Γράφει η Ντίνα Καρρά

Περπατώντας στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας ένα κυριακάτικο βράδυ, στον πεζόδρομο της οδού Ακαδήμου 13, βλέπω να ορθώνεται επιβλητικά μπροστά μου το “Από Μηχανής Θέατρο” , το οποίο είναι τόπος δράσης και συνάντησης κοινού και καλλιτεχνών με παραστάσεις ποικίλου ύφους, υψηλού ενδιαφέροντος και αισθητικής. Φέτος παρουσιάζεται στην Κάτω Σκηνή του θεάτρου το δραματικό, ψυχολογικό έργο “Proof” του David Auburn σε μετάφραση Άννας Ελεφάντη και σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά με εκλεκτό επιτελείο ηθοποιών. Έχει αποσπάσει τα βραβεία Pulitzer Prize for Drama και Tony Award for Best Play το 2001. Το 2005 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με την Gwyneth Kate Paltrow και τον Anthony Hopkins στους κεντρικούς ρόλους, ενώ οι παραστάσεις σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο γνώρισαν τεράστια επιτυχία αποσπώντας εξαιρετικές διακρίσεις και κριτικές.

Proof σημαίνει απόδειξη

10Είναι ένα σύγχρονο, πολυεπίπεδο, εμπνευσμένο έργο γύρω από τη διαρκή διαδικασία αυταπόδειξης, αγγίζοντας κόσμους απόμακρους όπως αυτούς των Μαθηματικών και των ψυχικών ασθενειών με πολύ ανθρωπιά και συναίσθημα. Διεισδύει βαθιά στους ανθρώπινους χαρακτήρες και στις ανθρώπινες σχέσεις, είτε είναι οικογενειακές, είτε ερωτικές με τρόπο ψυχαναλυτικό δίνοντας έμφαση στην πίστη, το χρέος και την εμπιστοσύνη ως προϋπόθεση των σχέσεων. Ακροβατεί μεταξύ των ορίων της λογικής και του παραλόγου, του έρωτα και του φόβου, της αμφιβολίας, της διαρκούς αγωνίας και συνεχούς άγχους για αναγνώριση και επιτυχία με μια γραφή διαλογική, αιχμηρή, γρήγορη και οργανωμένη σαν μαθηματική εξίσωση που λειτουργεί ως αόρατος ψυχαναλυτής.

Λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου:

Η Κάθριν βρίσκεται στον κήπο του σπιτιού της ξεφυλλίζοντας το οικογενειακό άλμπουμ. Είναι παραμονή των εικοστών πέμπτων γενεθλίων της και αισθάνεται πιο μόνη από ποτέ. Ο πατέρας της, Ρόμπερτ, το πιο αγαπημένο της άτομο, δεν βρίσκεται πια στη ζωή. Η ίδια αφοσιώθηκε εξ ολοκλήρου στην φροντίδα του πατέρα της, ενός ιδιοφυούς και αναγνωρισμένου μαθηματικού που έπασχε από σχιζοφρένεια, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την προσωπική της ζωή και τις υποσχόμενες σπουδές της στα μαθηματικά. Στιγματισμένη από τον πρόσφατο χαμό του, η Κάθριν ισορροπεί μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίωσης και ζει με την παρουσία του στο πλάι της που την ωθεί να ολοκληρώσει το δημιουργικό έργο, που μέσα από τις χιλιάδες εξισώσεις, εκείνος ξεκίνησε. Στο σπίτι βρίσκεται ο Χαλ, ένας παλιός φοιτητής του πατέρα της, ο οποίος εργάζεται πυρετωδώς πάνω στα 103 τετράδια με τις σημειώσεις που έχει αφήσει ο σπουδαίος μαθηματικός με την ελπίδα πως θα ανακαλύψει κάποιο σημαντικό υλικό. Επίσης, η Κάθριν δέχεται την αναπάντεχη επίσκεψη της αδερφής της Κλερ με την οποία έχει αποξενωθεί και δεν υπάρχει κοινός κώδικας επικοινωνίας και ταύτισης. Όταν η Κάθριν και ο Χαλ έρθουν κοντά, εκείνη θα του εμπιστευτεί ένα κρυμμένο τετράδιο με την απόδειξη ενός εξαιρετικά σημαντικού μαθηματικού προβλήματος. Κι ενώ ο Χαλ και η Κλερ αναρωτιούνται για την υπογραφή του σημαντικού αυτού εγγράφου, η Κάθριν προσπαθεί να λύσει το πιο αγωνιώδες απ’ όλα τα ερωτήματα: άραγε μαζί με το ταλέντο, έχει κληρονομήσει και την τρέλα του πατέρα της;

…Οι σιωπές τους ηχούν εκκωφαντικά στα αυτιά μας…

17Η κριτική μας:

Θεωρώ ότι η σκηνοθετική προσέγγιση του Δημήτρη Μυλωνά είναι καταιγιστικά κινηματογραφική και κινείται στην κόψη του ξυραφιού μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, θρίλερ και ψυχολογικού δράματος. Κάποιες φορές τραγική, κάποιες φορές αστεία, όπως ακριβώς και η αληθινή ζωή. Αναδεικνύει την υποκριτική ευστροφία των τεσσάρων ηθοποιών με τρόπο λιτό, μεστό, σοβαρό, δυνατό και ουσιαστικό, δίνοντας έμφαση στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων και στην τραγικότητα της κατάστασης, διατηρώντας την υποβόσκουσα αμφιβολία μέχρι τέλους, σαν πραγματικό film-noir.

Η Αμαλία Αντώνη έχει φροντίσει το σκηνικό και τα κοστούμια των ηθοποιών. Τα σκορπισμένα, ξερά, κιτρινισμένα φθινοπωρινά φύλλα στην αυλή του σπιτιού με τα παλιά έπιπλα κήπου φανερώνουν τη χαοτική σκέψη και ζωή των ηρώων, προσφέροντας μια εικόνα καθαρά κινηματογραφική. Εξαιρετικό εύρημα το μικρό πατάρι ψηλά με το θολό τζάμι και τον υποτυπώδη φωτισμό, όπου ο φοιτητής Χαλ αποσύρεται για να μελετήσει τα τετράδια του καθηγητή του κατά τη διάρκεια της παράστασης. Η ενδυματολογική επιμέλεια ταιριάζει γάντι στους πρωταγωνιστές και στην καθημερινότητά τους.

Οι υπαινικτικοί φωτισμοί του Γιώργου Αγιαννίτη συνεπικουρούμενοι με τις εξαιρετικές μουσικές επιλογές του Παύλου Κατσιβέλη αγκαλιάζουν το κείμενο, την σκηνοθεσία και τις αυθεντικές ερμηνείες των ηθοποιών, δημιουργώντας μια παράσταση που συγκινεί, προβληματίζει και αγγίζει όλους.

11Το κουαρτέτο των ηθοποιών λειτουργεί θαυμάσια υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του ταλαντούχου Δημήτρη Μυλωνά.

Ο έμπειρος και καταξιωμένος Χρήστος Βαλαβανίδης αποδίδει εύστοχα και με χειρουργική ακρίβεια το ρόλο του ψυχικά διαταραγμένου πατέρα και ιδιοφυούς μαθηματικού. Μέσω της διχασμένης του προσωπικότητας, κεντάει τον ήρωά του άλλοτε με ευαισθησία, συγκίνηση, αστάθεια και άλλοτε με πάθος, ορμή και αποφασιστικότητα! Υποδειγματικός!

Η Ελεάνα Στραβοδήμου ως Κάθριν έχει αναλάβει το βαρύ φορτίο της απόδειξης. Ψυχικά αποδυναμωμένη, εύθραυστη, ευάλωτη και ανασφαλής, οδηγούμενη από την ανάγκη της να αναγνωριστεί τόσο το έργο της όσο και η ίδια, επιστρατεύει όλα τα εκφραστικά και σωματικά της όπλα για να το πετύχει. Μολονότι η ίδια είχε την απόδειξη στα χέρια της, αρνήθηκε να την καταθέσει όταν έπρεπε, γιατί θα πλήγωνε τον πατέρα της. Θεώρησε πως το ηθικό χρέος της ήταν υψηλότερο από την απόδειξη. Όταν όμως, αποφάσισε να αποκαταστήσει την αλήθεια, κανένας δεν την πίστευε. Για την Κάθριν, τούτη η απόδειξη είναι ζήτημα ζωής και θανάτου που θα επιβεβαιώσει την ύπαρξή της, τον ίδιο της τον εαυτό ως ολοκληρωμένο και υγιή άνθρωπο. Πραγματικά πολύ δυνατή παρουσία, συγκλονιστική ερμηνεία με κορυφώσεις και έντονες στιγμές!

Στον αντίποδα, η Άννα Ελεφάντη ενσαρκώνει την κακιά και άσπλαχνη αδερφή της Κάθριν. Η Κλερ είναι μια νευρωτική, γοητευτική τεχνοκράτισσα,που λειτουργεί περισσότερο με τη λογική παρά με το συναίσθημα. Η ζωή της είναι σε απόλυτη τάξη και τίποτα δεν πρόκειται να τη χαλάσει. Κυνική και σκληρή, κρύβει επιμελώς την ευαισθησία και τη ζεστασιά που νιώθει. Εντυπωσιακή παρουσία και ερμηνεία!

Ο Χρήστος Καπενής αποδίδει με εκφραστικότητα το ρόλο του φοιτητή μαθηματικού Χαλ, ο οποίος βρίσκει ελκυστικό τον κόσμο των αριθμών, των ταυτοτήτων και των εξισώσεων, αναζητώντας το δικό του εισιτήριο για τη ζωή. Πολύ καλός στις σκηνές με την Κάθριν.

Τελικά, η ζωή είναι μια διαρκής απόδειξη. Στο «Proof» όλα αποδεικνύονται και όλα αμφισβητούνται. Η λύτρωση δεν αργεί να έρθει. Χρειάζεται επίπονος αγώνας και συνεχής θέληση για ζωή. Στο “Από Μηχανής Θέατρο” παρουσιάζεται μια πολύ δυνατή παράσταση, άξια θαυμασμού και χειροκροτήματος. Θεωρώ ότι είναι μια σπουδαία καλλιτεχνική δουλειά με εκπληκτικές ερμηνείες, ύφος και συναίσθημα που προτείνω ανεπιφύλακτα!

22Συντελεστές παράστασης:

Μετάφραση: Άννα Ελεφάντη
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
Σκηνικά-κοστούμια: Αμαλία Αντώνη
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Μουσική: Παύλος Κατσιβέλης
Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Κυρμιζάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκη Παναγιωτοπούλου
Βοηθοί σκηνογράφου: Ιωάννα Γιαννακοπούλου, Ανριέττα Γκιώνη
Αφίσα- Banner: Θωμάς Παπάζογλου
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Εν Δράσει
Παίζουν: Χρήστος Βαλαβανίδης, Ελεάνα Στραβοδήμου, Άννα Ελεφάντη, Χρήστος Καπενής

Τοποθεσία: “Από Μηχανής Θέατρο”
Διεύθυνση: Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 10436 (Αθήνα)

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Παρασκευή: 21:00
Σάββατο: 18:00
Κυριακή: 20:00

Τιμές Εισιτηρίων:
Γενική Είσοδος: 13 ευρώ
Φοιτητικό, Άνω των 65: 10 ευρώ & Ανέργων: 8 ευρώ & Ατέλεια: 5 ευρώ
Προπώληση: Viva και στο τηλέφωνο του ταμείου του θεάτρου
Τηλέφωνο Ταμείου: 210 5232097

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

6 13

Φωτογραφίες: Βασιλική Τάτση

Ντίνα Καρρά

Ντίνα Καρρά

Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Για μένα δημιουργία είναι μία πετυχημένη συνταγή, μία όμορφη κατασκευή, μία ωραία κριτική!
Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!
Ντίνα Καρρά