Ο θίασος των Γιάννη Μόρτζου και Γιούλης Ζήκου, μας παρουσιάζει αυτό τον χειμώνα, την παράσταση “ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ”, που είναι αφιερωμένη στον κρητικό πολιτικό άνδρα και Πρωθυπουργό, μέσα από την εξιστόρηση των σημαντικών γεγονότων, των αποφάσεων και των προσωπικών του επιλογών, που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη και στην τύχη, της μετέπειτα ιστορία της Ελλάδας.

Γράφει η Χρύσα Κατσιματίδου 

Ένα δύσκολο θεατρικό στοίχημα, καθώς το ανέβασμα μιας παράστασης που έχει ως θέμα της τον Ελευθέριο Βενιζέλο, την παρουσίαση της προσωπικής του βιογραφίας και την εξιστόρηση των γεγονότων που συντελέστηκαν επί εποχής του, από τις πολιτικές του αποφάσεις, μέχρι και τις προσωπικές του επιλογές, είναι από μόνο του ένας “ογκόλιθος”, όταν αυτό πρέπει να το παρουσιάσεις πάνω σε μία σκηνή και σε ένα μεγάλο κοινό, που μπορεί να μην είναι έτοιμο να δεχθεί μία κριτική ματιά, μιας τόσο μεγάλης, ιστορικής, αλλά και αμφιλεγόμενης προσωπικότητας. Σίγουρα, για κάποιους ο Ελευθέριος Βενιζέλος υπήρξε αγαπημένη πολιτική προσωπικότητα, για άλλους όχι, αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι έπαιξε τον μεγαλύτερο και σημαντικότερο πολιτικό ρόλο στην ιστορία της χώρας μας.

Ο συγγραφέας Γρηγόρης Χαλιακόπουλος μας αφηγείται μια δυνατή ιστορία, που ίσως ξέρουμε κάποια κομμάτια της, για την ζωή και τις πολιτικές αποφάσεις αυτού του πολύ δυνατού, αυθεντικού ανθρώπου-ηγέτη της χώρας μας, αλλά μας βάζει και στη θέση του κριτή των επιλογών και των πολιτικών αποφάσεων του Ελευθέριου Βενιζέλου, για τα όσα διαδραματίστηκαν τότε και για τα δύσκολα γεγονότα του 1920. Πρόκειται για ένα κείμενο στιβαρό, σοβαρό, μεστό, χωρίς περιττές και ανούσιες λεπτομέρειες,  με σεβασμό και αντικειμενικότητα στην ιστορία αυτού του μεγάλου ηγέτη, που όμως δεν τον “αγιοποιεί”για χάρη των εντυπώσεων, αλλά δημιουργεί στον θεατή ερωτήματα και τον θέτει σε θέση κριτή, ώστε να αξιολογήσει και να κρίνει τα γεγονότα της τότε εποχής.

142_7

Το έργο βρίσκει τον Ελευθέριο Βενιζέλο να καταφεύγει στο Παρίσι, με την δεύτερη γυναίκα του Έλενα Σκυλίτση-Βενιζέλου, μετά και την απόπειρα πραξικοπήματος, αποσυρμένος από την ενεργό πολιτική δράση, να μας διηγείται τα γεγονότα, να αναρωτιέται για τα λάθη και τις αποφάσεις του, κάνοντας έναν απολογισμό ζωής.

Συγκινητική ερμηνεία για τον σπουδαίο και έμπειρο ηθοποιό μας Γιάννη Μόρτζο, που ενσάρκωσε τον Ελευθέριο Βενιζέλο και μας ανέδειξε αυτό το μεγάλο ιστορικό πρόσωπο, τον άντρα που λάτρευε την κρητική γη, που αγάπησε με πάθος την πρώτη του γυναίκα, την ζωή, τους αγώνες και που με τις αποφάσεις του διαχειρίστηκε την μοίρα της Ελλάδας και κατ΄επέκταση, των Ελλήνων. Ο Γιάννης Μόρτζος, μέσα από την εμπειρία που τον διακρίνει,  αντιμετώπισε τις δυσκολίες του ρόλου με υπευθυνότητα, σοβαρότητα και σεβασμό στην προσωπικότητα που υποδύεται και παρατηρήσαμε και την εξαιρετική ομοιότητα στην εμφάνιση, με τον ρόλο που υποδύεται.

Η Γιούλη Ζήκου ερμήνευσε με ιδιαίτερη επιτυχία και άνεση την δεύτερη γυναίκα του Ελευθέριου Βενιζέλου, Έλενα Σκυλίτση-Βενιζέλου. Η Γιούλη Ζήκου, μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες ιδιαίτερες ερμηνείες, καθώς η υποκριτική της ικανότητα είναι αξιοσημείωτη, αφού και την περσινή σεζόν την είδαμε σε ένα εξίσου απαιτητικό έργο ως “Μάρθα Φρόυντ”. Η Έλενα Βενιζέλου, μας παρουσιάζεται ως δυναμική, όμορφη, με φιλοδοξίες, αλλά και με παράπονο και ζήλια για την πρώτη αγάπη του άνδρα της.

Η Ελεάννα Παυλιδά, στον ρόλο της Μαρίας Κατελούζου, ως η πρώτη γυναίκα και παντοτινή αγαπημένη του Ελευθέριου Βενιζέλου, ερχόταν σαν “όραμα” και του μιλούσε για όλα και τον αγαπημένο της γιο Σοφοκλή. Η Ελεάννα Παυλιδά, παρότι είχε έναν δύσκολο ρόλο, αφού ερμήνευε μία “ονειρώδη” μορφή, κατάφερε να συγκινήσει.

Ο Ευάγγελος Πετρόπουλος στο ρόλο του Αντώνη, βοηθού του Ελ. Βενιζέλου, ήταν πολύ εκφραστικός, έντονος και με πολύ καλή υποκριτική ικανότητα, εκφράζει την αφοσίωσή, την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη του προς το πρόσωπο του Ελ. Βενιζέλου.

Ο Φώτης Τρυφωνόπουλος στο ρόλο του Κεμάλ, παρουσιάζει τα γεγονότα για την Μικρασιατική καταστροφή και φέρνει επιτυχώς τον θεατή, σε μία κριτική θέση και σκεπτικισμό.

Ο Μανώλης Γεραπετρίτης ξεχώρισε, υποδύοντας τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, να τηρεί μία ουδέτερη στάση, αλλά να διατηρεί άσβεστη την αντιπαράθεση μεταξύ του Ελ. Βενιζέλου και του Βασιλιά Κωνσταντίνου.

Ο Βασίλης Σαμαριτάκης στο ρόλο του Βασιλιά Κωνσταντίνου ήταν πολύ δυνατός και εκφραστικός υποκριτικά, αφού συγκρούεται με τον Ελ. Βενιζέλο σε μία πολύ δυνατή και ενδιαφέρουσα σκηνή του έργου.

venizelos

Την σταθερή και επί χρόνια ερωμένη του  Ελ. Βενιζέλου ερμήνευσε μοναδικά η Τιτίκα- Ποθητή Μαρίνου στο ρόλο της Παρασκευούλας Μπλουμ, η οποία έζησε έναν έντονο και παράνομο έρωτα με τον Ελ. Βενιζέλο.

Η Χριστίνα οικονόμου με την βοήθεια του video μας πάει στα γεγονότα της κάθε πολιτικής στιγμής του Βενιζέλου και παντρεύει την οπτική απεικόνιση με τους διαλόγους και τις αντιδράσεις του πολιτικού άνδρα.

Η μουσική του Φίλιππου Περιστέρη και οι φωτισμοί του Τάκη Ποδαρόπουλου βοηθάνε την ιστορία να προχωρήσει στο τέλος, δίνοντας ένα δυνατό φινάλε.

Τα κοστούμια και το σκηνικό της Λαμπρινής Καρδαρά μας δείχνουν πως με έναν απλό τρόπο, μπορεί να κάνει κάποιος με μεράκι θαύματα! Το γραφείο του Ελευθέριου Βενιζέλου στο Παρίσι είναι ο λειτουργικός σύνδεσμος στον χρόνο και στην περιήγηση από το τότε, στο τώρα, στο μετά και πάλι πίσω.

Τα κοστούμια, πραγματικά εποχής, από τα καπέλα ως τα παπούτσια, τα παλτά, το νυχτικό της Μαρίας (πρώτης γυναίκας του Ελ. Βενιζέλου), το μαύρο κοστούμι του Ελ. Βενιζέλου (που ζωντάνευε από τις σελίδες της ιστορίας μας), ήταν όλα μέσα στην ατμόσφαιρα του έργου που ήθελε να δημιουργήσει.

1954627

Ένα θεατρικό έργο που με σεβασμό, έσκυψε πάνω από την ζωή και το ιστορικό έργο της μεγαλύτερης πολιτικής προσωπικότητας της χώρας μας, χωρίς όμως να παίρνει θέση και να “ωραιοποιεί” τα γεγονότα, αλλά να τα παρουσιάζει με κριτική ματιά, σκεπτικισμό και αντικειμενικότητα.

Η παράσταση “ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ“, που τώρα περιοδεύει στην Ελλάδα, είναι ένα θεατρικό έργο που πρέπει να δούμε όλοι, γιατί στέκεται αντικειμενικά απέναντι στην ιστορία μας και ξεδιπλώνει τα γεγονότα ζωής ενός ανθρώπου και ηγέτη, με άρτιο και συγκινητικό τρόπο.

Συντελεστές

Συγγραφέας: Γρηγόρης Χαλιακόπουλος
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόρτζος
Μουσική: Φίλιππος Περιστέρης
Σκηνικά κοστούμια: Λαμπρινή Καρδαρά
Video, οπτική απεικόνιση: Χριστίνα Οικονόμου
Φωτισμοί: Τάκης Ποδαρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Παπαδημητρίου
Παίζουν: Γιάννης Μόρτζος, Γ. Ζήκου, Βαγγέλης Πετρόπουλος, Βασίλης Σαμαριτάκης, Φώτης Τρυφωνόπουλος, Μανώλης Γεραπετρίτης, Τιτίκα – Ποθητή Μαρίνου, και Ελεάννα Πουλίδα .

Χρύσα Κατσιματίδου

Χρύσα Κατσιματίδου

Ονομάζομαι Χρυσή Ισμήνη Σατσιματίδου. Τελείωσα το Α' λυκειο Καλλιθέας το 1978 και παρακολούθησα την επαγγελματική σχολή δημοσιογραφίας "εργαστήρι επαγγελματικής δημοσιογραφίας". Ταυτόχρονα με την σχολή, εργάστηκα στις εφημερίδες "Δικέφαλος" "Φώς των σπορ" "Ματς και σπορ" "Θάλλασια σπορ και πισίνα" εφημερίδα "Αυριανή", γράφοντας περιγραφές αγώνων ποδοσφαίρου, μπάσκετ, παίρνοντας συνεντεύξεις και έχοντας και μόνιμη στήλη στο επαγγελματικό περιβάλλον της «Αυριανής» ως ελεύθερος ρεπόρτερ.
Αργότερα στη συντακτική ομάδα του λογοτεχνικού περιοδικού "Έκφραση" για 10 χρόνια.
Συνεργάστηκα με πολιτική εφημερίδα γράφοντας θέματα μέσης ανατολής και αυτή τη στιγμή συνεχίζω να γράφω σε ένα ηλεκτρονικό μέσο στο Κάιρο.
Μ΄ αρέσει πολύ να μιλάω και να παίρνω συνεντεύξεις από πρόσωπα που είναι στην επικαιρότητα. Έχω εργαστεί στο ραδιόφωνο ως παραγωγός με την εκπομπή "Mai di Domenica", μια 2ωρη μουσική εκμπομπή με κινηματογραφικά, θεατρικά και ροκ κομμάτια καθώς και έχω γράψει και άρθρα με σκέψεις, κρίσεις ειδήσεων στα ιντερνετικά μέσα: xorisoria και imaginistes.gr. Ακόμα, γράφω παραμύθια με ήρωες κατοικίδια και διηγήματα για άστεγες γυναίκες μέσα στην κρίση. Μ΄ ενδιαφέρουν η αρχιτεκτονική φωτογραφία, η μουσική και τα ταξίδια. Λατρεύω τον κινηματογράφο και βλέπω το καλό θέατρο...
Χρύσα Κατσιματίδου