Γράφει η Στεύη Τσούτση

Το kallitexnes.gr βρέθηκε στις πρόβες του «Ερωτόκριτου» του Μενέλαου Τζαβέλλα λίγο πριν την περιοδεία του έργου στην Κρήτη. Εκεί συναντήσαμε τον δημοφιλή ηθοποιό Χάρη Σώζο, ο οποίος μας έκανε την τιμή να μας παραχωρήσει αποκλειστική συνέντευξη.

Σ.Τ: Ο «Ερωτόκριτος»  είναι ένα από τα αριστουργήματα της λογοτεχνίας μας. Δεν είναι όμως δύσκολο να ερμηνευθεί, ιδίως με τον τρόπο που θέλησε να το ανεβάσει ο σκηνοθέτης, με απείραχτη, δηλαδή, τη γλώσσα του Κορνάρου;

Χ.Σ: Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Αυτό το έργο ή το λες στη «γλώσσα» του ή δεν το λες. Θα το πεις σε «μετάφραση»; Θα το απλοποιήσεις; Μόνο αν θέλεις να το διασκευάσεις για παιδιά, ώστε να γίνει πιο κατανοητό, επιτρέπεται να το «πειράξεις» αλλά και πάλι με προσοχή και σεβασμό. Όλη η ομορφιά του έργου είναι στον ομοιοκατάληκτο ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο και στην κρητική διάλεκτο που έχει από μόνη της μια ποίηση και μια αρμονία.

Ο «Ερωτόκριτος» δύσκολα ανεβαίνει καθώς δεν μπορεί να τον καταλάβει κάποιος εύκολα. Η γλώσσα του Κορνάρου έχεις πολλές αρχαιοελληνικές λέξεις αλλά και κρητική διάλεκτο. Είναι δύσκολο, λοιπόν, να το κατανοήσει ο άλλος, είναι ανοικείο στα αυτιά του, ιδίως σήμερα που έχουμε προχωρήσει σε μια γλώσσα «μαλλιαρή», μια γλώσσα που όσο πάει γίνεται greeklish. Παρ’ όλα αυτά, ο «Ερωτόκριτος» ανεβαίνει στη γλώσσα του κι εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μας κατανοήσουν οι θεατές, να λάβουν τα μηνύματα του έργου και να το απολαύσουν.

Σ.Τ: Ο «Ερωτόκριτος» πρόκειται να περιοδεύσει στην πατρίδα του, την Κρήτη. Νιώθετε πως είναι ρίσκο αυτή η παρουσίαση στη γενέτειρα του έργου; Σίγουρα οι απαιτήσεις των Κρητικών θα είναι μεγάλες. Σας αγχώνει αυτό;

Χ.Σ: Ρίσκο δε θα το έλεγα. Αλλά είναι μεγάλη ευθύνη γιατί οι Κρητικοί το ξέρουν πολύ καλά το έργο και το αγαπούν.
Δε με αγχώνει, καθώς έχω μάθει πάντα να αναμετριέμαι με δύσκολα πράγματα. Έχω την αίσθηση ότι θα τα καταφέρουμε και θα τους κερδίσουμε. Εξάλλου πάντα αυτό είναι το στοίχημα του θεατρίνου με το θεατή. Σκοπός του είναι να μπορέσει να τον κερδίσει, να τον κάνει δικό του, να συμπορευτούν και να απολαύσει ο θεατής την παράσταση.

Σ.Τ: Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεστε με τον Μενέλαο Τζαβέλλα; Πως έχει εξελιχθεί μέχρι στιγμής η συνεργασία;

Χ.Σ: Ναι είναι η πρώτη φορά. Όλα πάνε μια χαρά. Ο καιρός βέβαια θα τα δείξει όλα. Αυτά με την «νεκροψία» φαίνονται. Στην αρχή όλα είναι ωραία και μετά αρχίζουν τα δύσκολα. Νομίζω όμως ότι θα πάνε καλά τα πράγματα. Είναι ένας άνθρωπος με κατανόηση, καταλαβαίνει και τη δύναμή του και την αδυναμία  του και νομίζω πως ως έμπειροι στο χώρο θα τα φέρουμε όλα εις πέρας άψογα!

Σ.Τ: Φήμες λένε ότι πέρα από την περιοδεία στην Κρήτη,πρόκειται να συνεχίσει το ταξίδι του ο «Ερωτόκριτος» .

Χ.Σ: Οι φήμες είναι φήμες, πάντα λέγονται διάφορα,  πάντα ακούγονται. Θεού θέλοντος και υγείας επιτρέπουσας, υπάρχει μια πρόταση να συνεχίσουμε το χειμώνα στο Μείζονος Ελληνισμού. Έχουμε μέλλον, όμως, ακόμη.

ερωτοκριτος - προβα - 17-06-020

Σ.Τ: Πως ήταν το κλίμα στις πρόβες;

Χ.Σ: Όλοι οι συνάδελφοι είναι εξαιρετικοί και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που συνεργάζομαι με εκλεκτούς ηθοποιούς, όπως η Νέλλη Γκίνη, που είναι μία σταθερή αξία στο χώρο του θεάτρου, το πρωταγωνιστικό ζεύγος ,  ο Στάθης ο Γκάτσης  μαζί με τη Χριστίνα Γκιντώνη , ο Κωνσταντίνος ο Τζέμος κι ο Ηλίας Νομικός. Νομίζω είμαστε μια ομάδα που έχει δέσει αρκετά και προσπαθούμε ολοένα να δεθούμε περισσότερο ώστε να δώσουμε στον κόσμο μια ακόμη καλύτερη παράσταση.

Σ.Τ: Εσείς υποδύεστε τον ίδιο τον ποιητή;

Χ.Σ: Ναι, εγώ θα κάνω τον ποιητή, τον Βιτσέντζο Κορνάρο. Επί σκηνής έχω μια επαφή με το κοινό, αφηγούμαι την ιστορία και στην ουσία είμαι ο ενδιάμεσος κρίκος ανάμεσα σε ηθοποιούς και θεατές.

Σ.Τ: Ας μιλήσουμε και λίγο γενικά για το θέατρο. Πως βλέπετε την κατάσταση στο χώρο σήμερα;

Χ.Σ: Δυστυχώς η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη. Όπως όλοι μας ξέρουμε σε δύσκολες στιγμές, σε περιόδους κρίσης, το πρώτο πράγμα που πλήττεται είναι ο πολιτισμός. Όταν ο άλλος δεν έχει να φάει, δεν έχει να πάρει γάλα στο παιδί του, δε θα σκεφτεί να πάει να δει μια παράσταση. Όμως το θέατρο και γενικά ο πολιτισμός  είναι τροφή της ψυχής και χωρίς αυτό δεν μπορούμε να κάνουμε. Κι αυτό δείχνει να το καταλαβαίνει ο κόσμος γι’ αυτό κι αγκαλιάζει το θέατρο όπως μπορεί.

Τη χειμερινή σεζόν έπαιζα στους «Δέκα Μικρούς Νέγρους» της Αγκάθα Κρίστι κι είχαμε μεγάλη προσέλευση κοινού. Το ίδιο συνέβη και στην παιδική παράσταση που ανέβασα «Ο Πήτερ Παν και το Μουσείο της Ακρόπολης», το οποίο αγαπήθηκε από τον κόσμο. Γενικά μαθαίνω ότι ο κόσμος πηγαίνει στο θέατρο. Λόγω κρίσης υπάρχουν πλέον και πολλές προσφορές που κάνουν πιο προσιτές τις παραστάσεις. Αλλά κι από την άλλη μεριά, προσπαθούμε οι παραγωγές να είναι πιο σφιχτές, με πιο χαμηλό budget για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε. Μην ξεχνάτε ότι το θέατρο γενικά είναι ακριβή υπόθεση. Αλλά κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες.

ερωτοκριτος - προβα - 17-06-021

Με χαρά βλέπω να απλώνεται αυτή η αγάπη για το θέατρο. Ο καθένας που πραγματικά θέλει να στεγάσει καλλιτεχνικό του όραμα, εφευρίσκει τρόπους, έτσι ώστε για να μπορέσει να υπάρξει σε έναν χώρο φοβερά ανταγωνιστικό. Πραγματικά έχουν δημιουργηθεί πολλά μικρά θέατρα και τα οποία από προσωπική γνώμη, παράγουν πολιτισμό, κάνουν πάρα πολύ καλές παραστάσεις και τολμώ να πω πολύ καλύτερες από τα μεγάλα εμπορικά θέατρα που υπάρχουν στην Αθήνα.

Σ.Τ: Τι σχέδια έχετε για το άμεσο μέλλον;

Χ.Σ: Το χειμώνα θα επαναλάβω τον «Πήτερ Παν και το Μουσείο της Ακρόπολης» στο Θέατρο Χυτήριο, το οποίο είναι ένα έργο σχετικό με την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στη χώρα που γεννήθηκαν και την υπεράσπιση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Δείτε τι γίνεται στο Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Μεσοποταμία, την Παλμύρα που την κατέστρεψαν. Πρέπει να μάθουμε να υπερασπιζόμαστε την κληρονομιά μας, γιατί αυτή ήταν το παρελθόν και είναι το παρόν και το μέλλον μας. Όπως παραλάβαμε εμείς κάποια πράγματα, έτσι πρέπει και να τα αποδώσουμε στις νεότερες γενιές. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά, από την τρυφερή ηλικία, να μάθουν ότι πρέπει να υπερασπιστούν τον πολιτισμό μας.
Υπάρχει ακόμη ένα ενδεχόμενο να επαναλάβουμε τους «Δέκα Μικρούς Νέγρους», ξεκινώντας μάλιστα από τη Θεσσαλονίκη. Επίσης έχω και κάποια κείμενα, αντιφασιστικά μονόπρακτα, που σκέφτομαι να τα ανεβάσω. Γενικά να είμαστε καλά και προβλέπεται γεμάτος χειμώνας. Υγεία να έχουμε σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς και να μπορούμε να καταθέτουμε το όνειρό μας, να ταξιδεύουμε τον κόσμο σε αυτά που εμείς οραματιζόμαστε.

Φωτογραφίες: Σταύρος Μακατσώρης
Επιμέλεια: Στεύη Τσούτση

[fbvideo link=”https://www.facebook.com/mctzavellas/videos/10208527397536756/” width=”500″ height=”400″ onlyvideo=”1″]
Στεύη Τσούτση

Στεύη Τσούτση

Η Στεύη Τσούτση γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο μα δεν κατάφερε στιγμή να απαρνηθεί την καλλιτεχνική της φύση. Ανήσυχο πνεύμα από μικρή, ασχολείται με τη λαογραφία, τη λογοτεχνία, το χορό και τη μουσική.
Αρθρογραφεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσαγράφοντας για ανθρώπινες σχέσεις, αυτογνωσία, λογοτεχνία, θέατρο και μουσική.
Αρχισυντάκτρια του www.anapnoes.gr ενώ μετρά συνεργασίες με δημοφιλείς ιστοσελίδες, όπως www.diaforetiko.gr, www.politismos.net, www.ilov.gr,www.thessalonikiartsandculture.gr κ.α
Σύντομα, πρόκειται να κυκλοφορήσει και το πρώτο της βιβλίο.
Στεύη Τσούτση