Γράφει η Μαρία Αγγέλου

Ητέχνη, υποκύπτοντας διαρκώς στον νομοτελειακό κανόνα της ανάγκης για συνεχή αυτοβελτίωση, υφίσταται εξωτερικές, αλλά και ενδογενείς επιρροές σε μια προσπάθεια να αγγίξει όσο το δυνατόν περισσότερο τον μύθο της τελειότητας. Οι μεταβολές που δέχεται η τέχνη, προκειμένου να ενσαρκώσει πλήρως το επιθυμητό αποτέλεσμα, βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στη κρίση του εκάστοτε παρατηρητή και των ιδεών που διαμορφώνουν την αίσθηση της αντίληψής του.

Το θέατρο ως μέρος του συνόλου των τεχνών, δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση όσον αφορά τις διαφορετικές καλλιτεχνικές προτάσεις που είναι πρόθυμο να καταθέσει έμπροσθεν του φιλόμουσου κοινού σε μια προσπάθεια ύψιστης αρτιότητας. Το θεατρικό δρώμενο δεν μπορεί να εξαιρεθεί επίσης, από την κριτική άποψη που διαμορφώνεται μετά το πέρας της παράστασης από τους παρευρισκομένους. Μια άποψη που κυμαίνεται από την μετριοπαθή στάση απέναντι στο θέαμα μέχρι τον άκρατο ενθουσιασμό για την καλλιτεχνική ικανοποίηση που προσφέρει το συνολικό αποτέλεσμα.

screenshot_3Ανάμεσα στους τακτικούς θαμώνες, που τιμούν με την παρουσία τους κάθε λογής θεατρικό χώρο, βρίσκεται και ένα είδος κοινού που ανέκαθεν υπήρξε απαιτητικό και ιδιαιτέρως ανεπηρέαστο ως προς την ποιότητα του θεάματος που προσλαμβάνει. Ο λόγος για τους λιλιπούτειους θεατές, η γνώμη των οποίων έχει μια ξεχωριστή δυναμική αφού είναι απαλλαγμένη από ιδεολογικές προκαταλήψεις και δογματικές απόψεις. Είναι η γνώμη πάνω στην οποία μπορεί να στηριχτεί κανείς άφοβα, προκειμένου να δημιουργήσει ποιοτικό θέατρο για παιδιά και όχι μόνο…

Στην περίπτωση της παιδικής παράστασης «Ο Κοτσυφοπρίγκηπας και η Αηδονολαλούσα», η αμέριστη προσοχή στα επί σκηνής τεκταινόμενα και η υποδειγματική ησυχία και ακινησία των συνήθως ζωηρών λιλιπούτειων θεατών, επισφράγισαν την καθολική αποδοχή του και απέδειξαν έμπρακτα την θεατρική του αξία.

Λίγα λόγια για το έργο:

Δύο πουλιά κάνουν ένα μαγικό ταξίδι ζωής με τη νεράιδα Γαλαζένια, με όχημα το θέατρο, το σύγχρονο χορό, το μπαλέτο, τα ακροβατικά, αλλά και το θέατρο σκιών του Άθου Δαννέλη, μιλώντας έτσι για τη συντροφικότητα και την αλληλεγγύη.

Ιθύνων νους της παράστασης είναι η Κατερίνα Παλαιοθόδωρου, η οποία κάνει απόλυτη χρήση των ταλέντων της και μας τα ξεδιπλώνει υπογράφοντας το κείμενο του έργου, καθώς επίσης θέτει εαυτόν στη υπηρεσία της σκηνοθετικής απόδοσης και συμβάλλει δημιουργικά στην ιστορία με την μελωδική φωνή της.

45221542-321950241922627-5617755074991226880-nΗ κριτική μας:

Η παράσταση «Ο Κοτσυφοπρίγκηπας και η Αηδονολαλούσα» θα μπορούσε να είναι άλλη μια από τις παιδικές παραγωγές που ανεβαίνουν κάθε σεζόν προς τέρψιν των μικρών μας φίλων. Αντ΄αυτού, αποφεύγοντας τις συνήθεις θεατρικές παγίδες όσον αφορά τα παιδικά δρώμενα, η συγκεκριμένη παραγωγή εισάγει μια νεωτεριστική και πρωτοποριακή παρουσίαση που την διαχωρίζει από οποιοδήποτε άλλο θέαμα έχει φιλοξενηθεί επί σκηνής μέχρι τώρα.

Το μαγικό παραμύθι που ξετυλίγεται στον εξαιρετικά καλλιτεχνικό χώρο του θεάτρου «Olvio», εστιάζει σε ένα κράμα αξιών με κεντρικό άξονα την άδολη, καθάρια αγάπη και την ελευθερία της επιλογής, ενώ φροντίζει να ενσωματώσει στην ιστορία του τέσσερα είδη τέχνης. Το θέατρο, ο σύγχρονος χορός σε συνδυασμό με το κλασικό μπαλέτο, τα ακροβατικά, αλλά και το θέατρο σκιών πλέκονται ιδανικά και αριστοτεχνικά μέσα στο έργο, παραδίδοντας ένα αψεγάδιαστο αποτέλεσμα που αιχμαλωτίζει τα βλέμματα, αλλά και συγκινεί με την ποιοτική του απόδοση.

Ιθύνων νους της παράστασης είναι η Κατερίνα Παλαιοθόδωρου, η οποία κάνει απόλυτη χρήση των ταλέντων της και μας τα ξεδιπλώνει υπογράφοντας το κείμενο του έργου, καθώς επίσης μας συστήνει την υπέροχη μουσική και τους ιδιαίτερα εμπνευσμένους στίχους της. Παράλληλα, θέτει εαυτόν στη υπηρεσία της σκηνοθετικής απόδοσης και συμβάλλει δημιουργικά στην ιστορία με την μελωδική φωνή της.

Η σκηνοθεσία της Κατερίνας Παλαιοθόδωρου είναι εξόχως ευρηματική και πετυχαίνει να δημιουργήσει ένα μυσταγωγικό κλίμα, μέσα από το οποίο διαχέονται απρόσκοπτα τα μηνύματα του έργου με την βοήθεια του εύστοχου κειμένου, το οποίο συνέγραψε. Ένα κείμενο ευφυώς δομημένο, με δραματουργικά κρεσέντο όπου χρειάζεται και απόλυτα κατανοητό για τις ηλικίες στις οποίες απευθύνεται. Χωρίς αχρείαστες υπερβολές με σκοπό να εκμαιευτεί το συναίσθημα, αλλά με λιτότητα και αυθεντικότητα που συγκινούν χωρίς υπερπροσπάθεια.

Όσο για τους στίχους και την μουσική, που αποτελούν κατεξοχήν πεδίο διάκρισης της δημιουργού, θα λέγαμε ότι πρόκειται για χαρισματικές προσθήκες που κοσμούν με τρόπο εντυπωσιακό το θεατρικό της εγχείρημα. Οι μελωδίες που ακούγονται στην παράσταση, με τις ευγενικές παρουσίες του πιάνου και της κιθάρας στην άκρη της σκηνής, μαγεύουν απίστευτα με το ηχητικό τους αποτέλεσμα. Σε αυτό συμβάλλει τα μέγιστα η Κατερίνα Παλαιοθόδωρου, που παίζει την κιθάρα και εναρμονίζει με ταιριαστό τρόπο την όμορφη χροιά της, καθώς επίσης και ο παρτενέρ της, Μάριος Παπούλιας, ο οποίος γοητεύει με την φωνή του και τις νότες του πιάνου του. Οι δύο τους δημιουργούν ένα ταλαντούχο δίδυμο μουσικών, που πλαισιώνει το συνολικό αποτέλεσμα επικυρώνοντας τον αισθητικό του πλούτο.

Το αφηγηματικό στοιχείο εξυπηρετείται άψογα από την νεράιδα Γαλαζένια, την οποία υποδύεται με χάρη και εκφραστικότητα η ηθοποιός Ηλεάννα Μπάλλα. Αεικίνητη, τρυφερή, χαμογελαστή και με ιδιαίτερη πλαστικότητα στις κινήσεις της, ενσαρκώνει την νεράιδα αποπνέοντας όντως κάτι ονειρικό με την παρουσία της και την πλουμιστή της περιβολή, που τραβάει όλα τα παιδικά βλέμματα πάνω της. Μια άρτια όσο και έξοχη ερμηνεία, που αποκαλύπτει τις δυνατότητες μια έμπειρης και ικανής ηθοποιού.

screenshot_4Το αφηγηματικό δίδυμο της νεράιδας Γαλαζένιας είναι το πιο διαδεδομένο και αγαπημένο πρόσωπο της λαϊκής μας παράδοσης, ο Καραγκιόζης. Παρεκκλίνοντας από το συνηθισμένο του σκηνικό ύφος, ο Καραγκιόζης αναλαμβάνει χρέη αφηγητή και δανείζει μια λίαν ευχάριστη νότα στην ιστορία με την ιδιαίτερη προσωπικότητά του. Η συμβολή του θεάτρου σκιών δια χειρός Άθου Δανέλλη κρίνεται ως εμπνευσμένη απόφαση, μιας και γνωρίζει στην νεότερη γενιά τον μύθο του Καραγκιόζη, ένα κομμάτι ιστορίας συνυφασμένο και ζυμωμένο με την ελληνική παράδοση, αν και δάνειο στοιχείο από την Τουρκία. Ο αξιόλογος Άθως Δανέλλης χαρίζει στους μικρούς θεατές στιγμές γέλιου και χαράς με την αστεία χροιά που υιοθετεί, ενδεδυμένος τον λαοφιλή Καραγκιόζη.

Αναζητώντας τους κεντρικούς ήρωες της μαγικής αυτής παράστασης, δηλαδή τον Κοτσυφοπρίγκηπα και την Αηδονολαλούσα, οι λιλιπούτειοι θεατρόφιλοι συστήνονται με τον Παναγιώτη Παλατσίδη και την Γιασεμή Παπαιωάννου. Δύο καταπληκτικοί ερμηνευτές, που ενσαρκώνουν με τρομερή δεξιοτεχνία και απαράμιλλη δοτικότητα και ομορφιά τα πουλιά, εντυπωσιάζοντας με την σκηνική τους παρουσία το κοινό πάσης ηλικίας. Τα ακροβατικά τους, καθώς και οι παθιασμένες τους ερμηνείες δίνουν στο έργο μια απίστευτη ώθηση, ανεβάζοντας τον υποκριτικό πήχη ακόμη πιο ψηλά. Οι ρόλοι τους είναι απίστευτα σφιχτοδεμένοι και σε απόλυτη αρμονία με την ποιότητα όλου του έργου.

Στην εντυπωσιακή σκηνική απόδοση όλων των συντελεστών δρουν καταλυτικά οι χορογραφίες, τα κοστούμια και τα σκηνικά, ενώ ο φωτισμός τοποθετεί την δική του αριστοτεχνική υπογραφή στην δημιουργική αυτή παρουσίαση. Οι χορογραφίες φέρουν το σημάδι της Αηδονολαλούσας Γιασεμής Παπαιωάννου, η οποία επιμελείται και την κίνηση των ηθοποιών. Πρόκειται για μια χαρισματική συμβολή στην ταυτότητα της παράστασης, αφού η κίνηση των ηθοποιών είναι εξαιρετική, είτε έχουν ασχοληθεί με τον χορό, είτε όχι. Όσο για τις χορογραφίες, η φαντασία με την οποία δημιουργήθηκαν, καθώς και η τεχνική τους απόδοση, αποκαλύπτουν μια δημιουργό με πλήρη επάρκεια και αξία προσόντων.

Από την άλλη, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ιφιγένειας Κωφού είναι αποτέλεσμα μιας προσεγμένης αισθητικής, που εξυπηρετεί με απόλυτα κολακευτικό τρόπο την ουσία της ιστορίας. Ονειρικές στολές με έντονη θεατρικότητα, αλλά και λειτουργικό χαρακτήρα μέσα σε ένα μινιμαλιστικό σκηνικό που κατευθύνει δημιουργικά την φαντασία του κοινού προς μαγεμένα μέρη.

Όσο για τον σχεδιασμό φωτισμών, που τον επιμελείται ο Βασίλης Τζιβελέκης, προσθέτει την δική του χρωματιστή πινελιά στην σκηνική απεικόνιση, συμπρωταγωνιστώντας επάξια με τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης.

Συμπερασματικά, «Ο Κοτσυφοπρίγκηπας και η Αηδονολαλούσα» χαράζει μια ανεξάρτητη πορεία στην θεατρική πραγματικότητα, καταθέτοντας μια φρέσκια και διαφορετική πρόταση που αξίζει να αγκαλιαστεί από το παιδικό κοινό, γιατί τολμάει να προχωρήσει μακριά από το θεσμοθετημένο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι. Άλλωστε, οι νεότερες γενιές θεατρόφιλων οφείλουν να «μπολιαστούν» με καλό και ποιοτικό θέατρο, ώστε να διατηρήσουν μια αισθητική κρίση μεγαλώνοντας. Η συγκεκριμένη παράσταση συστήνεται χωρίς δεύτερη σκέψη!

Αεικίνητη, τρυφερή, χαμογελαστή και με ιδιαίτερη πλαστικότητα στις κινήσεις της, η Ηλεάννα Μπάλλα ενσαρκώνει την νεράιδα αποπνέοντας όντως κάτι ονειρικό με την παρουσία της και την πλουμιστή της περιβολή, που τραβάει όλα τα παιδικά βλέμματα πάνω της.

45337788-460702964453349-1985746703029895168-nΤαυτότητα παράστασης:

Σκηνοθεσία-σενάριο-μουσική: Κατερίνα Παλαιοθόδωρου
Θέατρο Σκιών: Άθως Δανέλλης
Επιμέλεια κίνησης-χορογραφία: Γιασεμή Παπαιωάννου
Σκηνογραφία-κοστούμια: Ιφιγένεια Κωφού
Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Τζιβελέκης
Σχεδιασμός αφίσας-δελτίου τύπου: Μιχάλης Δελαβίνιας
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Μαρίνα Λαχανά

Ηθοποιοί: Ηλεάννα Μπάλλα, Γιασεμή Παπαιωάννου, Παναγιώτης Παλατσίδης

Μουσικοί: Κιθάρα-κρουστά: Κατερίνα Παλαιοθόδωρου
Βιολί-πιάνο-κιθάρα-φλάουτο: Μάριος Παπούλιας

Πληροφορίες παράστασης:

Για παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου.
Πρεμιέρα: Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2018 έως 20 Ιανουαρίου 2019.

Ημέρα και ώρα παράστασης: Κάθε Κυριακή στις 15:00 μ.μ.
Με καθημερινές παραστάσεις για τα σχολεία μετά από συνεννόηση στο τηλέφωνο 6977613349.

Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά.
Τιμή εισιτηρίου:
Γενική είσοδος: 8€

Θέατρο «Olvio»
Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός
Τ.Κ. 118 55
Τηλ: 210 3414118, 6973247721
E-mail: olvio.info@gmail.com
Website: www.olviotheater.gr

Ο Παναγιώτης Παλατσίδης και η Γιασεμή Παπαιωάννου, δύο καταπληκτικοί ερμηνευτές, ενσαρκώνουν με τρομερή δεξιοτεχνία και απαράμιλλη δοτικότητα και ομορφιά τα πουλιά, εντυπωσιάζοντας με την σκηνική τους παρουσία το κοινό πάσης ηλικίας.

42293476_1910556925677434_4728455463262224384_o