Γράφει η Ντίνα Καρρά

Στην ασφυκτικά γεμάτη Κάτω Σκηνή του θεάτρου «Από Μηχανής», είχα την χαρά να απολαύσω την προτελευταία παράσταση «Χειμωνιάτικο Παραμύθι» του William Shakespeare σε πολύ καλή μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου και εξαιρετική σκηνοθεσία του ταλαντούχου Θανάση Σαράντου μ’ ένα εκλεκτό επιτελείο συντελεστών. Πρόκειται για ένα υπέροχο, παράξενο παραμύθι, μια συγκλονιστική ανθρώπινη ιστορία με την διαχρονική, ποιητική πένα του αξεπέραστου Βρετανού δραματουργού, που συνταράσσει και παράλληλα δροσίζει τις ψυχές των θεατών, αφού αποτελεί την ιδεατή γέφυρα από το κακό στο καλό, από την τρικυμία στην ηρεμία, από το σκοτάδι στο φως, από τον θάνατο στηζωή, από το εγώ στο εμείς. Το «Χειμωνιάτικο Παραμύθι» αποτελεί το προτελευταίο κύκνειο άσμα του σπουδαίου William Shakespeare, γραμμένο με ωριμότητα και μοναδική μαεστρία, που συνδυάζει εύστοχα το τραγικό και το κωμικό στοιχείο με έντονη εσωτερικότητα, ιλιγγιώδη ρυθμό συναισθημάτων και πυκνά νοήματα. Είναι ο καθρέφτης, στον οποίο αντανακλάται η βία που γεννιέται από το άσβεστο μίσος, την παράφορη ερωτική ζήλια, την τυφλή εκδίκηση και συνάμα η ελεγεία, που εκθειάζει τον άδολο έρωτα, την υπέρμετρη αγάπη, την αθωότητα, τη συγχώρεση, τη λύτρωση, την αναγέννηση και την ελπίδα.

Ο συγγραφέας αναζητά τη λύτρωση μέσα από τη φλόγα της ελπίδας, όντας συμφιλιωμένος με τις ανθρώπινες αδυναμίες.

Λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου:

Ο χρόνος, ο τόπος και η δράση χάνονται σ’ ένα ταξίδι που διαρκεί δεκαέξι ολόκληρα χρόνια, μεταβαίνοντας από το κλειστό βασίλειο της σαιξπηρικής Σικελίας, όπου επικρατεί η αυστηρότητα και η πίστη στις παραδόσεις, στην εξοχή της σαιξπηρικής, άναρχης Βοημίας. Η σκοτεινή «πολιτισμένη» Σικελία με τον ζηλότυπο και αυταρχικό βασιλιά Λεόντιο που καταστρέφει τα πάντα, δίνει τη θέση της στην φωτεινή επαρχιώτικη Βοημία, η οποία είναι γεμάτη από αθώους και χαρούμενους ανθρώπους και σ΄αυτό το σημείο επέρχεται η συγχώρεση, η λύτρωση και η ελπίδα. Την τραγικότητα, την ένταση και την αγωνία που κυριαρχούν στο πρώτο μέρος και συνθέτουν μια αιμοσταγής τραγωδία, διαδέχονται η ευθυμία και η χαλαρή διάθεση που δρουν ανακουφιστικά στο κοινό με διάχυτα λυρικά, τρυφερά και κωμικά στοιχεία. Επομένως, το σκοτάδι που επικρατεί στην αρχή του «Παραμυθιού», θα δώσει τη θέση του στο φως της χαράς και της αλήθειας, καθώς ο χρόνος θα παρασύρει τους χαρακτήρες σ’ ένα αναπάντεχο τέλος λυτρωτικής κάθαρσης.

Η κριτική μας:

Στο «Από Μηχανής Θέατρο» παρακολούθησα μια άρτια ισορροπημένη παράσταση, που διαπνέεται από πάθος, σωστό μέτρο και ρυθμό, πολύ καλές ερμηνείες, συναίσθημα και έντονα μηνύματα. Την σκηνοθετική μανιέρα αναλαμβάνει ο χαρισματικός Θανάσης Σαράντος, ο οποίος ενσαρκώνει και τον ρόλο του ζηλόφθονου βασιλιά της Σικελίας Λεόντιου. Πατάει γερά στην ρέουσα μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου και δημιουργεί μια κωμικοτραγωδία με σεβασμό στο πνεύμα του συγγραφέα.

Εστιάζει αποκλειστικά στον ποιητικό λόγο του Shakespeare και στο ανθρώπινο δυναμικό των ηθοποιών, ώστε να αποκαλυφθεί τόσο η σκοτεινή πλευρά όσο και το μεγαλείο του ανθρώπου με συγκίνηση και χιούμορ.

Αναζητά την ψυχή του έργου και ψάχνει διαρκώς τις κρυμμένες δυναμικές του. Κάθε φράση, κάθε λέξη, κάθε παύση διανθίζεται άλλοτε με πνεύμα κωμικό, άλλοτε με ειρωνικό, άλλοτε με θλιμμένο, άλλοτε με βαθιά τραγικό. Αποτελεί μια υπέροχη εμπειρία, μια μεγάλη πρόκληση για τους ηθοποιούς το γεγονός ότι οι ρόλοι τους είναι δισυπόστατοι, αφού το έργο εκτυλίσσεται κατά το ήμισυ στη σκοτεινή, «βαρειά» Σικελία και το υπόλοιπο μισό στη φωτεινή Βοημία, που είναι «γεμάτη από ανθρώπους αθώους και χαρούμενους». Ο ίδιος υποδύεται τον Λεόντιο, τον παρανοϊκά άρρωστο βασιλιά της Σικελίας, όπου το σαράκι της ερωτικής ζήλιας κατατρώει την ύπαρξή του. Η ερμηνεία του είναι ουσιαστική και πειστική με στοιχεία δυναμισμού, αποφασιστικότητας, αυτοσαρκασμού και μεταμέλειας στο τέλος.

Στο πρώτο μέρος που μοιάζει με τραγωδία, τα πάντα κινούνται γρήγορα, στροβιλιστικά και άρρωστα με εμφανή τα καταστροφικά σημάδια του Κακού. Το δεύτερο μέρος επιχειρεί να αντιπαραβάλλει στον ατομικιστικό κόσμο της ζηλοτυπίας και της «υπερβολικής καχυποψίας», έναν κόσμο αγάπης και συλλογικής ευτυχίας.

Ο Δημήτρης Ταμπάκης δημιουργεί τον κατάλληλο σκηνικό χώρο λιτά και όμορφα, μεταφέροντας τους ήρωες στον εκάστοτε τόπο και χρόνο. Οι εξαίσιοι, ατμοσφαιρικοί φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα συνεπικουρούν στο πρέπον αποτέλεσμα, καθώς και τα αρμονικά κοστούμια της Μπιάνκα Νικολαρεΐζη, που ταιριάζουν στο πνεύμα της εποχής. Βλέπουμε αυστηρά μονόχρωμες ενδυμασίες βασιλιάδων και αυλικών στο πρώτο μέρος, ενώ στο δεύτερο μέρος κυριαρχεί το χρώμα. Η εμβληματική μουσική του Κωνσταντίνου Ευαγγελίδη υπογραμμίζει την συναισθηματική παλέτα της ανθρώπινης υπόστασης και η διδασκαλία κίνησης από την Όλγα Σπυράκη αναδίνει έντονη μουσικότητα και θεατρικότητα.

Συνοδοιπόροι του σε τούτο το επιτυχημένο εγχείρημα είναι ο δεκαμελής θίασός του. Ο Ορέστης Τζιόβας, υποδύεται στο πρώτο μέρος τον αντίζηλο βασιλιά της Βοημίας Πολύξενο, το μήλο της έριδος στην αντιδικία, με εξαιρετική υποκριτική δεινότητα για να μεταβεί με περίσσια ευκολία στον γυρολόγο τυχοδιώκτη Αυτόλυκο στο δεύτερο μέρος. Μεταμορφώνεται σ΄έναν υπέροχο μποέμ ήρωα, που παίζει κιθάρα και τραγουδάει, αφήνοντας πίσω τον σκοτεινό και σοβαρό χαρακτήρα του Πολύξενου.

Η Βάσια Χρήστου υποδύεται την Ερμιόνη, μια βασίλισσα ευγενικής καταγωγής, πιστή και αφοσιωμένη στον άντρα της και στον λαό της, πρότυπο υπομονής και ψυχραιμίας, η οποία ξαφνικά, χωρίς να έχει δώσει κανένα απολύτως δικαίωμα, κατηγορείται από τον ίδιο της το σύζυγο για πορνεία, προδοσία και διαπομπεύεται μπροστά σε όλο τον λαό. Αγαπάει τόσο βαθιά αυτόν τον άνθρωπο που υπομένει όλη του την παράνοια. Η ερμηνεία της είναι τραγική και εύθραυστη, βαθιά εσωτερική και συναισθηματική που μας συνεπαίρνει. Στο δεύτερο μέρος, ενσαρκώνει την Μόψα με ιλαρότητα.

Το θεατρικό εκτόπισμα της Πηνελόπης Μαρκοπούλου είναι αδιαμφισβήτητο. Υποδύεται στο πρώτο μέρος την Παυλίνα, την σύζυγο του Αντίγονου, που αντικατοπτρίζει την φωνή της ανθρώπινης συνείδησης. Ομολογουμένως, η ερμηνεία της είναι εντυπωσιακή, επιβλητική, γήινη και στιβαρή! Στο δεύτερο μέρος, ως Δορκάς έχει παιγνιώδη διάθεση.

33786530_2031792280472133_4394624689184440320_n

Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί ο Τζερόμ Καλούτα ως Κάμμιλος, Δικαστής και Ναυτικός με εκφραστικότητα και εξαιρετική άρθρωση!

Ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Δεγαΐτης δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στον διπλό ρόλο του σαν Αντίγονος και Γέρο- βοσκός με καθάρια έκφραση, συναισθηματικό υπόβαθρο και δόσεις χιούμορ. Αυθεντική ερμηνεία για έναν γνήσιο, ακάματο εργάτη του ελληνικού θεάτρου!

Η γλυκιά Βασιλίνα Κατερίνη ως Περντίτα κλέβει τις εντυπώσεις με την απαράμιλλη ομορφιά της, την εκλεπτυσμένη φινέτσα της, την αφοπλιστική αφέλεια και αθωότητά της. Δίπλα της στέκεται επάξια ο ανερχόμενος Κωνσταντίνος Τσoνόπουλος, που διεκδικεί τον έρωτά της και μας αρέσει πολύ. Ο ταλαντούχος Νίκος Χριστοφυλάκης δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας στον ρόλο του Κωμικού και κερδίζει το χειροκρότημα. Τέλος, αφήνω τον βενιαμίν Στέλιο Πανταγιά, ο οποίος υποδύεται τον Μαμίλλιο, γιο του βασιλιά Λεόντιου που παίζει υποδειγματικά σαν μεγάλος ηθοποιός με αυθορμητισμό και παιδική αφέλεια.

Εν κατακλείδι, το «Χειμωνιάτικο Παραμύθι» είναι μια μοναδική μυσταγωγία, ένα συνονθύλευμα συναισθημάτων, μια υπέροχη, ατμοσφαιρική, συγκινητική, ευφρόσυνη παράσταση, που μοιάζει με αισιόδοξο, πολύχρωμο ουράνιο τόξο ύστερα από δυνατή μπόρα. Είναι η δεύτερη ευκαιρία στον κόσμο μετά την καταστροφή. Είναι μια παράσταση που καταχάρηκα στο σύνολό της και σας την προτείνω ανεπιφύλακτα!

Ταυτότητα παράστασης:

«Χειμωνιάτικο Παραμύθι»
του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
(Winter’s tale)

«Από Μηχανής Θέατρο»
Για 12 μόνο παραστάσεις.

Η παράσταση θα ανέβει τον Ιούνιο του 2018 (1, 2 και 3 Ιουνίου) στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών ως μετάκληση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Διανομή (με σειρά εμφάνισης):

Ορέστης Τζιόβας (Πολύξενος, Αυτόλυκος)
Θανάσης Σαράντος (Λεόντιος)
Βάσια Χρήστου (Ερμιόνη, Μόψα)
Τζερόμ Καλούτα (Κάμμιλος, Δικαστής, Ναυτικός)
Πηνελόπη Μαρκοπούλου (Παυλίνα, Δορκάς)
Βασιλίνα Κατερίνη (Περντίτα, Αιμιλία)
Κωνσταντίνος Τσονόπουλος (Φλοριζέλ, Υπασπιστής Β’)
Νίκος Χριστοφυλάκης (Κωμικός, Δεσμοφύλακας, Υπασπιστής Α’)
και ο μικρός Στέλιος Πανταγιάς (Μαμίλλιος)
Φιλική συμμετοχή: ο Γιάννης Δεγαΐτης (Αντίγονος, Γέρο- βοσκός)

33902739_2031792223805472_1860584874918805504_nΣυντελεστές:

Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος
Σκηνοθεσία- δραματουργική επεξεργασία: Θανάσης Σαράντος
Σκηνικό: Δημήτρης Ταμπάκης
Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρεΐζη
Μουσική: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης
Επιμέλεια κίνησης: Όλγα Σπυράκη
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Video: Mιχάλης Κλουκίνας
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Θεοφάνης Μιλλεούνης
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Στέλιος Βάσιλας
Βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Μπαγουράκη
Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα- Θωμάς Αγρόγιαννης
Επιμέλεια κειμένων προγράμματος: Μάρκος Τσούμας
Διεύθυνση παραγωγής: Πάνος Σβολάκης
Παραγωγή: Αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία θεάτρου «Ηθικόν Ακμαιότατον».
Επικοινωνία της παράστασης: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

33689812_2031788563805838_3553211695063105536_nΗμέρες & ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή: 9.00μμ
Σάββατο: 6.00 μμ
Κυριακή: 9.00 μμ

Διάρκεια:
2 ώρες με 10 λεπτά διάλειμμα

Τιμές εισιτηρίων:
Παρασκευή & Κυριακή:
16 ευρώ- κανονικό
12 ευρώ- μειωμένο (φοιτητικό, άνω των 65, καθηγητών, ομαδικό)
10 ευρώ- πολυτέκνων, μαθητικό
8 ευρώ- ανέργων, ατέλειες

Σάββατο λαϊκή απογευματινή:
14 ευρώ- κανονικό
10 ευρώ- μειωμένο (φοιτητικό, άνω των 65, καθηγητών, ομαδικό)
5 ευρώ- ανέργων, ατέλειες, πολυτέκνων, μαθητικό

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/apo-mixanis-theatro-kato-skini/xeimoniatiko-paramithi/
Eιδική προσφορά προπώλησης για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων: 12 ευρώ και 10 μειωμένο
Και στα ταμεία του «Από Μηχανής Θέατρο»
Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο
ΤΚ 10436.
Αθήνα.
Τηλέφωνο: 210 523 2097
https://www.amtheater.gr/apomixanis.theatro@gmail.com
Ώρες ταμείου: 9.00- 22.00

Eταιρεία θεάτρου «Ηθικόν Ακμαιότατον».
Τηλέφωνο: 210 6046952, 6946585921
http://ithikon-akmeotaton.blogspot.gr/
ithikonakmeotaton@gmail.com

Ντίνα Καρρά

Ντίνα Καρρά

Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Για μένα δημιουργία είναι μία πετυχημένη συνταγή, μία όμορφη κατασκευή, μία ωραία κριτική!
Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!
Ντίνα Καρρά