Ποτέ στην ιστορία δεν υπήρξε πλάσμα πιο γοητευτικό και πιο τρομαχτικό συνάμα από την Μήδεια του Ευριπίδη. Η «δύο φορές βάρβαρη, από καταγωγή και από έρωτα» ηρωίδα βρίσκει απάγκιο στο ιστορικό Μπάγκειον στην καρδιά της Αθήνας, όπως την έχει κατανοήσει βαθιά ο πολισχιδής σκηνοθέτης Δημήτρης Γεωργαλάς.
Μαγικός χώρος. Καθάριος λόγος. Απαράμιλλης ομορφιάς ποιητική παράσταση με ερμηνείες που κόβουν την ανάσα. Διαχρονικοί συμβολισμοί. Διονυσιακή έκσταση. Μυσταγωγία σε όλο της το μεγαλείο. Αρκεί μία μέρα για να βυθιστεί το φως του ήλιου στο απόλυτο σκοτάδι.
«Δεν υπάρχει οργή πιο φοβερή και αθεράπευτη από αυτήν που γεννιέται ανάμεσα σε ανθρώπους που είχαν αγαπηθεί».
Παράξενη γυναίκα η Μήδεια, ισχυρή προσωπικότητα, ευφυής με απίστευτη δύναμη, κυριαρχία και κοινωνικό-πολιτικό λόγο σε ισχύ, πολυσχιδής και πολύπλευρη. Ημίθεη, με ένδοξη καταγωγή, μάγισσα, μάνα και περιφρονημένη σύζυγος, μία ερωτική πρόσφυγας σε χώματα ελληνικά που σφαδάζει στα πλοκάμια των ανθρώπινων παθών της με λυσσαλέα μανία και άκρατη ψυχραιμία σαν σκεπτόμενο θηρίο. Αψηφεί τον κίνδυνο, δεν διστάζει να περάσει στην αντίπερα όχθη με απόλυτο πάθος και απόλυτη εκδίκηση σαν πραγματικός πολεμιστής για να αποκαταστήσει τη χαμένη τιμή της και να αποδείξει την υπεροχή της μέσα από μια σειρά αποτρόπαιων και επαίσχυντων πράξεων. Είναι η μάνα φύση που εκδικείται όποιον δεν τη σεβαστεί. Είναι η παιδοκτόνος από επιλογή. Είναι το απόλυτο θηλυκό, θύμα και θύτης που τεντώνει το σκοινί και το σπάει. Η ανυπότακτη, βίαιη, ηρωική της φύση βυθίζεται στο σκοτάδι μέσω του πένθους των παιδιών της σε μία μακάβρια ένωση με τον σύζυγό της, Ιάσονα.
Η «καταραμένη Αγία» που σοκάρει και ξεβολεύει τον θεατή μέσα από μία αποσβολωτική σειρά αντιφάσεων με συνειδητή ιλιγγιώδη ταχύτητα προς τον όλεθρο, προκαλώντας τον έλεον και τον φόβον. Τραγική φιγούρα που αποθεώνεται από τον ποιητή κατακτώντας μια θέση στους ουρανούς. Ένα ακραίο ποιητικό έργο που αποκωδικοποιεί τη διαρκή σύγκρουση του πολιτισμού με το αρχέγονο στοιχείο, που διεισδύει στα άδυτα της ζωώδους, ανθρώπινης φύσης.
Η κριτική μας
Η Μήδεια δια χειρός Δημήτρη Γεωργαλά είναι μάννα εξ ουρανού που ευτυχεί σκηνοθετικά, ερμηνευτικά, κινησιολογικά, μουσικά, ενδυματολογικά, φωτιστικά. Μία ολοκληρωμένη, συμβολική, καλαίσθητη παράσταση – πρόταση του σκηνοθέτη, έντονης ποιητικής και ενεργειακά ψυχογραφικής ατμόσφαιρας που καθηλώνει το θεατρόφιλο κοινό εκμυστηρεύοντας το μυστικό του. Έχοντας στη φαρέτρα του την έξοχη μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά, πλαστουργεί μία χειροποίητη, τελετουργική, σχεδόν μυστικιστική παράσταση με αγνό, έντιμο και βαθύ τρόπο δίνοντας έμφαση στον ουσιώδη, καθάριο λόγο και τις ανάγλυφες διαδρομές των προσώπων ξεφεύγοντας από την κλασική νόρμα της αρχαίας τραγωδίας με σεβασμό πάντα στο κείμενο χωρίς άσκοπους νεωτερισμούς. Επιλέγει το ξενοδοχείο Μπάγκειον ως φυσικό σκηνικό γιατί ταιριάζει στην ηρωίδα του. Η ομορφιά της φθοράς του κτιρίου αντικατοπτρίζει απόλυτα τον φθαρμένο ψυχισμό της Μήδειας. Ο Πλάτωνας Ανδριτσάκης εμπνέεται απόκοσμες μελωδίες με άρωμα Ανατολής που εμπεριέχουν το βάρβαρο στοιχείο και η Φαίδρα Σούτου διδάσκει υπέροχη κινησιολογία στους ηθοποιούς μελετημένη στη λεπτομέρεια τόσο στις αέρινες όσο και στις αργές χορογραφίες τους. Οι περίτεχνες φωτοσκιάσεις του Σάκη Μπιρμπίλη λειτουργούν ως δραματικός παράγοντας που ενισχύουν τις δραματικές συγκρούσεις. Έξαιρετικής ομορφιάς και ποιότητας τα κοστούμια του Δημήτρη Ντάσιου στο ύφος της παράστασης.
Το κουιντέτο των υποκριτών με κορυφαία τη σπουδαία Τζούλη Σούμα στον ομώνυμο ρόλο απαρτίζεται από μία άρτια, καλοκουρδισμένη και καλοδουλεμένη ομάδα με άψογη άρθρωση του λόγου, τέλεια σκηνική χημεία και πυρακτωμένη εσωτερική ενέργεια. Ακριβείς, άμεσοι με απόλυτη συναισθηματική διαφάνεια αποδίδουν την πολυπλοκότητα του χαρακτήρα που ερμηνεύουν επί σκηνής και συναρπάζουν.
Η Κυριακή Καραλουκά ζωγραφίζει το πορτρέτο της Τροφού με ευαισθησία, μέτρο,ανθρωπιά και αβρότητα. Προλογίζει το κακό που θα συμβεί και στέκεται στο πλευρό της κυράς της σαν επιστήθια φίλη. Υπέροχη παρουσία.
Ο Νίκος Δερτιλής στο διττή του ιδιότητα ως Κρέοντας και ως Αιγέας ενθουσιάζει. Εκπροσωπεί τις δύο εκ διαμέτρου όψεις της εξουσίας του ίδιου νομίσματος με αφοπλιστική άνεση, εκφραστικότητα και δεξιοτεχνία. Ο σκληροτράχηλος βασιλιάς της Κορίνθου, Κρέοντας και ο καλοκάγαθος βασιλιάς της Αθήνας, Αιγέας αποτυπώνονται με σκηνική δεινότητα στο πρόσωπό του.
Ο Σταύρος Γιαννακόπουλος ως Αγγελιοφόρος σωματοποιεί επιτυχώς το συναίσθημά του και λάμπει επί σκηνής. Είναι ο αφηγητής των θανατικών που έχουν συμβεί εκτός σκηνικής δράσης. Είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ ζωντανών και νεκρών στην ιστορία. Εξαιρετική ερμηνεία.
Ο Γιώργος Σταυριανός στο ρόλο του Ιάσονα διαγράφει με δυναμισμό, συνέπεια και αποφασιστικότητα την εξελεγκτική πορεία του ήρωα. Απόλυτο Αρσενικό, επίορκος, εξουσιολάγνος, υπέρμετρα φιλόδοξος και θρασύς πατάει επί πτωμάτων για το προσωπικό του συμφέρον δίχως να λογαριάζει κανέναν και τίποτα. Βιώνει τον απόλυτο έρωτα και την απόλυτη καταστροφή όταν έρχεται αντιμέτωπος με το Απόλυτο Θηλυκό που ακούει στο όνομα Μήδεια. Στο φινάλε, στέκεται ανήμπορος να σπαράζει το χαμό των παιδιών του. Εκπληκτική απόδοση.
Αφήνω για το τέλος τη Τζούλη Σούμα που συνταράσσει πραγματικά σ΄ένα ρόλο γεμάτο από οδύνη και ηδονή εξισορροπώντας μοναδικά μεταξύ του οικείου και του ανοίκειου, του τυπικού και του εξαιρετικού, του συμπαθούς και του αποκρουστικού, του «Εαυτού» και του «Άλλου». Ερμηνευτικά πολυδιάστατη με αψεγάδιαστη σκηνική ευσυνειδησία και υποκριτική αξιοσύνη, ενδύεται τη γυναίκα που υποκινείται από το μίσος και την αρχέγονη επιθυμία για εκδίκηση με έλλογο σχεδιασμό. Μία ακάματη εργάτρια του θεάτρου που συνεπαίρνει με το αστείρευτο ταλέντο της σ΄ένα δύσκολο και απαιτητικό ρόλο, ένα πραγματικό ηφαίστειο που εκρήγνυται με πάθος και αλήθεια μπροστά στα μάτια των θεατών ανεβάζοντας τον πήχη όλο και υψηλότερα κάθε φορά. Καθηλωτική η Μήδειά της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο γυναικείος χορός απαρτίζεται από τους τρεις άνδρες ηθοποιούς οι οποίοι κινούνται με ρυθμό, θεατρικούς σχηματισμούς και σκηνική ένταση όταν το απαιτεί η παράσταση.
Εν κατακλείδι, η «Μήδεια» του Δημήτρη Γεωργαλά παρουσιάζεται στην καλύτερη εκδοχή της στο ατμοσφαιρικό Μπάγκειον από συντελεστές που έχουν δουλέψει στο μέγιστο βαθμό σαν ένα ακριβοθώρητο δώρο προς όλους του θεατρόφιλους. Ο ευριπίδειος λόγος ακούγεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από τα χείλη των ηθοποιών για το «μέγα κακό που σπαράζει τους ανθρώπους». Συστήνεται ανεπιφύλακτα.
Ταυτότητα παράστασης
Ηθοποιοί: Τζούλη Σούμα, Κυριακή Καραλουκά, Γιώργος Σταυριανός, Νίκος Δερτιλής, Σταύρος Γιαννακόπουλος
Info:
Συντελεστές:
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνοθεσία- Επεξεργασία: Δημήτρης Γεωργαλάς
Μουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης
Κοστούμια: Δημήτρης Ντάσιος
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Χορογραφίες- Επιμέλεια Κίνησης: Φαίδρα Σούτου
Φωτογραφίες: Αγγελική Κοκκοβέ
Δημιουργικό: Ανδρέας Πούρνος
Κομμώσεις Μακιγιάζ: Μαριάννα Λαβαζου
Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη
Από Πέμπτη 5/9 μέχρι Κυριακή 22/9
Από Πέμπτη έως Κυριακή
Ώρα έναρξης: 21:30
Τιμές: Γενική είσοδος 10 ευρώ/ 5 ευρώ μειωμένο
Και προπώληση μέσω Viva. gr
Διάρκεια: 80 λεπτά
Μπάγκειον: Πλατεία Ομονοίας 19, Κέντρο
Μετρό στάση Ομόνοια
Τηλέφωνο κρατήσεων: 6944665561
Ντίνα Καρρά
Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!
Latest posts by Ντίνα Καρρά (see all)
- Είδαμε την παράσταση “Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα” στο θέατρο Τζένη Καρέζη - 25 Οκτωβρίου 2019
- Είδαμε την παράσταση “LEMON” από την ομάδα Experimento στο Μπάγκειον - 8 Οκτωβρίου 2019
- Είδαμε την παράσταση “Μήδεια” σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γεωργαλά στο Μπάγκειον - 18 Σεπτεμβρίου 2019
Καμία κριτική