Γράφει η Μαρία Αγγέλου

Στην εποχή του είχε την ευτυχία και την τύχη να δει τα έργα του να διαγράφουν τεράστια πορεία στο θέατρο, με τον «Ράφτη Κυριών» να αποτελεί θριαμβευτική απαρχή της επιτυχημένης του σταδιοδρομίας. Έτσι δεν έρχεται ως έκπληξη το γεγονός πως θεωρείται enfant terrible ή αλλιώς τρομερό παιδί της Γαλλικής φαρσοκωμωδίας και διεκδικεί επάξια την πρωτοκαθεδρία αυτής. Ο λόγος για τον Ζωρζ Φεντώ, ο οποίος επανέρχεται δριμύτερος στο θεατρικό σανίδι συστήνοντάς μας ξανά τον αγαπημένο «Ράφτη Κυριών» του. Αυτή τη φορά το ραντεβού δίνεται στο «Από Μηχανής» θέατρο και μας παρουσιάζεται μέσα από την σκηνοθετική ματιά του Δημήτρη Μυλωνά.

Λίγα λόγια για το έργο:

Ο Ζεράρ Μουλινό, επιφανής γιατρός, είναι παντρεμένος με την Υβόν, ενώ παράλληλα διατηρεί ερωτική σχέση με τη Σουζάν, σύζυγο του Ωμπέν. Ο Ωμπέν απατά τη Σουζάν με τη Ρόζα, σύζυγο του Μπασσινέ, φίλου του Μουλινό. Ο Μουλινό προκειμένου να μπορεί ανενόχλητος να ζήσει τον παράνομο έρωτά του, νοικιάζει από τον Μπασσινέ ένα διαμέρισμα το οποίο μέχρι πρότινος λειτουργούσε ως ραφτάδικο κι εκεί κανονίζει να συναντήσει τη Σουζάν. Όμως μόνο την ησυχία του δεν θα βρει! Από το «αμαρτωλό» διαμέρισμα περνάνε νόμιμοι σύζυγοι και παράνομοι εραστές, μια πελάτισσα του πρώην ραφτάδικου η οποία επιμένει να της πάρει ο «ράφτης» Μουλινό μέτρα για το καινούριο της φόρεμα, η μητέρα της Υβόν, κυρία Αιγκρεβίλ, υποψιασμένη για τις πονηρές προθέσεις του γαμπρού της και φυσικά ο μπάτλερ του Μουλινό, Ετιέν, το πρόσωπο που θα ανακατώσει ακόμα περισσότερο τα νερά προκαλώντας ξεκαρδιστικές καταστάσεις.

Η μετάφραση του έργου λειτουργεί σαν ερμηνευτική συντεταγμένη για τους ηθοποιούς, διατηρώντας αυτούσια την φλεγματική διάθεση του συγγραφέα.

Η κριτική μας:

Πρόκειται για μια ξεκαρδιστική κωμωδία καταστάσεων, η οποία απογειώνεται ακόμη περισσότερο με την συμβολή μιας πλειάδας από αρμονικά συνταιριασμένους ταλαντούχους συντελεστές.

Στο τιμόνι αυτού του εγχειρήματος βρίσκουμε τον Δημήτρη Μυλωνά, ο οποίος μας έχει συνηθίσει σε σκηνοθετικά αρτιότατες παραγωγές και ο «Ράφτης Κυριών» του δεν αποτελεί εξαίρεση αυτής της εντύπωσης. Ο κος Μυλωνάς μας παρουσιάζει με αριστοτεχνική μαεστρία την σατυρική φύση του έργου, ενισχύοντας παράλληλα τον σπιρτόζικο ρυθμό που συνθέτει μια επιτυχημένη κωμωδία.

Η μετάφραση του έργου, την οποία έχει επιμεληθεί ο ίδιος ο σκηνοθέτης, λειτουργεί σαν ερμηνευτική συντεταγμένη για τους ηθοποιούς, διατηρώντας αυτούσια την φλεγματική διάθεση του συγγραφέα που αρεσκόταν να γελοιοποιεί τα πάθη της αστικής τάξης. Το κείμενο είναι υπέροχα αποδομένο από τον κο. Μυλωνά, που μας αποκαλύπτει έτσι την διττή του καλλιτεχνική ιδιότητα.

Αν λάβουμε υπόψη ότι η ποιότητα μιας παράστασης είναι σε άμεση συνάρτηση με το έμψυχο υλικό που την απαρτίζει, τότε πολλά από τα εύσημα για το κραταιό υπόβαθρο του «Ράφτη Κυριών» πάνε και στην ομάδα των ερμηνευτών που στελεχώνουν το έργο.

Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης ως Μουλινό, ενσαρκώνει με προσεγμένη πιστότητα τον «ζωηρό» γιατρό, χαρίζοντάς μας μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία. Η  φυσικότητα που επιδεικνύει μέσα στον ρόλο του σε συνδυασμό με την υποκριτική του δεινότητα τον καθιστούν ιδανικό Μουλινό στην συνείδησή μας.

Η Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου ως κυρία Αιγκρεβίλ, αποδεικνύει έμπρακτα ότι μια χαρισματική ηθοποιός με θεατρική εμπειρία μπορεί να φέρει σε πέρας κάθε πρόκληση που θα βρεθεί στο δρόμο της. Χειρίζεται τον ρόλο της με συγκρατημένη υπερβολή, προσδίδοντάς του έναν δυναμισμό και μια ένταση, που τον κάνουν αλησμόνητο.

Η Ελένη Βαΐτσου ως Ρόζα, χαρακτηρίζεται από έντονο ταμπεραμέντο, μια κατεύθυνση την οποία ακολούθησε πιστά η ικανότατη ηθοποιός αποπνέοντας παράλληλα το σεξαπίλ μιας «επικίνδυνης» femme fatale, στοιχεία που δεν αφήνουν κανέναν ασυγκίνητο από την παρουσία της επί σκηνής.

Η Άννα Ελεφάντη μας παρασύρει με την απόλυτα πειστική και εκλεπτυσμένη ερμηνεία της ως Σουζάν. Προσδίδει στον ρόλο της μια αυθεντικότητα, η οποία εναρμονίζεται με τις ανάγκες και τις επιθυμίες του χαρακτήρα που υποδύεται.

Η Ελεάνα Στραβοδήμου ως Υβόν, προσεγγίζει τον ρόλο της με μια ιδιαίτερη ευαισθησία και μια αθωότητα, ισορροπώντας επιτυχώς ανάμεσα στο δίπολο δύναμης κι αδυναμίας. Ο χαρακτήρας της είναι καλοδουλεμένος και ξεκάθαρος, καλλιεργώντας συναισθήματα συμπάθειας στο κοινό, όπως αρμόζει σε μια  νέα ηθοποιό με υποκριτική ωριμότητα.

Η Μαρία Χάνου ως Πομπινέτ– νύφη μας εντυπωσιάζει με τα υποκριτικά ρίσκα που παίρνει, δίνοντας στον ρόλο της ασυνάρτητες και ακραίες πινελιές που όμως, την καθιστούν ερμηνευτικά εξαιρετική.

Οι Δημοσθένης Φίλιππας, Ευθύμης Μπαλαγιάννης και Γιάννης Σαμψαλάκης ως Μπασσινέ, Ετιέν και κύριος Ωμπέν αντίστοιχα, στέκονται αντάξιοι των προσδοκιών μας ερμηνεύοντας τους ρόλους τους με πάθος και ειλικρίνεια. Ο μεν Μπασσινέ του κυρίου Φίλιππα μας παρουσιάζεται με μια διασκεδαστική αφέλεια που αναδεικνύει τον ρόλο, ο υπηρέτης Ετιέν, που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας, αποδίδεται με σαφήνεια και ακρίβεια στην λεπτομέρεια από τον κύριο Μπαλαγιάννη ενώ ο κύριος Ωμπέν υπηρετείται με αυστηρότητα, την απαραίτητη ένταση και πάθος από τον κύριο Σαμψαλάκη.

Τέλος, ιδιαίτερη μνεία δίδεται και στους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης, που πλαισιώνουν με τις ικανότητές τους το επιτελείο των ηθοποιών. Τα σκηνικά της Αμαλίας Αντώνη τείνουν προς τον μινιμαλισμό, παίρνοντας συμβολικές προεκτάσεις και εντείνοντας την δραματική ένταση σε καίρια σημεία του έργου. Τα κοστούμια του MILTOS είναι απόλυτα συμβατά με την εποχή, υπέροχα και με μια θεμιτή κλίση προς την υπερβολή, που χαρακτηρίζει όμως την φαρσοκωμωδία. Η επιμέλεια κίνησης ανήκει στην Ειρήνη Κυρμιζάκη, η οποία καλλιέργησε επιτυχώς την πλαστικότητα στις κινήσεις όλων των ηθοποιών ανεξαιρέτως ενώ οι φωτισμοί της Άννας Σμπώκου και η μουσική του Π.Κ χρωμάτισαν οπτικοακουστικά την παράσταση, συντελώντας δημιουργικά στον τάχιστο ρυθμό της φάρσας.

Ο «Ράφτης Κυριών» είναι μια ευφυής φάρσα που ξεγυμνώνει επιδέξια τον καθωσπρεπισμό, κάτω από τον οποίο συνηθίζει να κρύβεται η αστική κάστα. Αυτή την κατεύθυνση στηρίζει η εκδοχή του κυρίου Μυλωνά, η οποία αξίζει προσοχής από το φιλοθεάμον κοινό και εγγυάται το γέλιο σας, την διασκέδασή σας και ίσως τον… προβληματισμό σας!

Πρόκειται για μια ξεκαρδιστική κωμωδία καταστάσεων, η οποία απογειώνεται ακόμη περισσότερο με την συμβολή μιας πλειάδας από αρμονικά συνταιριασμένους ταλαντούχους συντελεστές.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία-μετάφραση: Δημήτρης Μυλωνάς
Σκηνικά: Αμαλία Αντώνη
Κοστούμια: MILTOS
Φωτισμοί: Άννα Σμπώκου
Μουσική: Π. Κ.
Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Κυρμιζάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκη Παναγιωτοπούλου

Παίζουν:

Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Μουλινό
Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου: κυρία Αιγκρεβίλ
Ελένη Βαΐτσου: Ρόζα
Άννα Ελεφάντη: Σουζάν
Ευθύμης Μπαλαγιάννης: Ετιέν
Δημοσθένης Φίλιππας: Μπασσινέ
Ελεάνα Στραβοδήμου: Υβόν
Μαρία Χάνου: Πομπινέτ
Γιάννης Σαμψαλάκης: Ωμπέν

Από τις 30 Οκτωβρίου 2017 έως τις 9 Ιανουαρίου 2018

Κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 9μμ

Θέατρο Από Μηχανής, Ακαδήμου 13, τηλέφωνο: 210.5232097
www.amtheater.gr

Τιμές εισιτηρίων:

Κανονικό: 13€
Φοιτητικό & άνω των 65: 10€
Ανέργων: 8€
Ατέλεια: 5€

Προπώληση εισιτηρίων στο τηλέφωνο 210. 5232097 και στο www.viva.gr/tickets/

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Υπεύθυνος Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων: Αντώνης Κοκολάκης

Εmail: kokolakispr@yahoo.gr και kokolakispr@gmail.com