Γράφει η Αγγελική Μπάτσου

Βρεθήκαμε στο θέατρο «Rabbithole» για να παρακολουθήσουμε την παράσταση «Οι δανειστές» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη.

Το θέατρο «Rabbithole» ιδρύθηκε το 2011 και αποτελεί την έδρα της ομάδας «Νοσταλγία». Από το πρώτο έτος λειτουργίας του μέχρι σήμερα έχει φιλοξενήσει πολυάριθμες παραγωγές, τόσο της ομάδας αυτής, όσο και άλλων αντίστοιχων ομάδων και καλλιτεχνών, όπως: παραστάσεις θεάτρου, χορού, έρευνα, συναυλίες, ερευνητικούς κύκλους, σεμινάρια και residencies, εκθέσεις, παραγωγές του εξωτερικού, καθώς και φεστιβάλ.

Το kallitexnes.gr βρέθηκε στον αρτίστικο και καλόγουστα μοντέρνο χώρο του θεάτρου για ένα ταξίδι στον απομονωμένο χώρο του Βόρειου Πόλου και της ανθρώπινης ψυχής ταυτόχρονα, μέσα από ιστορικά γεγονότα αφενός και αφετέρου, το έργο ενός σπουδαίου Σουηδού δραματουργού. Ανεβήκαμε λοιπόν σε ένα αερόστατο και κάναμε ένα ταξίδι με προορισμό τις παγωμένες ανθρώπινες σχέσεις… ίσως και χωρίς επιστροφή…

Λίγα λόγια για το έργο:

Με φόντο ένα αερόστατο στο χιόνι, σε ένα απομονωμένο θέρετρο κάπου στον Βόρειο Πόλο, ξετυλίγεται η ιδιότυπη ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου. Όταν η γυναίκα του Άντολφ, Τέκλα, λείπει για κάποιες μέρες, εκείνος γνωρίζει τον Γκούσταβ και γίνονται φίλοι. Του εμπιστεύεται όλα τα προβλήματα του γάμου του. Ο Γκούσταβ με επιδέξιο τρόπο του διαλύει λίγο-λίγο τον ψυχισμό του και τον φέρνει με τακτική αντιμέτωπο με τη γυναίκα του, όταν εκείνη επιστρέψει. Με την άφιξή της θα αποκαλυφθούν τα βαθιά αίτια, το θαμμένο παρελθόν, η πραγματική φύση των σχέσεων, οι ρόλοι και οι ταυτότητες που ταιριάζουν στον καθένα από αυτούς μέσα από το παράξενο αυτό τρίγωνο.

Η κριτική μας:

Αν το έργο του Σουηδού συγγραφέα γράφεται το 1888, σχεδόν δέκα χρόνια πιο μετά τρεις φιλόδοξοι εξερευνητές ξεκινάνε από τη χώρα του (εντελώς τυχαία ένας από αυτούς είναι συγγενής του) για ένα ιστορικό ταξίδι με αερόστατο, με στόχο την κατάκτηση του Βόρειου Πόλου. Έπειτα από ένα ατύχημα, καταλήγουν σε μια απέραντη χιονισμένη έκταση, προσπαθώντας να επιβιώσουν.

Η σύλληψη της σκηνοθεσίας του Γρηγόρη Χατζάκη χρησιμοποιεί ως ντεκόρ το χιονισμένο τοπίο των ξεστρατισμένων εξερευνητών και ως υπόθεση, το ίδιο το θεατρικό έργο του λογοτέχνη. Θεωρώντας ότι το παγωμένο, απομονωμένο στοιχείο, η έλλειψη επικοινωνίας με άλλους ανθρώπους θα βγάλει πιο άμεσα στην επιφάνεια το ψυχολογικό δυναμικό και φορτίο των πρωταγωνιστών, συνδυάζει δύο ξεχωριστές καταστάσεις και δημιουργεί ουσιαστικά μια δική του εκδοχή, η οποία χωρίς να είναι πιστή αντιγραφή του χώρου εισάγει με αυτόν τον τρόπο νεωτεριστικά στοιχεία. Ένας νέος τόπος θεατρικής δράσης, ιδιότυπο μαύρο χιούμορ που παραπέμπει στον ελληνικό χαρακτήρα, παιδικότητα και κυρίως πρωτοτυπία! Στα σίγουρα μια έξω από τα συνηθισμένα δεδομένα παράσταση, που αναλύει και προσδίδει μια διαφορετική οπτική στο έργο του κορυφαίου δραματουργού. Με τη συνεργασία της Κικής Μπαρμπαβασίλογλου, τοποθετεί τους τρεις ασπροντυμένους πρωταγωνιστές στη μέση της λευκής απεραντοσύνης και τους αφήνει να χρωματίσουν τον καμβά της φύσης τους με τις δικές τους ψυχολογικές συνθέσεις και αδιέξοδα.

Η διασκευή του σκηνοθέτη με τη βοήθεια της Μαρίας Σκαφτούρα, καθώς και η μετάφραση της ίδιας που υποδύεται επίσης και τον γυναικείο χαρακτήρα του έργου, εναποθέτουν επιπλέον καλλιτεχνική βαρύτητα στο δημιούργημα αυτό. Εκτιμώντας την εργασία, τον χρόνο και τον κόπο που στα σίγουρα διατέθηκε από την ομάδα αυτή προκειμένου να δημιουργηθεί ένα τέτοιο έργο, θα ήθελα να δώσω συγχαρητήρια στους δημιουργούς για το μοναδικό αυτό εγχείρημα και να τους ευχηθώ καλή δύναμη και επιτυχία σε ό,τι νέο μας ετοιμάζουν!

Πάθος-έρωτας-ζήλια-εκδίκηση-σύγκρουση-εξάλειψη-πόνος-απέραντο κενό. Οι λέξεις-κλειδιά που μας ανοίγουν οι πόρτες της ερμηνείας του καθενός από τους πρωταγωνιστές…

Η σκηνοθεσία του Γρηγόρη Χατζάκη συνδυάζει δύο ξεχωριστές καταστάσεις και δημιουργεί ουσιαστικά μια δική της εκδοχή, η οποία χωρίς να είναι πιστή αντιγραφή του χώρου εισάγει με αυτόν τον τρόπο νεωτεριστικά στοιχεία. Ένας νέος τόπος θεατρικής δράσης, ιδιότυπο μαύρο χιούμορ που παραπέμπει στον ελληνικό χαρακτήρα, παιδικότητα και κυρίως πρωτοτυπία! Στα σίγουρα μια έξω από τα συνηθισμένα δεδομένα παράσταση, που αναλύει και προσδίδει μια διαφορετική οπτική στο έργο του κορυφαίου δραματουργού.

danistes_2Ο Δημήτρης Ντάσκας και ο Τάκης Σακελλαρίου υποδύονται τον Άντολφ και Γκούσταβ αντίστοιχα. Ο νυν και ο πρώην, δέσμιοι σε ένα παιχνίδι που έχει στηθεί από τον χαμένο για την ήττα του νεώτερου νικητή. Δύο ρόλοι που είναι απόλυτα δεμένοι μεταξύ τους, σαν ένα γιν-γιανγκ με κανιβαλιστικές διαθέσεις. Ποιό από τα δύο κομμάτια θα φάει το άλλο; Ποιό ψάρι είναι τελικά το μεγαλύτερο μέσα στον κόσμο της προδομένης αγάπης που ζητά εκδίκηση; Ποιό πλήγμα είναι πιο οριστικό και μη αναστρέψιμο; Το σωματικό ή το ψυχικό; Δύο ρόλοι τόσο αλληλένδετοι, που στιγμές χάνεται ο ένας μέσα στην παρουσία του άλλου. Όμως τελικά είναι δυο εκ διαμέτρου αντίθετοι χαρακτήρες με διαφορετικές επιδιώξεις, τόσο σε ατομικό, όσο και σε επίπεδο ανθρώπινης συνύπαρξης. Ο Γκούσταβ ενεργεί μέσω πλάνου, ενώ ο Άντολφ, μια καθαρά εύπλαστη καλλιτεχνική φύση, αναλώνεται όπως ο καιόμενος για τη σωτηρία της ψυχής και για το όνομα της αγάπης. Η παρουσία-απουσία της Τέκλα αρχικά, είναι ο απαραίτητος χρόνος για να τεθούν υπό κριτική και αμφισβήτηση θεμελιώδεις αρχές που διέπουν τις σχέσεις ανάμεσα σε έναν άντρα και μια γυναίκα και όταν τελικά το οικοδόμημα καταρρέει, συμπίπτει με την επιστροφή της Τέκλα. Τα αποτελέσματα ολέθρια…

Η παρουσία της Μαρίας Σκαφτούρα μετατρέπει το παράδοξο αυτό ντουέτο σε ένα ακόμα πιο παράδοξο ερωτικό τρίγωνο, το οποίο όμως είναι σαν να ενώνονται έστω και για λίγο τρία σπασμένα κομμάτια, που δεν πρόκειται όμως να ξανακολλήσουν ποτέ πια. Με την επιστροφή της βρίσκεται αντιμέτωπη τόσο με το παρελθόν, όσο και με το παρόν, αλλά και με το μέλλον το οποίο δεν μπορεί να ξαναγίνει πια το ίδιο. Τρεις ρόλοι σε στενή συνάφεια, με το ίδιο φορτίο και δυναμικό, που αλληλεπιδρούν, μεταβάλλουν, εκτροχιάζουν και καταστρέφουν καταστρεφόμενοι. Σαν να υπόκεινται σε μια ερωτική δίνη, σε μια φυγόκεντρο δύναμη που στροβιλίζει με βία όλους όσους έχουν ερωτευτεί και έχουν καεί από την αγάπη.

Αν ο Γκούσταβ σπέρνει τους σπόρους της αμφισβήτησης, ο Άντολφ τους θρέφει και τους θεριεύει και η Τέκλα μαζεύει τον καρπό. Όλα όσα έσπειρε…

Τρεις δυνατοί ρόλοι, τρεις δυνατές ερμηνείες γεμάτες εκτόπισμα και κωμικά στοιχεία σε μια τραγικωμωδία εποχής που ουσιαστικά δεν έχει εποχή, γιατί είναι πάντα επίκαιρη ως προς το πνεύμα και το θέμα που διαπραγματεύεται. Τους εύχομαι τα καλύτερα και πάντα να μας προσφέρουν ανάλογες ξεχωριστές θεατρικές στιγμές!

Τα σκηνικά της Ζωής Αρβανίτη και η μουσική επιμέλεια του Βύρωνα Κατρίτση έδωσαν μια σύγχρονη, εντελώς μοντέρνα νότα σε όλο το έργο. Η σκηνή ήταν πανέμορφα διακοσμημένη και ειδικά τα εφέ του καπνού που έμοιαζαν με σύννεφα πάγου και το χιόνι που έπεφτε στην τελική σκηνή, εντυπωσίασαν ιδιαίτερα. Τα τραγούδια, το ένα πιο όμορφο από το άλλο με επιστέγασμα το τελευταίο, το «Fifteen feet of pure white snow» του Nick Cave. Εξαιρετική δουλειά και από τους δύο καλλιτέχνες.

Στην παράσταση αυτή, ουσιαστικά κλείνει ένας κύκλος αγάπης-μίσους, έρωτα-εκδίκησης και οι πρωταγωνιστές απομονώνονται στα αποτελέσματα των επιλογών τους. Πολλές φορές η αγάπη είναι ένας εχθρός που λατρεύουμε, αλλά τελικά δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε. Κάπως έτσι μοιάζουμε κι εμείς σαν ένα ξεστρατισμένο αερόστατο στη μέση του ανθρώπινου χειμώνα, μόνοι μέσα στην απεραντοσύνη του κόσμου ψάχνοντας να επιβιώσουμε, μια και καταλάβαμε ότι η ζωή πληγώνει. Πληγώνει πολύ.

Τρεις δυνατοί ρόλοι, τρεις δυνατές ερμηνείες γεμάτες εκτόπισμα και κωμικά στοιχεία σε μια τραγικωμωδία εποχής που ουσιαστικά δεν έχει εποχή, γιατί είναι πάντα επίκαιρη ως προς το πνεύμα και το θέμα που διαπραγματεύεται.

danistes-4Ταυτότητα παράστασης:

Συντελεστές:

Κείμενο: Αύγουστος Στρίντμπεργκ
Μετάφραση: Μαρία Σκαφτούρα
Διασκευή: Μαρία Σκαφτούρα, Γρηγόρης Χατζάκης
Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Χατζάκης
Σκηνικά: Ζωή Αρβανίτη
Μουσική: Βύρων Κατρίτσης
Χορογραφίες: Πετρίνα Γιαννάκου
Βοηθός σκηνοθέτη: Κική Μπαρμπαβασίλογλου
Φωτογραφίες: Φίλιππος Μαργαλιάς
Γραφιστική επιμέλεια: Michelangelo Bevilacqua
Δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

Ερμηνεύουν:
Δημήτρης Ντάσκας, Τάκης Σακελλαρίου, Μαρία Σκαφτούρα

Εισαγωγή παράστασης: Ginger Creepers Theater Band (Χρ. Καπενής, Γρ. Χατζάκης)

Πληροφορίες:

Παραστάσεις: Από 3 Δεκεμβρίου.
Διάρκεια παράστασης: 100′

Ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα & Τρίτη στις 21.00.

Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 12€
Φοιτητικό, ανέργων: 7€
Ατέλειες ηθοποιών: 5€

Προπώληση εισιτηρίων:
Viva.gr: https://www.viva.gr/tickets/theatre/theatro-rabbithole/daneistes/

Facebook page: https://bit.ly/2KeWJK5

Δημόσιες σχέσεις & επικοινωνία παράστασης: Χρύσα Ματσαγκάνη

Θέατρο «Rabbithole»
Γερμανικού 20, Μεταξουργείο.
Τηλ.: 210 5249903
danistes_2

Αγγελική Μπάτσου

Αγγελική Μπάτσου

Γεννήθηκα πριν αρκετά καλοκαίρια (κι άλλους τόσους χειμώνες)στην Αθήνα. Είχα την τιμή να μεγαλώσω στους Αγ.Αναργύρους,όπου έζησα τα ομορφότερα παιδικάχρόνια σε μια τεράστια αυλή,παρέα με τα γατιά μου και δυο ζευγάρια παππούδες και γιαγιάδες που πάντα θα υπεραγαπώ.Έπειτα ήρθε η Γαλλική Φιλολογία,επιπλέον σπουδές σε γλώσσα και μετάφραση και η οικογένεια. Δεν σταμάτησα όμως ποτέ να είμαι παιδί της ποίησης,της λογοτεχνίας,της ζωγραφικής και της μουσικής και το όνειρό μου από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου,ήταν να ταξιδέψω σ’όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στο Θιβέτ!
Σ’όλο τον κόσμο τελικά δεν μπόρεσα να πάω...κατόρθωσα όμως να φανταστώ και να χαράξω τα ίχνη αυτού μέσα από ταμονοπάτια της ποίησης,της λογοτεχνίας και της φαντασίας. Αγαπημένος μου συγγραφέας ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε,αγαπημένος ποιητής ο Ουϊλιαμ Μπλέϊκ,ο Μπωντλαίρ και ο Απολιναίρ, αγαπημένος ζωγράφος ο Βαν Γκογκ και ο Γκουστάβ Κλιμπ.
Αγγελική Μπάτσου