Γράφει η Ντίνα Καρρά

Βράδυ Σαββάτου είχα την χαρά και την τιμή να παρευρίσκομαι ως θεατής σ΄ένα αριστουργηματικό, μυσταγωγικό πόνημα στο όμορφο και ζεστό θέατρο «Σφενδόνη». Η παράσταση «Ερωφίλη project» δια χειρός της εξαιρετικής θεατρικής ομάδας «Roots» δίνει πνοή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην πιο γνωστή, πεντάπρακτη σύγχρονη τραγωδία του Ρεθυμνιώτη ποιητή Γεωργίου Χορτάτση. Οι επιτυχημένες καλοκαιρινές τους εξορμήσεις σε μεσαιωνικά φρούρια, κάστρα και καστροπολιτείες, τους όπλισε με περίσσιο ζήλο, θάρρος και επιμονή να συνεχίσουν το εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημά τους. Η ομάδα ονομάζεται «Roots», που σημαίνει ρίζες από την αγάπη τους για το καλό θέατρο, την ελληνική γλώσσα, την επαφή με την γνήσια παράδοσή μας και τη γνώση του πλούσιου πολιτισμικού μας παρελθόντος. Η λέξη project στον τίτλο της παράστασης έρχεται να τονίσει την διαρκή έρευνα, την ενδελεχή μελέτη και τη συνεχή αναζήτηση των καλλιτεχνών πάνω στο συγκεκριμένο έργο, καθώς ολοένα προοδεύει, εξελίσσεται και ωριμάζει σε βάθος χρόνου. Η «Ερωφίλη project» θα αποτελέσει τον πυρήνα και το εφαλτήριο για την προσέγγιση αρχαιοελληνικής τραγωδίας μελλοντικά.

Λίγα λόγια για το έργο:

Η ιστορία της Ερωφίλης είναι γνωστή από τα σχολικά μας χρόνια. Μία αγάπη πεθαίνει, πριν ακόμα δει το φως της ημέρας. Ένας αγνός έρωτας είναι καταδικασμένος, προτού καν ανθίσει και μοσχομυρίσει. Δύο νέοι, η Ερωφίλη και ο Πανάρετος, γίνονται βορά στην άκαμπτη και ωμή πολιτική εξουσία με τις συντηρητικές αρχές περί υπόληψης και τιμής. Τιμωρούνται, γιατί αγαπιούνται μ΄όλη την δύναμη της ψυχής τους και υπερασπίζονται με παρρησία και αξιοπρέπεια τον έρωτά τους. Ο Πανάρετος δολοφονείται με άγριο τρόπο από το βασιλιά Φιλόγονο και η μονάκριβή του κόρη αυτοκτονεί, γιατί δεν αντέχει μακριά από τον αγαπημένο της. Ο σκληρός και άκαρδος βασιλιάς βρίσκει το θάνατο από τα χέρια της παραμάνας. Αυτό είναι το χρονικό ενός αιματοβαμμένου έρωτα και μιας ανελέητης οικογενειακής τραγωδίας, που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας.

Είναι μια επίκαιρη ιστορία αγάπης με διαχρονικά μηνύματα και νοήματα. Η δύναμη της αγάπης, της πίστης, της αμοιβαίας αφοσίωσης και της ελευθερίας επικροτούνται από τον ποιητή σε αντίθεση με την ματαιοδοξία της εξουσίας, την ακόρεστη απληστία και αλαζονεία που καταδικάζονται.

Η κριτική μας:

Μπαίνοντας στο χώρο του θεάτρου, ένα ρίγος διαπερνάει κάθε κύτταρο του κορμιού μου, βλέποντας το ευφάνταστο σκηνικό και αναρωτιέμαι πώς κάτι τόσο απλό μπορεί να είναι τόσο απαράμιλλα όμορφο και συνάμα τόσο εντυπωσιακό. Τα επιμελώς ατημέλητα κατακόκκινα κορδόνια στη σκηνή σε συνδυασμό με τα φλεγόμενα κεριά δεξιά και αριστερά και τους πετρόκτιστους τοίχους, δημιουργούν μια κατανυκτική ατμόσφαιρα λες και βρίσκομαι όντως στο παλάτι του βασιλιά. Το κόκκινο συμβολίζει το πάθος, τον έρωτα, το αίμα και τον θάνατο. Στα χέρια των δύο ερωτευμένων, το πορφυρό σχοινί είναι σύμβολο αιώνιας πίστης και δέσμευσης. Στα χέρια του μαντατοφόρου και της Νένας, οι κόκκινες δεσμίδες μετατρέπονται σε δολοφονικά εργαλεία. Κάτω κείτεται η όμορφη Ερωφίλη και δίπλα της το κανονάκι. Ξαφνικά, εμφανίζεται ο Χάρος ντυμένος στα μαύρα, απεχθής και απόκοσμος με λόγια δυσοίωνα για το μέλλον. Από κει και πέρα, η ιστορία παίρνει την τροπή της.

Γοητεύομαι από το στήσιμο της όλης παράστασης. Εμπνευστής και οραματιστής αυτού του αριστουργήματος είναι ο ταλαντούχος Θεόδωρος Οικονομίδης. Έχει επιμεληθεί την επεξεργασία του κειμένου, τη διδασκαλία των ηθοποιών και την μουσική επιμέλεια με πολύ φροντίδα και μεράκι. Κύριο μέλημά του είναι να δώσει φρεσκάδα, ρυθμό και ζωντάνια σε τούτο το αρχαιολογικό εύρημα. Πατάει ευλαβικά και με απόλυτο σεβασμό στο πρωτότυπο κείμενο του ποιητή, κάνοντας μια προσεχτική συρραφή στο μέγεθος, ώστε να είναι λειτουργικό και εύχρηστο. Αφήνει τον ποιητικό λόγο αυτούσιο και αναλλοίωτο να διανθιστεί με ζωντανή, πρωτότυπη μουσική από κρουστά και έγχορδα όργανα σαν οπερετικό λιμπρέτο. Όλη η αίθουσα γεμίζει από εξαίσιες μελωδίες της ορχήστρας, που ντύνουν μουσικά και ηχητικά τις εκάστοτε δράσεις. Έπειτα στήνει τους ηθοποιούς απέναντι στο κοινό, δημιουργώντας μια αμφίδρομη σχέση. Λεπτό δεν κοιτάζονται μεταξύ τους. Μοιάζουν σαν μαριονέτες στα μάτια μου. Ο καθάριος, έμμετρος λόγος που βγαίνει απνευστί από το στόμα τους, μετουσιώνεται σε σύγχρονο υποκριτικό κώδικα με ιδιαίτερη κινησιολογία. Υπάρχουν διάσπαρτες σκηνές παντομίμας με συνοδεία μουσικής υπόκρουσης και αυτό είναι πραγματικό έργο τέχνης επί σκηνής. Στα ατού της παράστασης οι εξαίσιοι φωτισμοί της Σεμίνας Παπαλεξανδροπούλου, που ομολογώ ότι είναι ό,τι καλύτερο έχω δει μέχρι σήμερα. Υποβλητικοί, ρομαντικοί, απλά μαγικοί και ονειρεμένοι. Οι ικανότατοι μουσικοί της ορχήστρας (Αρετή Κοκκίνου, Δημήτρης Πρόκος και Θεόδωρος Οικονομίδης) αξίζουν το πιο θερμό χειροκρότημα του κοινού, καθώς είναι συνοδοιπόροι καθ΄όλη την διάρκεια του έργου. Τα χειροποίητα αναγεννησιακά κοστούμια της ενδυματολόγου Βασιλικής Σύρμα αναδίδουν μια λιτή μεγαλοπρέπεια και ομορφιά.

Οι ερμηνευτές του ομολογουμένως δύσκολου και απαιτητικού πονήματος απέδωσαν τα μέγιστα, κλέβοντας τις εντυπώσεις και το πιο ζεστό χειροκρότημα του εκστασιασμένου κοινού. Πρόκειται για μια άρτια, καλοκουρδισμένη και καλοδουλεμένη ομάδα με εξαιρετική εκφορά του έμμετρου λόγου και άριστη παρουσίαση της μουσικότητας του κειμένου, δίνοντας έμφαση στο κορμί και στην φωνή τους. Λειτουργούν άψογα και με απόλυτη χειρουργική ακρίβεια στον ρόλο που έχει επωμιστεί ο καθένας.

img_2256Ας ξεκινήσω με την όμορφη και ανερχόμενη ηθοποιό Αμαλία Αρσένη, που σαν Ερωφίλη μαγεύει τα πλήθη. Αέρινη, εύθραυστη, συγκινητική, τρυφερή, σπαρακτική με έντονο πάθος, εσωτερικότητα και λυρισμό καταφέρνει να διεισδύσει στον ψυχικό κόσμο της ηρωίδας-σύμβολο δικαιοσύνης και ελευθερίας. Το μελιστάλαχτο τραγούδισμά της, καθώς παίζει το κανονάκι προκαλεί έντονα συναισθήματα.

Δίπλα της, ο ερωτευμένος Πανάρετος στο πρόσωπο του Ευάγγελου Σαλευρή είναι εξαιρετικός υποκριτικά με ήθος, μέτρο και συνέπεια. Η σκηνή του μυστικού γάμου του με την αγαπημένη του συγκλονίζει.

Ο ταλαντούχος Κωνσταντίνος Τσιομίδης υποδύεται τον βασιλιά Φιλόγονο με πρωτοφανή σκληρότητα, αλαζονική διάθεση, ωμότητα και ακαρδία σε τόσο πειστικό βαθμό, που θέλεις να του επιτεθείς. Η ερμηνεία του είναι καθηλωτική!

Η φέρελπις ηθοποιός Δανάη Λουκάκη κερδίζει το στοίχημα με τον διπλό της ρόλο. Ως Νένα είναι ανθρώπινη, στοργική, δυναμική και ως φάντασμα-σκιά με την λευκή μάσκα, είναι παραστατική και υποβλητική με ένταση και πάθος. Πολύ όμορφη ερμηνεία πραγματικά!

Τέλος, αφήνω τον ενορχηστρωτή της παράστασης Θεόδωρο Οικονομίδη, που προκαλεί δέος και ρίγος ως μαυροφορεμένος Χάρος και ως μαντατοφόρος που περιγράφει καρέ καρέ την άγρια δολοφονία του άτυχου νέου. Θεωρώ ότι είναι πασπαρτού, ένας ικανότατος άνθρωπος με εξαιρετική απόδοση, ζήλο και μεράκι που τα φέρνει εις πέρας επιτυχώς.

Αδιαμφισβήτητα, η «Ερωφίλη project» είναι ένα αριστουργηματικό έργο τέχνης, ένα θεατρικό κόσμημα που απολαμβάνεις να βλέπεις και ν’ ακούς! Είναι από εκείνες τις στιγμές που χαίρεσαι για το πλούσιο πολιτισμικό παρελθόν της χώρας σου και που υπάρχουν άνθρωποι που νοιάζονται πραγματικά για την διάσωσή του στο πέρασμα των χρόνων. Η ομάδα «Roots» έχει τοποθετήσει ψηλά τον πήχη, βάζοντας ήδη γερά θεμέλια στην επίτευξη του στόχου της και δεν μένει ν΄ακολουθήσουν και νέοι συνάδελφοι στο όραμα αυτό, γιατί αντικειμενικά είναι ένα όνειρο μέσα σε όνειρο που σας προτείνω με το χέρι στην καρδιά!

Ταυτότητα παράστασης:

Διδασκαλία-σκηνοθεσία, μουσική, σκηνικό: Θεόδωρος Οικονομίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάρα Μοτάκη
Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξαντροπούλου
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
Κατασκευές: Δήμητρα Παπαδημητροπούλου
Δημιουργικό-γραφιστικά: Μαίρη Πανδή
Επεξεργασία κειμένου: Θ. Οικονομίδης
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Προβολή-επικοινωνία: Brainco S.A
Υπεύθυνη project: Σταυρούλα Κεντιέ
Παραγωγή: Roots-arts org.

Διανομή:
Ερωφίλη: Αμαλία Αρσένη
Νένα-Ασκιά: Δανάη Λουκάκη
Φιλόγονος: Κωνσταντίνος Τσιομίδης
Πανάρετος: Ευάγγελος Σαλευρής
Χάρος-μαντατοφόρος: Θ. Οικονομίδης

Μουσικοί επί σκηνής:
Ηλεκτρική κιθάρα-μαντολίνο: Αρετή Κοκκίνου
Πνευστά: Δημήτρης Πρόκος
Κανονάκι: Αμαλία Αρσένη
Κλασική κιθάρα, πανδουρίδα: Θ. Οικονομίδης

«Ερωφίλη project»

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 18:30 από 26 Οκτωβρίου.

Θέατρο «Σφενδόνη»
Μακρή 4, Πλάκα, Αθήνα.
Τηλ. 21 5515 8968.
img_2555

Ντίνα Καρρά

Ντίνα Καρρά

Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Για μένα δημιουργία είναι μία πετυχημένη συνταγή, μία όμορφη κατασκευή, μία ωραία κριτική!
Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!
Ντίνα Καρρά