Ένα κομψοτέχνημα παράστασης φτιαγμένο με μεράκι ασίγαστο και θεατρική φρεσκάδα που δίνει νόημα σε κάθε κίνηση και έκφραση λόγου. Λίγα λόγια για το έργο: Ένας Φαναριώτης μεγαλοαστός γιατρός, η σύζυγός του και η κόρη τους Ναπολεοντία, προσφέρουν φιλοξενία σε παλαίμαχο αγωνιστή της Επανάστασης του 1821. Εκείνος εργάζεται στην έπαυλή τους ως κηπουρός, νιώθοντας ευγνωμοσύνη για την φροντίδα τους, σύντομα όμως εξελίσσεται σε αξιοθέατο για τους πλούσιους επισκέπτες της οικογένειας. Ο γιατρός αποφασίζει να «συγγράψει» τα απομνημονεύματα του αγωνιστή, αντλώντας ατυχώς την έμπνευσή του από την προσωπική του εξευρωπαϊσμένη αντίληψη περί αγώνων και ηρωισμού.
Η κριτική μας:
Μια επιτυχημένη παράσταση δεν στηρίζεται μόνο στο χαρισματικό ανθρώπινο δυναμικό της, αλλά είναι απόρροια πολλών συνισταμένων που αν υφανθούν ιδανικά μπορούν να παραδώσουν στο κοινό ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα. Η «Ναπολεοντία» χαίρει μιας τέτοιας διάκρισης, μιας και θαρρείς με την βοήθεια μαγικών συγκυριών κατάφερε να συγκεντρώσει ένα πλήθος ταλαντούχων συντελεστών στο δυναμικό της κύτταρο. Το εξαιρετικό κείμενο με τους γλωσσικούς ιδιωματισμούς του Ανδρέα Στάικου συνάντησε την ευφυή σκηνοθεσία της Κερασίας Σαμαρά και μέσα από την σύμπραξη τους επετεύχθη ένας δύσκολος, αλλά όχι ακατόρθωτος στόχος. Να αναδειχθεί το «κεντημένο» και γλωσσικά εντυπωσιακό θεατρικό πόνημα ενός διακεκριμένου συγγραφέα, αλλά συγχρόνως να αναγνωριστεί η αξιολογότατη προσέγγιση σε αυτό το κείμενο μέσω μιας καλοδουλεμένης και έξυπνης σκηνοθεσίας.
Ο θαυμασμός για το τελικό αποτέλεσμα είναι φυσικά αναμενόμενος. Η εν λόγω σκηνοθέτις, Κερασία Σαμαρά, μας χαρίζει και μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία ως Πολυτίμη. Έντονη, δυναμική, εκλεπτυσμένη κουβαλάει μέσα της και πάνω της την φινέτσα και το μπρίο της θηλυκότητας της. Κάπως έτσι μας αποδεικνύει ότι το θέατρο είναι άρρηκτα δεμένο μαζί της και σχεδόν ταυτόσημο με την ίδια της την φύση. Τόσο αυτή, όσο και οι υπόλοιποι συντελεστές της παράστασης σχεδόν αιωρούνται επί σκηνής πετυχαίνοντας μια πλαστικότητα κινήσεων που δεν συναντάει κανείς εύκολα σήμερα.
Στο πλευρό της ο επί σκηνής σύζυγός της, Κωνσταντίνος ή κατά κόσμον Μιχάλης Μαρκάτης. Ένας αληθινά αριστοκρατικός και εξίσου φινετσάτος γιατρός με στιβαρότητα και τρόπους. Ο Μιχάλης Μαρκάτης καταφέρνει με την ενσάρκωση του Κωνσταντίνου να μας αιχμαλωτίσει σε σημείο που να κουβαλάμε μέσα μας την εικόνα του και τα λόγια του.
Από κοντά η κόρη τους Ναπολεοντία, στην οποία δίνει σάρκα και οστά η ηθοποιός Ιζαμπέλλα Φούλοπ. Αέρινη, εκφραστική και αξιαγάπητη, η Ναπολεοντία υποστηρίζεται εξαιρετικά και με απόλυτη συνέπεια και πάθος από την νεαρή ηθοποιό, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην υψηλή αισθητική της παράστασης.
Η Βίκυ Μαραγκάκη ως Μαρούλα δεν θα μπορούσε να μας τραβήξει λιγότερο το ενδιαφέρον… Μια παρουσία ιδιαίτερη, μοναδική, με απαλές και όμορφες κινήσεις, λάμπει και μας παρασύρει στον ρόλο της και τον δικό της δροσερό κόσμο.
Τέλος ο Χάρης Γρηγορόπουλος ως αγωνιστής της Επανάστασης, καταφέρνει να μας διασκεδάσει με τον κομψό τρόπο που μας παρουσιάζει τον ήρωά του. Πετυχαίνει με απόλυτη μαεστρία την ισορροπία που χρειάζεται ο ρόλος του, ο οποίος κινείται μεταξύ αθωότητας, φυσικότητας και αυθεντικού πνεύματος και μας δίνει απλόχερα μια ανάταση.
Τα κοστούμια της Τώνιας Αβδελοπούλου δίνουν στους ήρωες ακόμα μεγαλύτερη αίγλη, ενώ το σκηνικό της Τώνιας Αβδελοπούλου στο οποίο στροβιλίζονται οι ηθοποιοί υπό τις εμπνευσμένες χορογραφικές οδηγίες της Αγγελικής Στελλάτου δημιουργεί μια ονειρική αίσθηση που μας ταξιδεύει.
Οι φωτισμοί του Βαγγέλη Μούντριχα και η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Τάκη Μπαρμπέρη συμβάλλουν με τον καλυτερο τρόπο στο εξαιρετικό τελικό αποτέλεσμα και μένουν στην μνήμη των θεατών με την πινελιά τους. Η παράσταση ευτύχησε να παρουσιαστεί στον κήπο του Πολυχώρου Τέχνης «Αλεξάνδρεια», ένα όμορφο σημείο με ατμόσφαιρα μαγική που έδωσε στο έργο το έναυσμα να ξεδιπλωθεί ιδανικά και να παρασύρει κάθε παρευρισκόμενο στην δίνη της ιστορίας του. Η τέχνη δεν είναι μόνο ευχαρίστηση, είναι ανάγκη και ανάσα ζωής.
Είναι πάθος για έκφραση που φτάνει να αγγίξει ακόμα και σε κυτταρικό επίπεδο όποιον ανοίγει την καρδιά του σε αυτήν. Κι όοο υπάρχουν εκεί έξω «Ναπολεοντίες» να χαρίζουν απλόχερα την δροσιά τους και την ποικίλη έμπνευσή τους, τόσο η δυναμική της τέχνης θα συνεχίζει να έλκει τους θεατές μέσα της.
Ταυτότητα παράστασης:
Συγγραφέας: Ανδρέας Στάικος
Σενάριο: Ανδρέας Στάικος
Σκηνοθεσία: Κερασία Σαμαρά
Σκηνικά: Τώνια Αβδελοπούλου
Κοστούμια: Τώνια Αβδελοπούλου
Μουσική: Τάκης Μπαρμπέρης
Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας
Χορογραφία: Αγγελική Στελλάτου
Φωτογραφίες: Τζένη Γαβρά
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Παλάτη
Παίζουν:
Κερασία Σαμαρά, Μιχάλης Μαρκάτης, Βίκυ Μαραγκάκη, Ιζαμπέλλα Φούλοπ.
Στον ρόλο του αγωνιστή της Επανάστασης, ο Χάρης Γρηγορόπουλος.
Φωτογραφίες: Γιώργος Στεργιόπουλος – George Stergiopoulos Photography
Καμία κριτική