Συνέντευξη στην Αναστασία Φιριππή

Ο Κλέων Φυσέκης είναι τα τελευταία χρόνια ο ενδυματολόγος των σταρ, αφού έχει αναλάβει την ενδυματολογία σε μεγάλες παραγωγές, τόσο θεατρικές, τηλεοπτικές, όσο και κινηματογραφικές. Αφότου επέστρεψε στην Ελλάδα από τις σπουδές του στην Αγγλία, έκανε τα πρώτα του βήματα ως ενδυματολόγος στον ΑΝΤ1 και από τότε μέχρι σήμερα, έχει καταφέρει να βρίσκεται μέσα στις πιο επιτυχημένες παραγωγές. Ας τον γνωρίσουμε λοιπόν λίγο καλύτερα…

– Πότε ανακαλύψατε ότι θέλετε να ασχοληθείτε με την ενδυματολογία; Υπήρχαν επιρροές από την οικογένειά σας;  Οι γονείς στήριξαν όσο θα θέλατε αυτή την επιλογή σας; 

Κλέων: Πήγα σχολείο στο Αμερικάνικο κολέγιο στα μέσα της δεκαετίας του 80. Ένα σχολείο του οποίου οι μαθητές εκείνη την εποχή ασχολούνταν καλώς ή κακώς με το ντύσιμο το δικό τους, αλλά και των άλλων. Σε μια Ελλάδα που εξερχόμενη από μια καταπιεστική και γεμάτη δυσκολίες περίοδο, και έναν κόσμο που διψούσε για μόδα. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι μοντέλα της συγκεκριμένης δεκαετίας όπως η Cindy Crawford,  η  Linda Evangelista, η Naomi Campel ή σχεδιαστές όπως ο Giorgio Armani, Dolce Cabbana, Jean Paul Gautier κ.α αποτελούν σημείο αναφοράς ακόμα και σήμερα. Σαν λάτρης του αδύναμου φίλου λοιπόν, διάλεξα ίσως ανώριμα και με την αφέλεια της εφηβείας, ένα επάγγελμα που θα μπορούσα να ομορφύνω τις γυναίκες και να δουλεύω με αυτές. Έτσι λοιπόν, ξεκίνησα τις σπουδές μου σαν σχεδιαστής μόδας στον Α.Κ.Τ.Ο και εν συνεχεία πήγα Αγγλία, όπου φοίτησα στο London University of Fashion και αποφοίτησα από το Westminster University, ενώ παράλληλα παρακολούθησα σεμινάρια σχέδιο μόδας και στο st. Martins στο Λονδίνο. Η ενδυματολογία ήρθε μετά και κάπως συνωμοτικά…

Έχεις ακούσει την κλισέ πια φράση του Coelio πως “Όταν θέλεις κάτι πολύ το σύμπαν συνωμοτεί για να το αποκτήσεις;” Η δεύτερη αγάπη μου μετά την μόδα ήταν πάντα ο κινηματογράφος. Τελειώνοντας με τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις  και με το θράσος της ηλικίας μου πήγα στον Στέλιο Αντωνιάδη που τότε ήταν η οργάνωση παραγωγής του ΑΝΤ1, του έδειξα τις σπουδές μου και του είπα πως θα ήθελα να δουλέψω αμισθί στον “Πρωινό Καφέ“, που ήταν μια εκπομπή που είχε και μόδα που ήταν το στοιχείο μου. Πριν καλά καλά περάσουν τρεις μήνες μου ζήτησαν να αναλάβω την καινούργια τότε σειρά, του Νίκου Φώσκολου το “Εις Θάνατον”. Αυτό ήταν! Η δυνατότητα να μπορώ να μεταμορφώνω ανθρώπους και να συνδυάζω την αγάπη μου για τον κινηματογράφο με την μόδα και το στυλ με έκαναν να αποφασίσω οριστικά στο ότι θα γινόμουν ενδυματολόγος.

Η μητέρα μου καθότι μαζί της μεγάλωσα και είναι ο μοναδικός άνθρωπος που θεωρώ οικογένειά μου, παρόλο που ουδεμία σχέση έχει με τον χώρο καθώς είναι οδοντίατρος, ήταν και είναι πάντα στήριγμα σε όλες τις αποφάσεις μου.

bam5

– Η ενδυματολογία, το στυλ και η άποψη σπουδάζονται ή είναι περισσότερο έμφυτες ικανότητες;

Κλέων: Η ενδυματολογία σε έναν βαθμό σπουδάζεται, καθώς κάποιος πρέπει να γνωρίζει τις δεκαετίες της μόδας, την αφετηρία μιας τάσης κλπ, αλλά χρειάζεται και η παρατηρητικότητα των γύρω σου, απ όλες τις κοινωνικές τάξεις και ηλικίες, ώστε να μπορέσεις να δημιουργήσεις ξεχωριστούς χαρακτήρες και προσωπικότητες.

Το στυλ από την άλλη, πιστεύω ότι καλλιεργείται με το πέρασμα των χρόνων και έχει να κάνει με τις εικόνες που έχει κανείς και τα βιώματα του.

Το σχέδιο μόδας είναι η τέχνη που αγκαλιάζει αυτά τα δυο ή μάλλον είναι συνδυασμός αυτών. Προσθέτοντας έτσι σε αυτά την δυνατότητα γέννησης του καινούργιου.

Όσο για την άποψη; Όλοι έχουμε πιστεύω προσωπική άποψη!

– Θα μπορούσατε να φανταστείτε τον εαυτό σας σε κάποιο άλλο διαφορετικό επάγγελμα, από αυτό που κάνετε;

Κλέων: Θα ήταν ψέμα να πω πως όχι! Η σκηνοθεσία και η αρχιτεκτονική είναι ακόμα δύο επαγγέλματα που με γοητεύουν. Η δημιουργία βλέπεις…

– Κατά καιρούς έχετε αναλάβει μεγάλες παραγωγές, κινηματογραφικές, τηλεοπτικές και θεατρικές. Έχετε κυνηγήσει αυτές τις προτάσεις ή σας γίνονται εκεί που δεν το περιμένετε; Μιλήστε μας λίγο για μεγάλες δουλειές που αναλαμβάνετε, καθώς και για το που βρίσκουμε την δουλειά σας την φετινή σεζόν.

Κλέων: Αν εξαιρέσουμε το ξεκίνημα που ανέφερα πριν, μέχρι και σήμερα η μία δουλειά έφερνε την άλλη. Ενδεικτικά, θα αναφέρω: Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα“, “Φιλί Ζωής“, “Μπαμπά μην τρέχεις“, “Ιωάννα της καρδιάς“, “Ιστορίες του Αστυνόμου Μπέκα” και πολλές ακόμα.

Αυτή η χρονιά υπήρξε πολύ δημιουργική για μένα, καθότι η μοίρα με έφερε να ξανασυνεργαστώ με έναν άνθρωπο που θεωρώ οικογένεια μου πάνω απ’ όλα, τον Στράτο Μαρκίδη με τον οποίο κάναμε κινηματογραφικά το remake του “Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο Κοντός” και τώρα συνεχίζουμε με τις τις τηλεοπτικές “Προδοσίες”. Μια σειρά που αποτελείται από ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστών. Το μεσοδιάστημα είχα την χαρά να κάνω τα θεατρικά κουστούμια για το “Bam Bam” και να συνεργαστώ με τον Γιώργο Βάλαρη και για το “Το Μήλο“.

Την άνοιξη θα ξεκινήσουν τα γυρίσματα της Αμερικάνικης παραγωγής που θα γυριστεί στη Ελλάδα “Gates of Hades”, οπότε δεν μπορώ να έχω παράπονο δεδομένης της οικονομικής κατάστασης της χώρας.

– Όπως κι εσείς αναφέρατε παραπάνω, πέρισυ κάνατε την ενδυματολογική επένδυση για την παράσταση «Bam Bam» και συνεργαστήκατε και με τον Γιώργο Βάλαρη για  «ΤΟ ΜΗΛΟ», οι οποίες γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. Μιλήστε μας για την συνεργασία σας με τον ταλαντούχο σκηνοθέτη Γιώργο Βάλαρη.

Κλέων: Τι μπορείς να πεις για  έναν άνθρωπο που τα τελευταία χρόνια η μία επιτυχία διαδέχεται την άλλη; Καταρχήν, πέρα από την ευκαιρία που είχα στο να συνεργαστώ μαζί του σε δύο τόσο μεγάλες επιτυχίες, είμαι χαρούμενος και γιατί τον θεωρώ φίλο μου. Να ξέρεις μόνο πως τίποτα δεν είναι τυχαίο. Μιλάμε για έναν άνθρωπο που δουλεύει 25 ώρες την ημέρα και συνεργάζεται με τα μεγαλύτερα ονόματα της Ελληνικής σκηνής. Να τον έχει ο Θεός καλά και την αγαπημένη μου ηθοποιό Βίκυ Κάβουρα που μας γνώρισε.

bambam

– Όπως αναφέρατε, συμμετέχετε επίσης και στην μεγάλη αμερικάνικη παραγωγή «Gates of Hades» που θα γυριστεί εξ΄ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Μιλήστε μας για αυτή τη συνεργασία.

Κλέων: Οι πύλες του Άδη…“, αυτό τα λέει όλα! Είμαι πάρα πολύ χαρούμενος και περήφανος που θα συμμετέχω σε μια ταινία που διαφημίζει την Ελλάδα, την μυθολογία και της ομορφιές της σε όλο των κόσμο. Σε αυτή την ταινία θα πρωταγωνιστούν εκτός από Αμερικάνους ηθοποιούς, ο Μάνος Γαβράς που διαπρέπει στο εξωτερικό με την καριέρα που έχει χτίσει εκεί, καθώς και η Βάσια Παναγοπούλου που το γεγονός και μόνο ότι έχει πρωταγωνιστήσει στο πλευρό του Marcello Mastrogianni στον “Μελισσοκόμο” και στο “Μετέωρο βήμα του πελαργού” του Γ. Αγγελόπουλου τα λέει όλα. Την σκηνοθεσία θα την αναλάβει άλλος ένας πολλά υποσχόμενος Έλληνας, που διαπρέπει στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, ο Francesco Vitali που μαζί με άλλον έναν Έλληνα, τον Chris Siammetis είναι οι ιδρυτές του “48 film project“.

– Όταν αναλαμβάνεται την ενδυματολογική επένδυση μίας θεατρικής παράστασης, τι σας καθοδηγεί στην τελική επιλογή του στυλ των κουστουμιών; Υπερισχύει το θεατρικό κείμενο ή η σκηνοθετική προσέγγιση;

Κλέων: Είναι συνδυασμός πραγμάτων. Σε πρώτη φάση το κείμενο. “Εν αρχή ην ο λόγος”. Βάση αυτού σκιαγραφείς και πλάθεις στην σκέψη σου τον ήρωα. Μετά μαθαίνεις το πρόσωπο που θα τον ενσαρκώσει και φέρνεις την σκέψη σου στο δικό του καλούπι. Μετά συζητάς με τον σκηνοθέτη για την προσέγγιση του καθενός.

– Δημιουργώντας ενδυμασίες για ηθοποιούς λαμβάνετε υπ΄ όψιν και την προσωπικότητα του ηθοποιού ή περιορίζεστε στον ρόλο που υποδύεται; Πόσο δύσκολο είναι να συνυπολογιστούν ηθοποιός και ρόλος, ώστε το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό;

Κλέων: Όπως είπα και πριν, διαβάζω το ρόλο και μετά προσπαθώ να τον φέρω στα μέτρα του ανθρώπου που έχω απέναντι μου. Εννοείται πως τα κουστούμια πρέπει να βοηθούν τον ηθοποιό να μπαίνει πιο βαθιά στο πετσί του ρόλου. Να γίνεται ένα με αυτό που υποδύεται. Να μιλήσει η εικόνα στον θεατή και με τον λόγο αυτού να υπάρξει ανύψωση του έργου.

sofianos

– Έχετε άτομα από τον χώρο της μόδας που θαυμάζετε τόσο, ώστε να αποτελούν πηγή της έμπνευσής σας; Με ποιον μεγάλο οίκο μόδας θα θέλατε να συνεργαστείτε;

Κλέων: Αγαπημένη σχεδιάστρια για μένα είναι η Coco Chanel για τον ορισμό της φινέτσας και της αρτιότητας, καθώς και ο Alexander McQueen για την εφευρετικότητα και τον θεατρινισμό που αποπνέουν οι δημιουργίες του. Το να συνεργαστώ με κάποιον οίκο… Μάλλον θα διάλεγα τον μοναχικό δρόμο της προσωπικής ελευθερίας και δημιουργίας.

– Έχετε αγαπημένη εποχή στην ιστορία της μόδας;

Κλέων: H αγαπημένη μου εποχή της μόδας είναι η δεκαετία του ’20 την οποία θεωρώ αφετηρία της μόδας, καθώς παρουσιάζονται για πρώτη φορά γυναικεία παντελόνια και καταργούνται οι κορσέδες. Επίσης και η δεκαετία του ΄50, όπου το φόρεμα πλέον ανεβαίνει πάνω από το γόνατο, τονίζεται η γυναικεία μέση και σύμβολα, όπως η Monroe και η Brigitte Bardot αφήνουν το στίγμα τους μέχρι και σήμερα.

– Σας ευχαριστούμε πολύ για την όμορφη συνέντευξη που μας παραχωρήσατε για το kallitexnes.gr και σας ευχόμαστε πάντα επιτυχίες!!

Facebook: cleon fysekis
instagram: cleonmf

Συνέντευξη: Αναστασία Φιριππή
Επιμέλεια: Νίκος Γινάργυρος

Αναστασία Φιριππή

Αναστασία Φιριππή

Ονομάζομαι Αναστασία Φιριππή, είμαι θεατρολόγος, απόφοιτη του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου ασχολήθηκα ιδιαίτερα με μαθήματα σχετικά με την αποκωδικοποίηση του θεατρικού φαινομένου αλλά και των κινηματογραφικών ταινιών. Συχνά εμπλουτίζω τις γνώσεις μου παρακολουθώντας Σεμινάρια που έχουν σχέση με το θέατρο, τον κινηματογράφο και τη δημοσιογραφία. Έχω δημιουργήσει ένα blog στο οποίο γράφω άρθρα σχετικά με το θέατρο καθώς και τις κριτικές μου για θεατρικές παραστάσεις (http://www.misstheater.com). Στα ενδιαφέροντά μου είναι η συγγραφή καλλιτεχνικών κειμένων και οι χειροτεχνίες. Έχοντας ως βασικό εργαλείο τις θεωρητικές αλλά και πρακτικές γνώσεις περί θεάτρου, αφιερώνω αρκετό χρόνο στη συγγραφή άρθρων και κριτικών θεατρικών παραστάσεων. Ό, τι νέο υπάρχει σχετικά με το θέατρο είμαι πάντα πρόθυμη να το μελετήσω και να το αφομοιώσω.
Το Θέατρο συνεχώς εξελίσσεται, έχει φωνή και άποψη, έχει κάτι νέο να πει με μία πρωτότυπη παρουσίαση.
Αναστασία Φιριππή