Γράφει η Ντίνα Καρρά

ΟΕπιθεωρητής έρχεται” στο θέατρο Eliart και ρίχνει φως σε μια υπόθεση αυτοκτονίας. Το κλασικό αριστούργημα του Βρετανού συγγραφέα Τζον Πρίσλεϋ ανήκει πλέον στην κληρονομιά του καλού εγγλέζικου θεάτρου και θεωρείται ένα αστυνομικό θρίλερ με βαθύ κοινωνικό υπόβαθρο, που το καθιστά πολύ σημαντικό κοινωνικό έργο. Ο συγγραφέας, τοποθετεί το έργο του στο 1912 στην ακμή του βρετανικού ιμπεριαλισμού, δυο χρόνια πριν την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καθιστώντας την προφητεία του αυταπόδεικτη. Δυο μεγάλοι πόλεμοι θα ακολουθήσουν και θα επαληθεύσουν τα λεγόμενά του. Από το μέλλον, έρχεται και ο κεντρικός ήρωας του έργου, ο Επιθεωρητής, που οι μελετητές δεν διστάζουν να τον αποκαλέσουν «άγγελο από το μέλλον», αφού ο ερχομός του, η παρουσία του και η αποχώρησή του ακολουθούν την κυκλική, επαναλαμβανόμενη τροχιά του χρόνου, συνθήκη στην οποία πίστευε ο Πρίσλεϋ και ανέδειξε σχεδόν σε όλα τα έργα του:

«Ο χρόνος δεν είναι γραμμικός. Αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα ταυτοχρόνως στο παρόν και το παρελθόν και υπό μια έννοια και στο μέλλον» 

b_9080_dsc_4280

Λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου:

Η αυλαία ανοίγει στο πολυτελές σαλόνι της μεγαλοαστικής οικογένειας του Άρθουρ Μπέρλινγκ, τη στιγμή που γιορτάζει τους αρραβώνες της κόρης του με τον εξίσου πλούσιο γόνο μια άλλης οικονομικής δυναστείας. Η εορταστική ατμόσφαιρα χαλάει από μια ξαφνική, δυσάρεστη είδηση: πρόκειται για την αυτοκτονία της νεαρής εργάτριας Εύας Σμιθ. Κομιστής της είδησης είναι ο Eπιθεωρητής Γκούλ, ένα πρόσωπο μυστηριακό, που έρχεται από το μέλλον και ελέγχει τις συνειδήσεις της αστικής τάξης. Ύστερα από ανάκριση, αποκαλύπτεται ότι όλα τα μέλη της οικογένειας, ακόμα κι ο υποψήφιος γαμπρός, έχουν συμβάλλει καθοριστικά στο να οδηγηθεί το κορίτσι στην αυτοκτονία. Ο καθένας αντιδρά με το δικό του τρόπο, όμως στο τέλος οι απολογίες τους περνούν στην εξομολόγηση και καταλήγουν σε ψίθυρο. Σαν μια παρτίδα σκάκι, ο ένας μετά τον άλλον, τα μέλη της οικογένειας πέφτουν θύματα της ακόρεστης αλαζονείας τους, της έλλειψης ηθικής, ανθρωπιάς και μέτρου. Ο συντηρητισμός και η φαινομενικά αυστηρή ηθική που αρχικά χαρακτηρίζει την οικογένεια, αποδεικνύεται κίβδηλη και απατηλή. Μολονότι ποινικές ευθύνες ή διώξεις δεν προκύπτουν κατά την έρευνα, οι ηθικές κυρώσεις είναι μεγάλες.

Ο συγγραφέας καυτηριάζει τους υποκριτικούς κώδικες μιας αδιάφορης κοινωνίας, που δίνει προτεραιότητα στο ατομικό συμφέρον…

«Κάθε άνθρωπος πρέπει να κοιτάζει τη δουλειά του και τον εαυτό του»

…και ταυτόχρονα προαναγγέλλει τις συνέπειες μιας τέτοιας στάσης ζωής…

«Και αν οι άνθρωποι δεν διδαχτούν αυτό το μάθημα, σας λέω ότι θα έρθει γρήγορα ο καιρός που θα το μάθουν με φωτιά, αίμα και αγωνία»

…δίνοντας μια διαχρονική απάντηση στο ζήτημα της συλλογικότητας και κυρίως σε αυτούς που προσπάθησαν να την απαξιώσουν…

«Δεν ζούμε μόνοι, είμαστε μέλη ενός σώματος, είμαστε υπεύθυνοι ο ένας για τον άλλον»

b_9082_dsc_4277

Η κριτική μας:

Ο “Επιθεωρητής έρχεται” είναι μια άρτια, εύρυθμη, καλλιτεχνική παράσταση με ένταση και αγωνία που γοητεύει κάθε θεατρόφιλο αυτού του είδους. Πλούσια σε μηνύματα και ιδέες προβληματίζει και νουθετεί. Η σκηνοθετική ματιά του Γιώργου Φρατζεσκάκη χαρακτηρίζεται εύστοχη και ισορροπεί μεταξύ αστυνομικής πλοκής και κοινωνικού δράματος. Ένα λεπτό πέπλο μυστηρίου αιωρείται δεξιοτεχνικά καθ΄όλη τη διάρκεια και η ατμόσφαιρα είναι έντονη και ηλεκτρισμένη. Το κουβάρι ξεδιπλώνεται σιγά σιγά παρασύροντας τους θεατές σ΄ένα αδιάκοπο παιχνίδι αποκαλύψεων και συγκινήσεων. Το φινάλε αναπάντεχο ανατρέποντας τα δεδομένα της παράστασης.
Τα πλούσια σκηνικά και υπέρκομψα κοστούμια εποχής δια χειρός Σάββα Πασχαλίδη αποπνέουν το κύρος και την οικονομική ευρωστία της οικογένειας συνεπικουρούμενα από την ατμοσφαιρική μουσική του Ναντί Ντεκό και τους εξαιρετικούς φωτισμούς του Τάκη Ποδαρόπουλου.
Ο Κοσμάς Ζαχάρωφ μάς πείθει ως εγωκεντρικός, φιλοχρήματος και εξαιρετικά φιλόδοξος επιχειρηματίας. Ο Άρθουρ Μπέρλινγκ νοιάζεται μόνο για το ατομικό του συμφέρον και την αξιοπρεπή εικόνα του προς την κοινωνία. Είναι ο πρώτος ένοχος για την δυστυχία της κοπέλας αφού την απέλυσε γιατί αρνήθηκε να της δώσει αύξηση στο μισθό της. Έχει τον αέρα και τη στόφα του πλούσιου μεγαλοαστού που αρνείται κάθε ευθύνη.
Η Αννέτα Παπαθανασίου σκιαγραφεί πειστικά το πορτρέτο της σκληροτράχηλης συζύγου του Σύμπιλ διαθέτοντας βρετανική υπεροπτική αύρα και εγωισμό. Αρνείται να παραδεχθεί το λάθος που έκανε όταν εσκεμμένα αρνήθηκε να δώσει μία χείραν βοηθείας στην άτυχη κοπέλα μέσω του φιλανθρωπικού συλλόγου που ηγείται.
Η Σοφία Μανωλάκου, η όμορφη και κακομαθημένη Σίλα είναι εκείνη που έβαλε το χεράκι της να απολυθεί από το κατάστημα που δούλευε η Εύα Σμιθ. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση και η ζήλια την οδήγησαν σ΄αυτή την πράξη. Χρωματίζει την αμφιταλαντευόμενη ηθικά κόρη με περίσσειο συναισθηματισμό.
Ο Γιάννης Ρούσσος είναι το μαύρο πρόβατο της οικογένειας. Ανώριμος και αλκοολικός αφήνει έγκυο την άτυχη νέα. Αρνείται να συμμεριστεί τις απόψεις του πατέρα του και εκρήγνυται. Βασανίζεται από τύψεις και ενοχές. Πολύ όμορφη παρουσία!
Ο Παναγιώτης Κατσίκης ως Τζέραλντ είναι ο μελλοντικός γαμπρός της οικογένειας ο οποίος δεν νιώθει ενοχές. Η ερμηνεία του είναι αξιοπρεπής.
Τέλος, η αινιγματική φιγούρα του Επιθεωρητή Γκουλ που ενσαρκώνει ο Οδυσσέας Σταμούλης αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις. Λιτή, επιβλητική και εκφραστική παρουσία που δρα καταλυτικά στους ήρωες αφήνοντας μια αίσθηση μυστηρίου. Είναι πραγματικό πρόσωπο ή μήπως η φωνή της συνείδησής τους;

 

Εν κατακλείδι, πρόκειται για μια αξιόλογη παράσταση, μια πολύ όμορφη πρόταση για την βραδινή σας έξοδο που θα σας ικανοποιήσει απόλυτα και θα σας δώσει άπλετη τροφή σκέψης και προβληματισμού! Αξίζει μια θέση στην ατζέντα σας!

 

b_9083_dsc_4260

Ταυτότητα παράστασης:

 Συντελεστές της παράστασης
Μετάφραση: Ζωή Ρηγοπούλου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Φρατζεσκάκης
Σκηνικό –Κοστούμια: Σάββας Πασχαλίδης
Μουσική: Ναντί Ντεκό
Φωτισμοί: Τάκης Ποδαρόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελένη Βουτυρά
Πρωταγωνιστούν:
Κοσμάς Ζαχάρωφ
Οδυσσέας Σταμούλης
Αννέτα Παπαθανασίου
Σοφία Μανωλάκου
Γιάννης Ρούσσος
Παναγιώτης Κατσίκης
Φιλική συμμετοχή: Ελένη Βουτυρά
Οι παραστάσεις θα πραγματοποιούνται κάθε:
Πέμπτη 21:00μμ
Σάββατο 18:15μμ και 21:00μμ
Κυριακή στις 18:15μμ.
Tιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ και 10 ευρώ φοιτητικό
Ειδικές τιμές για ανέργους, ηλικιωμένους άνω των 65 ετών,ομαδικά εισιτήρια,ατέλειες.
Η προπώληση θα γίνεται μεσω της www.ticketservices.gr στα καταστήματα Public και στο ταμείο του θεάτρου.
Θέατρο Eliart : Κωνσταντινουπόλεως 127.Γκάζι ( Μετρό Κεραμεικός)
Τηλ: 210 3477677 ,email: artvision.dc@gmail.com και eliart127@hotmail.com
Παραγωγή: ΟΡΑΜΑ ΤΕΧΝΗΣ
Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα του Ομίλου για την Unesco Τεχνών Λόγου & Επιστημών Ελλάδας
b_9126_or_epithewritis-afisa-a3-1
Ντίνα Καρρά

Ντίνα Καρρά

Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Για μένα δημιουργία είναι μία πετυχημένη συνταγή, μία όμορφη κατασκευή, μία ωραία κριτική!
Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!
Ντίνα Καρρά