Λένε ότι καλύτερο αντίδοτο σε δύσκολους καιρούς, είναι το γέλιο και το χιούμορ. Εντελώς διαχρονικά, η βαθιά ανάγκη του ανθρώπου να νιώσει ευθυμία προκειμένου να βρει το κουράγιο ν’ αντιμετωπίσει τις οποιεσδήποτε δυσκολίες, ανήγαγε το γέλιο σε τέχνη. Από τα αρχαία χρόνια μέχρι και σήμερα, η τέχνη της κωμωδίας είχε και έχει μια υψηλή θέση στις προτιμήσεις του κοινού.“Η φάρσα του Πιερ Πατλέν”, σε σκηνοθεσία Θανάση Θεολόγη, στο Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα
Η παράσταση που παρακολουθήσαμε ανήκει στη σφαίρα της μεσαιωνικής γαλλικής φάρσας, η οποία γράφτηκε στα 1457. Αγνώστου συγγραφέα, θεωρείται από πολλούς το πρώτο γαλλικό θεατρικό έργο της γαλλικής λογοτεχνίας που ανήκει στη σφαίρα της κωμωδίας. Ένα έργο το οποίο αποτέλεσε τη βάση για το γαλλικό θέατρο το οποίο ξεκινώντας από την Commedia dell’ arte, έφτασε στα ύψη της τέχνης του Μολιέρου και του Goldoni. Πρόκειται για τη «Φάρσα του Πιερ Πατλέν», η οποία ξεσηκώνει το ακροατήριό της μέσα από τη φιλόξενη σκηνή του Θεάτρου Κάτω από τη Γέφυρα.
Πλούσιο σε πρόγραμμα και νέες ιδέες και παραστάσεις, το Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα, περιμένει μικρούς και μεγάλους για να θαυμάσουν τις τρεις επιπλέον παραστάσεις, “Πορτραίτο κρεμασμένου κοριτσιού”, “Αίσωπος, ένας φίλος από τα παλιά” και “Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη”.
Το θεατρικό που είδαμε, ξεκινάει με μουσική, χορό, τραγούδι και ο κονφερανσιέ μας “συστήνει” με έμμετρο τρόπο στην πλοκή που είναι να λάβει χώρα. Όλος ο θίασος, φορώντας μάσκες, ετοιμάζεται εντός ολίγου για το πιο αστείο συμβάν όλων των εποχών. Τελικά θα πέσουν οι μάσκες και θα μπει ο κάθε κατεργάρης στον πάγκο του ή θα μας έρθει η έκπληξη από εκεί που δεν το περιμέναμε; Τη συνέχεια θα σας τη διηγηθεί ο Πιερ Πατλέν. Αφήστε τον να ξεκινήσει τη σκηνή του…
Υπόθεση της παράστασης
Ένας δικηγόρος σε κατάσταση αναδουλειάς, κοινώς κεσάτι, προσπαθώντας να ικανοποιήσει τα καπρίτσια της νεαρής συντρόφου (και λίαν φιλοχρήματης και αριβίστριας) Ευπραξίας, παίρνει από έναν υφασματέμπορα υφάσματα πολυτελείας χωρίς να πληρώσει τίποτα, τάζοντάς του χήνες ψητές στο φούρνο και ουσιαστικά πουλώντας του φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
Όταν ο έμπορος φτάνει σπίτι του, ο Πατλέν και η Ευπραξία, έχουν στήσει ολόκληρη πλεκτάνη προκειμένου να τον κοροϊδέψουν και να μην πληρώσουν. Ο δικηγόρος κάνει τον (σχεδόν) ψόφιο κοριό, υποδυόμενος τον ετοιμοθάνατο και η Ευπραξία, την μέλλουσα εύθυμη χήρα. Ο έμπορος με τα πολλά πείθεται (;), όμως όταν η τύχη (ή μάλλον ατυχία) φέρνει στον δρόμο του Πατλέν έναν φαινομενικά χαζοβοσκό, τα πράγματα παίρνουν μια περίεργη τροπή και καταλήγουν όλοι μαζί στο δικαστή. Τι μέλλει γενέσθαι στη δίκη; Ποιος θα δικαιωθεί και ποιος θα αδικηθεί; Και το πιο σπουδαίο…με τα λεφτά τι θα γίνει;
“Ο Ζανό Ντάνιας ως Πιερ Πατλέν, και όλη η υπέροχη θεατρική ομάδα, μας φέρνουν αυτόματα στον νου όλους τους πρωταγωνιστές της Comedie francaise σε μια σύγχρονη μα ταυτόχρονα διαχρονική έκδοση”.
Ανάλυση της παράστασης
Η σοφία της γαλλικής κωμωδίας έγκειται στο γεγονός ότι προχωρώντας πέρα από το φαιδρό του ίδιου του πράγματος, θίγει με έμμεσο τρόπο, μέσα από την ίδια την πλοκή και τα λόγια των ηθοποιών, τα κακώς κείμενα της κάθε εποχής. Μέσα από την κωμωδία που θαυμάσαμε, μπορέσαμε να αντιληφθούμε την σάτιρα και τον καυτηριασμό μιας μεσαιωνικής μικροαστικής τάξης η οποία αν και εκπροσωπεί τον νόμο, άγεται και φέρεται από τα χρήματα και δρα ενάντια σε αυτόν. Εστιάζοντας στις αδυναμίες και στους κάθε άλλο παρά δίκαιους και ιδεαλιστές δικαστικούς λειτουργούς, διακωμωδεί με έναν ιδιαίτερα ευφυή τρόπο, μια κατάσταση η οποία διαιωνίζεται και είναι σε ισχύ ακόμα και σήμερα. Γιατί δικηγόροι και δικαστές ως υποτίθεται υπερασπιστές του νόμου, είναι υπεράνω αυτού και ως εκ τούτου, το υπεράνω παραβλέπει ανθρώπινες αδυναμίες και υλικά πάθη.
Ο σκηνοθέτης Θανάσης Θεολόγης, με τη βοήθεια του Λεωνίδα Αργυρόπουλου, παίρνοντας ως οδηγό το γαλλικό κείμενο του οποίου την απόδοση σε δεκαπεντασύλλαβο έχει αναλάβει η Μαρία Χριστοδούλου, έχει στήσει ένα χαρούμενο γαϊτανάκι σε κάθε διαθέσιμο μέρος της σκηνής του θεάτρου, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερα δυναμικό, δεμένο και γεμάτο ένταση και ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Κάθε λεπτό της πλοκής χρησιμοποιείται με έξυπνο και πρωτότυπο τρόπο, με τη βοήθεια της συνεχούς κίνησης, μουσικής και τραγουδιών. Λατρέψαμε το αποτέλεσμα της σκηνοθεσίας, από το πρώτο λεπτό ως το τελευταίο. Πραγματικά, μια εξαιρετική δουλειά, που μας μεταφέρει με πανέξυπνο τρόπο στο μεσαιωνικό παρελθόν.
Ο Ζανό Ντάνιας ως Πιερ Πατλέν, μας φέρνει αυτόματα στον νου όλους τους πρωταγωνιστές της Comedie francaise σε μια μορφή. Με απίστευτο μπρίο και ενέργεια, αεικίνητος και αστείος μέχρι δακρύων, υποδύεται με ιδιαίτερη μαεστρία τον πανούργο δικηγόρο και κατορθώνει να κάνει το κοινό του άνω κάτω. Δεν τον πιάνει κανείς ούτε στο εκτόπισμα, ούτε στις σπαρταριστές του ατάκες.
Ο Στέλιος Καλαθάς, σε έναν άκρως βουκολικό ρόλο, ακολουθεί πιστά τα βήματα του Πιερ Πατλέν, και πότε με την ομιλία, πότε με το παραπονιάρικο του βέλασμα, μας πείθει για τις πιο αγνές και αθώες του προθέσεις. Πίσω έχει όμως η αχλάδα την ουρά… Ξεκαρδιστικός και απολαυστικός στο έπακρο.
Ο Λεωνίδας Αργυρόπουλος ως υφασματέμπορος, αν και φοράει γυαλιά για να βλέπει καλύτερα, στην πραγματικότητα δεν βλέπει πέρα από τη μύτη του και με πραγματικά ξεκαρδιστικό τρόπο, πιάνεται σε όλη τη διάρκεια του έργου, κορόϊδο. Ιδιαίτερα κωμικός και με έντονο σκηνικό εκτόπισμα, αποτελεί το τέλειο μέλος του ανδρικού τρίο της φάρσας.
Η Αναστασία Γκολέμα, ως Ευπραξία, πανέμορφη, πανούργα ναζιάρα, έχει έναν υπέροχο τρόπο να συνδυάζει διαθέσεις, διατηρώντας ταυτόχρονα το έντονο κωμικό της στοιχείο και είναι η ιδανική partner in crime τόσο του Πιερ Πατλέν, όσο και του βοσκού. Κατά κύριο λόγο, στέκεται κερί αναμμένο σε όποιον έχει τελικά τα πιο πολλά λεφτά… Ευπραξία, πρόσεξε καλά γιατί δεν απατάς μόνο εσύ, αλλά και τα φαινόμενα.
Ο Ορφέας Αλπανίδης ως αφηγητής, ανιματέρ, τραγουδιστής, είναι ουσιαστικά ο μαέστρος όλης αυτής της κωμωδίας. Με ιδιαίτερη ζωντάνια και κέφι, είναι ο πρόλογος και ο τέλειος επίλογος των σκηνών.
Ο Θανάσης Θεολόγης, αφήνοντας για λίγο την άκρη την ενασχόλησή του ως σκηνοθέτης του έργου, φορά την τήβεννο και μας παρουσιάζεται ως δικαστής που αποδεικνύει περίτρανα ότι η δικαιοσύνη δεν είναι μόνο τυφλή αλλά και κουφή. Επιλεκτικά κουφή. Ακούει όσα τον συμφέρουν, δέχεται με τα δικά του κριτήρια και βγάζει κάθε άλλο παρά δίκαιες αποφάσεις. Άδικη η ζωή και ακόμα πιο άδικος ο δικαστής. Ο ηθοποιός βέβαια ως ερμηνεία, μας αποζημιώνει για όλο αυτό…
Συνολικά όλη η θεατρική ομάδα, μας προσέφερε μιάμιση ώρα αυθεντικής ψυχαγωγίας και μοιραστήκαμε πολύτιμες στιγμές γέλιου από καλλιτέχνες με ταλέντο, όραμα και κυρίως…όρεξη για δουλειά. Πολλά μπράβο και ευχόμαστε ολόψυχα καλή συνέχεια στην θεατρική τους πορεία!
Τα κοστούμια του Μανόλη Παντελιδάκη, μας μετέφεραν με την κομψότητα και την καλαισθησία τους στις πιο παλιές εποχές και μπόρεσαν να ενισχύσουν περαιτέρω τον χαρακτήρα των ηρώων. Τα σκηνικά του Κώστα Κουρμουλάκη και η ζωγραφική του σκηνικού της Ελένης Σουμή, με ποιότητα, ομορφιά και υψηλή τεχνική, ταίριαξαν θαυμάσια με το πνεύμα της εποχής του θεατρικού. Η Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου στις χορογραφίες, απέδειξε για άλλη μια φορά, πόσο πολύπλευρη είναι στο ταλέντο της. Πέρα από εξαιρετική ηθοποιός και καλλίφωνη τραγουδίστρια, έδωσε με τις χορογραφίες αυτή την έξτρα μαγεία της κίνησης, η οποία έδεσε θαυμάσια με την χαρούμενη και ευρηματική μουσική του Νίκου Τσέκου. Ο Νίκος Μαυρόπουλος στους φωτισμούς, συνέβαλε με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο στη δημιουργία αυτής της τόσο μελετημένης και ξεχωριστής παράστασης. Εξαιρετική δουλειά από όλους τους παραπάνω καλλιτέχνες. Ευχόμαστε ό,τι καλύτερο για το μέλλον.
Οδεύοντας προς τις τελευταίες παραστάσεις, η κριτική αυτή ανάλυση ας χρησιμοποιηθεί ως σημείο αναφοράς για το μέλλον, με την ελπίδα να πάρει παράταση το θεατρικό αυτό και να βγει να παίξει και σε άλλα μέρη της χώρας. Ο κόσμος δικαιούται και έχει πραγματικά ανάγκη το αγνό, αβίαστο γέλιο και η παράσταση αυτή το προσφέρει και με το παραπάνω. Σε δοθείσα ευκαιρία, τη συστήνουμε ανεπιφύλακτα…
Συντελεστές παράστασης
Απόδοση κειμένου (σε δεκαπεντασύλλαβο): Μαρία Χριστοδούλου
Σκηνοθεσία: Θανάσης Θεολόγης
Κοστούμια: Μανόλης Παντελιδάκης
Σκηνικό: Κώστας Κουρμουλάκης
Μουσική: Νίκος Τσέκος
Χορογραφίες: Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Μαυρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Λεωνίδας Αργυρόπουλος
Ζωγραφική σκηνικού: Ελένη Σουμή
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης – ORKI
Φωτογραφίες: Ελπίδα Μουμουλίδου & Γιώργος Γιαννακόπουλος
Afisa/πρόγραμμα: Μαριέτα Ρούσσου
Μοδίστρα: Ελένη Παπαδοπούλου
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Ζανό Ντάνιας (Πιέρ Πατλέν)
Στέλιος Καλαθάς (Βοσκός)
Αναστασία Γκολέμα (Ευπραξία)
Λεωνίδας Αργυρόπουλος (Υφασματέμπορας)
Ορφέας Αλπανίδης (Αφηγητής)
Θανάσης Θεολόγης (Δικαστής)
Παραστάσεις Σάββατο στις 9μμ. & Κυριακή στις 7μμ.
Διάρκεια: 90΄
Εισιτήριο: 15 ευρώ κανονικό και 12 ευρώ φοιτ., ΑΜΕΑ, 65+, ανέργων
Πληροφορίες/κρατήσεις 2104816200
Προπώληση katoapotigefyra.gr & viva.gr
Αγγελική Μπάτσου
Σ’όλο τον κόσμο τελικά δεν μπόρεσα να πάω...κατόρθωσα όμως να φανταστώ και να χαράξω τα ίχνη αυτού μέσα από ταμονοπάτια της ποίησης,της λογοτεχνίας και της φαντασίας. Αγαπημένος μου συγγραφέας ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε,αγαπημένος ποιητής ο Ουϊλιαμ Μπλέϊκ,ο Μπωντλαίρ και ο Απολιναίρ, αγαπημένος ζωγράφος ο Βαν Γκογκ και ο Γκουστάβ Κλιμπ.
Latest posts by Αγγελική Μπάτσου (see all)
- Εντρυφώντας στην “Υψηλή μαγειρική των σχέσων”, σε σενάριο Βίλης Σωτηροπούλου και σκηνοθεσία Κέλλυς Σταμουλάκη, στο Θέατρο της Ημέρας - 27 Νοεμβρίου 2024
- Συνέντευξη στη θεατρική ομάδα της παράστασης “Το αίμα νερό γίνεται” - 9 Μαΐου 2023
- «Δε μείναν λόγια», το νέο τραγούδι, της ερμηνεύτριας Ζωή Λιαντράκη - 28 Απριλίου 2023
Καμία κριτική