Είδαμε το “Θα γίνει του Αριστοφάνη”, σε σκηνοθεσία Βάσιας Βασιλείου, στον Χώρο Τέχνης Ασωμάτων

Γράφει η Μπάτσου Αγγελική

Παρασκευή βράδυ, βρεθήκαμε στον Χώρο Τέχνης Ασωμάτων για να παρακολουθήσουμε την παράσταση “Θα γίνει του Αριστοφάνη”, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Βάσιας Βασιλείου.

Από τον τίτλο κιόλας της παράστασης, μπορεί κάποιος να οδηγηθεί εύκολα στο συμπέρασμα ότι αυτό το οποίο πρόκειται να παρακολουθήσει είναι ένας “πειραγμένος”, “ανάκατος”, κι εντελώς φευγάτος Αριστοφάνης.

Με τέτοιου είδους σκέψεις λοιπόν, μπήκαμε κι εμείς στον ζεστό και φιλόξενο Χώρο  Τέχνης Ασωμάτων, ο οποίος φιλοξενεί πέρα από την παράσταση που είδαμε, για τη φετινή σαιζόν, τα εξής θεατρικά:  “Βρώμικο παιχνίδι”, “Θέλω να γίνω πειρατής!”, “Τη λένε Εύα” και “Τσιριμπίμ-Τσιριμπόμ”.

Μετά το τρίτο κουδούνι, όταν έσβησαν τα φώτα και αντικρύσαμε δύο μπαούλα πάνω στη σκηνή, αναρωτηθήκαμε ποιο από τα δύο έπρεπε να επιλέξουμε. Ομολογουμένως ήταν μια δύσκολη επιλογή, από το δίλημμα της οποίας μας έβγαλαν οι δύο πρωταγωνιστές που ταυτόχρονα πετάχτηκαν έξω κι από τα δύο μπαούλα.

Και όπως μας είχαν ήδη υποσχεθεί, όντως “Έγινε του Αριστοφάνη”! 

Υπόθεση

Πώς θα σας φαινόταν ένα θεατρικό το οποίο ανακατεύει οκτώ έργα του Αριστοφάνη συνδυασμένα με μοντέρνα μουσική, χορό, ατέλειωτα φώτα, ήχο και χρώμα;

Μια σπουδαία παρέλαση αρχαίων ηρώων από τη «Λυσιστράτη», την «Ειρήνη», τους «Βατράχους»,τους «Όρνιθες», τις «Νεφέλες», τον «Πλούτο», τις «Θεσμοφοριάζουσες» και τις «Εκκλησιάζουσες», έρχεται και αναμειγνύοντας αρχαία και σύγχρονη κωμωδία, δημιουργεί μια παράσταση για γερά….πνευμόνια. Τόσο γέλιο εγγυάται!

84172726_10156856946692409_226922754543190016_o

O Γιάννης Τσούκας, ένας εν δυνάμει κωμικός ηθοποιός, με stand up δυναμικό, εκρηκτική παρουσία και ταμπεραμέντο, κρατάει μαζί με τη συμπρωταγωνίστριά του μια παράσταση στους ώμους και δημιουργούν κάτι το εντελώς πρωτότυπο, κωμικό και ξεχωριστό.

Κριτική

Ο “παππούς” Αριστοφάνης, πάντα επίκαιρος κι αγέραστος, ακόμα κι έπειτα από τόσους αιώνες, κατορθώνει να αποτελεί πηγή έμπνευσης για κάθε νέο δημιουργό. Η κωμωδία ως είδος, έτσι όπως διαμορφώθηκε από τον μοναδικό αυτό αρχαίο συγγραφέα, συνδυάζοντας υπέρμετρη φαντασία και διαχρονικό μοντερνισμό, έγινε σημείο αναφοράς για αυτό που ονομάζεται “διδακτικό και σατυρικό θέατρο”. 

Έχοντας σαφώς επηρρεάσει συγγραφείς της κλασικής και ρομαντικής εποχής των ευρωπαϊκών γραμμάτων (17ος-18ος αιώνας, άγγλοι σατυρικοί, Λέσινγκ, Γκαίτε), έρχεται στη σημερινή εποχή, πιο επίκαιρος από ποτέ, για να μας δείξει ότι κάποιες αξίες, κακώς κείμενα και κοινωνικές νόρμες και ζητήματα, παραμένουν ως έχουν μέσα στο πέρασμα του χρόνου. 

Aν οι  «Όρνιθες» και η «Ειρήνη» κάνουν λόγο για τον πόλεμο και τη διαφθορά της εξουσίας από κάθε λογής κόλακες και συκοφάντες, ο «Πλούτος» για την κακή διανομή του χρήματος, οι «Βάτραχοι» για τη σύγκριση των νέων με τους παλιούς καλλιτέχνες, τότε οι «Νεφέλες» , οι  «Θεσμοφοριάζουσες», οι «Εκκλησιάζουσες» και η «Λυσιστράτη», κάνουν σαφή αναφορά στις σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων και στο δικαίωμα της γυναίκας για ψηφοφορία και ίσα δικαιώματα. Σε μια χρονική στιγμή που κάτι τέτοιο δεν υπήρχε καν ως σκέψη ή ιδέα… Τόσο μπροστά από την εποχή του ήταν ο αρχαίος αυτός κωμικός ο οποίος με τον τρόπο του, έθεσε επί σκηνής όλα τα μελλούμενα που έφερε ο χρόνος.

Η Βάσια Βασιλείου, αφήνοντας το χιούμορ και τη φαντασία της σε πλήρη ελευθερία, δημιουργεί μια παράσταση η οποία συνδυάζει με λάμψη, ένταση και ζωντάνια, πρόζα, κίνηση, χορό, τραγούδι και μουσική. Έχοντας αναλάβει τόσο την όλη σκηνοθεσία όσο και τη σκηνογραφία μαζί με τα κοστούμια, μπορεί κανείς να πει ότι έχει να κάνει με ένα μοντέρνο βαριετέ, γεμάτο  με στοιχεία αρχαίας κωμωδίας η οποία όμως δε χάνει τίποτα σε ισχύ, για τον λόγο ότι ο συγκεκριμένος αρχαίος κωμικός είναι αειθαλής και επιδέχεται κάθε νεωτεριστική θεατρική “ερμηνεία”. Η σκηνοθεσία είναι νευρώδης, νεανική, φρέσκια, γεμάτη ενδιαφέρουσες εναλλαγές και χιούμορ.

Η σκηνοθέτιδα χωρίς να λυπηθεί ή να φοβηθεί την ποικιλία, μας χάρισε ένα μαγικό ταξίδι σε ένα παράλληλο σύμπαν το οποίο συνδυάζει όλα τα είδη διασκέδασης, ξεστρατίζει τη σκέψη και τονώνει τη διάθεση ανεβάζοντάς την στα ύψη.

Η ίδια, ως το ερμηνευτικό μισό του θεατρικού, γεμίζει με τη θετική ζωντάνια και το λαμπερό της εκτόπισμα τη σκηνή και εντυπωσιάζει με το μπρίο και με την επικοινωνία και τον συγχρονισμό που έχει με το έτερον της ήμισυ, τον ρηξικέλευθο και εκπληκτικά απρόβλεπτο Γιάννη Τσούκα.

Ο καλλιτέχνης αυτός, ντυμένος στα μαύρα, όπως ακριβώς και η Βάσια Βασιλείου, κατορθώνει να γκρεμίσει τα όρια μεταξύ ανδρικού-γυναικείου, σοβαρού-αστείου, και γίνεται επί σκηνής ο τέλειος εκφραστής της φιλοσοφίας του Αριστοφάνη. Ένας εν δυνάμει κωμικός ηθοποιός, με stand up δυναμικό, εκρηκτική παρουσία και ταμπεραμέντο, κρατάει μαζί με τη συμπρωταγωνίστριά του μια παράσταση στους ώμους και δημιουργούν κάτι το εντελώς πρωτότυπο, κωμικό και ξεχωριστό.

Για την όλη ιδέα και εκτέλεση, θα θέλαμε να πούμε πολλά μπράβο στο δίδυμο αυτό και να δώσουμε συγχαρητήρια στη Βάσια Βασιλείου για την όλη σχεδόν εξωπραγματική σύλληψη και τα πανέμορφα σκηνικά-κοστούμια, καθώς και για την ερμηνεία της η οποία κλειδώνει τέλεια με εκείνη του τόσο ταλαντούχου Γιάννη Τσούκα. Εξαιρετικοί και οι δύο!

Η μουσική του Φίλιππου Περιστέρη, οι μάσκες, ο ήχος και τα φώτα του Βασίλη Λάγγα, με την ποικιλία, την πρωτοτυπία, την ποιότητα και τις εναλλαγές τους, πλούτισαν ως αξία περισσότερο το θεατρικό και ανέβασαν σε υψηλά επίπεδα την ποιότητά του. Πολύ καλή δουλειά από την ομάδα αυτή. Μπράβο και στους δύο δημιουργούς! 

Η παράσταση αυτή, επιθυμώντας να μεταδώσει την τρέλα της σε όλη την ελληνική επικράτεια, έπειτα από τις επιτυχημένες της εμφανίσεις στην Αθήνα και στη Λάρισα, συνεχίζει την περιοδεία της μέσα στον Μάρτιο και στον Απρίλιο, στις εξής πόλεις: 

21/3- Χαλκίδα, 4/4 Άργος, 11-12/4 Άρτα και 25-26/4 Βόλος.

Ευχόμαστε ολόψυχα στην υπέροχη αυτή ομάδα, καλή συνέχεια, και πάντα να συνεχίζει να εντυπωσιάζει με το πνεύμα και το ακατάπαυστο χιούμορ της. Εσείς, ως κοινό, πηγαίνετε σε μια από τις παραστάσεις της και όντως θα καταλάβετε γιατί τελικά, “Θα γίνει του Αριστοφάνη” !

Αριστοφάνης

Συντελεστές παράστασης:

Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Βάσια Βασιλείου

Επί σκηνής: Βάσια Βασιλείου – Γιάννης Τσούκας

Διεύθυνση παραγωγής: Αλίκη Πήτερσον

Μουσική: Φίλιππος Περιστέρης

Σχεδιασμός κοστουμιών – Σκηνογραφία: Βάσια Βασιλείου

Κατασκευή μασκών: Βασίλης Λάγγας

Φώτα – Ήχος: Βασίλης Λάγγας

Βίντεο – Φωτογραφία: Τάκης Χρυσικός

Αγγελική Μπάτσου

Αγγελική Μπάτσου

Γεννήθηκα πριν αρκετά καλοκαίρια (κι άλλους τόσους χειμώνες)στην Αθήνα. Είχα την τιμή να μεγαλώσω στους Αγ.Αναργύρους,όπου έζησα τα ομορφότερα παιδικάχρόνια σε μια τεράστια αυλή,παρέα με τα γατιά μου και δυο ζευγάρια παππούδες και γιαγιάδες που πάντα θα υπεραγαπώ.Έπειτα ήρθε η Γαλλική Φιλολογία,επιπλέον σπουδές σε γλώσσα και μετάφραση και η οικογένεια. Δεν σταμάτησα όμως ποτέ να είμαι παιδί της ποίησης,της λογοτεχνίας,της ζωγραφικής και της μουσικής και το όνειρό μου από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου,ήταν να ταξιδέψω σ’όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στο Θιβέτ!
Σ’όλο τον κόσμο τελικά δεν μπόρεσα να πάω...κατόρθωσα όμως να φανταστώ και να χαράξω τα ίχνη αυτού μέσα από ταμονοπάτια της ποίησης,της λογοτεχνίας και της φαντασίας. Αγαπημένος μου συγγραφέας ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε,αγαπημένος ποιητής ο Ουϊλιαμ Μπλέϊκ,ο Μπωντλαίρ και ο Απολιναίρ, αγαπημένος ζωγράφος ο Βαν Γκογκ και ο Γκουστάβ Κλιμπ.
Αγγελική Μπάτσου