Είδαμε την παράσταση  “Η καλύβα του Μπαρμπα-Θωμά”, σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καλογιάννη, στο θέατρο Χυτήριο

Γράφει η Μπάτσου Αγγελική

Oι kallitexnes.gr βρέθηκαν στο θέατρο Χυτήριο για να παρακολουθήσουν την παράσταση “Η καλύβα του Μπαρμπα-Θωμά”, της Χάριετ Μπίτσερ Στόου, σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καλογιάννη και θεατρική διασκευή Κωνσταντίνου Θάνου.

Έπειτα από τον επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων του κλασικού έργου “Με οικογένεια”, η σκηνοθέτιδα Αθανασία Καλογιάννη έχει επιστρέψει στη φιλόξενη σκηνή του Χυτηρίου με μια πρόταση η οποία απευθύνεται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας και μιλά μέσα από την παράσταση αυτή, για πανανθρώπινες αξίες όπως η πίστη στον Θεό, η αγάπη, η ελευθερία και τα δικαιώματα των ανθρώπων.

To λογοτεχνικό έργο της Χάριετ Μπίτσερ Στόου αποτελεί ένα βιβλίο-ευαγγέλιο, από την άποψη ότι την εποχή που γράφτηκε, ήταν το δεύτερο πιο διαβασμένο βιβλίο μετά τη Βίβλο. Δημοσιευμένο το 1852, αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο μιας επανάστασης  η οποία οδήγησε με τα κηρύγματά της στην τελική αναμέτρηση Βόρειων και Νότιων, στον περίφημο Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο. Χάρη στα κηρύγματα του έργου αυτού περί ρατσισμού, ο τότε Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Αβραάμ Λίνκολν, στήριξε στις βασικές ιδέες του βιβλίου όλη του την εκστρατεία, η οποία οδήγησε τελικά στην οριστική κατάργηση της δουλείας.

Όλα τα παραπάνω νοήματα, βρήκαν την απεικόνισή τους σε μια παιδική παράσταση στο θέατρο Χυτήριο, σε έναν χώρο όπου μικροί και μεγάλοι ενώθηκαν σε μια μεγάλη παρέα και μέσω ενός μοναδικού έργου, προβληματίστηκαν και συγκινήθηκαν με τα τόσο ανθρώπινα και επίκαιρα διδάγματά του.

IMG-6133

Μέσα σε ένα κατάμεστο θέατρο, μικροί και μεγάλοι, βιώσαμε τα βάσανα και τον πόνο μιας τεράστιας ανθρώπινης ψυχής, γίναμε φίλοι με την Εύα και τη σκανταλιάρα Τόπσι και καταλάβαμε πόσο βαθιά ανθρώπινος μπορεί, αν θέλει, να γίνει ο άνθρωπος. Αρκεί να έχει ευγένεια ψυχής και πίστη στο Θεό και στους άλλους ανθρώπους…

Υπόθεση

Πάνω σ’ ένα ποταμόπλοιο, ο Θωμάς, ένας μαύρος σκλάβος, γνωρίζεται και σώζει από βέβαιο πνιγμό την μικρή Εύα. Γρήγορα γεννιέται μια φιλία και τελικά η μικρή Εύα πείθει τον πατέρα της, τον κύριο Σεν-Κλερ να προσλάβει τον Θωμά ως επιστάτη στο σπίτι τους. Ο Θωμάς, ένας σκλάβος ο οποίος έχει μεγαλώσει μέσα σε βασανισμό και κακουχία, με μόνη του παρηγοριά τη Βίβλο και τα διδάγματα του Θεού, βρίσκει στο σπίτι της Εύας ένα απάνεμο λιμάνι. Με τη συντροφιά της νεαρής δεσποινίδας, της κυρίας Οφηλίας και της ζωηρής Τόπσι, ζει επιτέλους στιγμές ευτυχίας. Μέχρι τη στιγμή που η μικρή Εύα χάνεται…  Ο κύριος Σεν-Κλερ, συντετριμμένος από τον χαμό της, πουλάει το σπίτι και μαζί το προσωπικό του, στον σκληρό, απάνθρωπο, Σιμόν Λεγκρί. Τα πάντα αλλάζουν και η ζωή του μπαρμπά-Θωμά γίνεται για άλλη μια φορά ένας εφιάλτης. Πώς θα τελειώσει άραγε όλο αυτό; Η συνέχεια, μας περιμένει στη σκηνή του θεάτρου…

Κριτική

Το θέμα του ρατσισμού τόσο σε κοινωνικό όσο και σε φυλετικό επίπεδο, είναι ένα αντικείμενο ευρείας ανάλυσης, αναλύσεων, διαμαχών και συζητήσεων για αιώνες τώρα. Στις μέρες μας, παρόλη την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, το πρόβλημα της δουλείας και κυρίως των φαινομένων ρατσισμού, είναι κάτι το οποίο δεν έχει εξαλειφθεί. Κρατώντας στο νου ως γεγονός ότι τη σήμερον ημέρα 36 τουλάχιστον εκατομμύρια άνθρωποι είναι σκλάβοι, αντιλαμβανόμαστε πόσο επίκαιρο τελικά είναι το θεατρικό που παρακολουθήσαμε.

Ο λόγος της αμερικανίδας λογοτέχνιδας, σε μια επιτυχημένη θεατρική διασκευή και με μια σκηνοθεσία η οποία συνδυάζοντας με μοντέρνο τρόπο την τρισδιάστατη προβολή με την κλασική θεατρική πλοκή, έχει ως αποτέλεσμα μια υπέροχη παιδική παράσταση. Ένα δημιούργημα που αξίζει να το παρακολουθήσει κάποιος προκειμένου να μπει σε διαδικασία σκέψης και να πάρει μαθήματα ζωής. 

H Αθανασία Καλογιάννη και ο βοηθός της Ιωάννης Παναγόπουλος, δημιούργησαν μια πανέμορφη παράσταση, γεμάτη με μηνύματα, με ζωντανές παρουσίες, χρώμα και κίνηση. Τοποθετημένη σε πανέμορφα σκηνικά, μας έκανε μέρος της ιστορίας της μικρής Εύας και του μπαρμπα-Θωμά, μας ταξίδεψε στο χρόνο και ταυτόχρονα μας έκανε να αντιληφθούμε τη σπουδαιότητα, τη ματαιότητα, μα ταυτόχρονα το μεγαλείο της ανθρώπινης ύπαρξης. Αρκεί να επιλέξουμε φυσικά τη σωστή πλευρά…

Μέσα σε ένα κατάμεστο θέατρο, μικροί και μεγάλοι, βιώσαμε τα βάσανα και τον πόνο μιας τεράστιας ανθρώπινης ψυχής, γίναμε φίλοι με την Εύα και τη σκανταλιάρα Τόπσι και καταλάβαμε πόσο βαθιά ανθρώπινος μπορεί, αν θέλει, να γίνει ο άνθρωπος. Αρκεί να έχει ευγένεια ψυχής και πίστη στο Θεό και στους άλλους ανθρώπους… Ευχαριστούμε βαθύτατα τη σκηνοθέτιδα γι αυτή την παράσταση και της δίνουμε μπράβο για την τόσο ευαίσθητη, διεισδυτική και φρέσκια ματιά της. Της ευχόμαστε μόνο τα καλύτερα και καλή συνέχεια στο τόσο πετυχημένο έργο της!

IMG-6126

Οι ερμηνευτές, εξαιρετικοί στην απόδοση των ρόλων τους, αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από το κοινό. Ο Γιώργος Γερωνυμάκης, ως άκαρδος και σκληρός αφέντης μιας παράλογης εποχής, κατορθώνει να απεικονίσει με άριστο τρόπο τους κανόνες ηθικής και συμπεριφοράς πολλών ανθρώπων απέναντι σε συνανθρώπους. Ο χαρακτήρας που υποδύεται, είναι δυστυχώς ο κανόνας που ίσχυε τότε, και όχι η εξαίρεση. Μια δυναμική παρουσία, απόλυτα πιστή και επιτυχής στο δύσκολο ρόλο του “κακού”, η οποία έδωσε έντονα το στίγμα της στο θεατρικό!

Η εξαίρεση έρχεται να αποτυπωθεί στο πρόσωπο του Δημήτρη Παπανικολάου, που υποδυόμενος τον Αυγουστίνο Σεν-Κλερ, κερδίζει τις καρδιές όλων. Μια επιβλητική, αριστοκρατική και αβρή φυσιογνωμία, η οποία αποπνέει καλοσύνη και αγάπη για όλους τους ανθρώπους, ένας πνευματικά ανώτερος, ευαίσθητος, σπάνιος χαρακτήρας ο οποίος προσφέρει μόνο χαρά και ευτυχία στους γύρω του. Ο χαμός της κόρης του, τον αποδεκατίζει και ο ερμηνευτής μας με πραγματικά τραγικό τρόπο εγκαταλείπει και εγκαταλείπεται. Εξαιρετική ερμηνεία από έναν ιδιαίτερα ποιοτικό και ταλαντούχο καλλιτέχνη! 

Η Αλεξάνδρα Κολαΐτη ως μικρή Εύα, είναι η χαρά της ζωής. Ένα αεικίνητο, χαμογελαστό πλάσμα που αγαπάει τους πάντες, και ιδιαίτερα τον μπαρμπα-Θωμά, και  φυσικά, τη φίλη της Τόπσι. Μέσα σε μια μικρή ζωή, παρουσιάζεται με τόσο όμορφο τρόπο ένα κορίτσι το οποίο έζησε έχοντας εκπληρώσει ως άνθρωπος τις πιο σημαντικές αποστολές σε αυτόν τον κόσμο: την αποδοχή όλων, τη βοήθεια και αλληλεγγύη, τη βαθιά φιλιά, την πίστη στους ανθρώπους και στο Θεό. Μια πανέμορφη, αισιόδοξη παρουσία, μια καλοδουλεμένη ερμηνεία, ένας θεατρικός χαρακτήρας που αγαπιέται στο πρώτο κιόλας λεπτό! Πολλά μπράβο σε μια τόσο νεαρή ερμηνεύτρια, η οποία τα κατάφερε θαυμάσια!

 Η Ορνέλα Λούτη ως κυρία Οφηλία, αυστηρή μα γεμάτη καλοσύνη και αγάπη, πιστή στους ανθρώπους που υπηρετεί, είναι πάντα παρούσα. Και στις ωραίες και στις άσχημες στιγμές. Μια σοβαρή και ταυτόχρονα αγαπητή προσωπικότητα η οποία στηρίζει με τον τρόπο της όλους τους ανθρώπους που αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς της. Δοτική, αλλά υποταγμένη στους κανόνες της εποχής, αποτυπώνει το πρόσωπο της γυναίκας εκείνης της εποχής, η οποία είναι όμως έχει πνευματική ανωτερότητα και μια ανοιχτή αγκαλιά για όλους. Πολύ όμορφη ερμηνεία, γεμάτη με ταλέντο και ευαισθησία!

Η Κυριακή Στούρου  ως σκανταλιάρα Τόπσι, είναι ένας κινούμενος χιουμοριστικός σίφουνας. Μια δυνατή προσωπικότητα η οποία λατρεύει την μικρή Εύα, δένεται με τον μπαρμπα-Θωμά και δίνει όλη την αγάπη της στους ανθρώπους που θεωρεί δικούς της. Με ανώτερη ευφυΐα και έναν επαναστατικό χαρακτήρα, είναι η νέα γενιά η οποία θα κατορθώσει σε βάθος χρόνου να σηκώσει το κεφάλι και να αντιμετωπίσει ευθέως τον λευκό αφέντη. Έπειτα από τον άδικο θάνατο της Εύας και την άφιξη του απάνθρωπου Λεγκρί, είναι εκείνη που θα εγκαταλείψει ως φυγάς την οικία και θα ψάξει να βρει την ελευθερία που δικαιωματικά της ανήκει. Υπέροχη ερμηνεία, αξιαγάπητη παρουσία από μια νεαρή ηθοποιό η οποία αγαπήθηκε ιδιαίτερα απ’ όλους. Μπράβο της! 

IMG-6118

Ο Νικόλαος Φραγκιουδάκης ως μπαρμπά-Θωμάς, έχει αναλάβει την ερμηνεία ενός ιδιαίτερα απαιτητικού ρόλου, τον οποίο μεταφέρει στα μέτρα και σταθμά του παιδικού θεάτρου με έναν τέλεια δουλεμένο, μελετημένο και όμορφο τρόπο. Ερμηνεύοντας έναν κλασικό ρόλο, κατορθώνει να περάσει όλη την ευαισθησία, ευγένεια ψυχής και εγκαρτέρηση του μαύρου σκλάβου. Η μόνη του φωτεινή ηλιαχτίδα, η Βίβλος και η μικρή Εύα. Ως βασικός πρωταγωνιστής, συνδυάζεται αρμονικά με τους λοιπούς χαρακτήρες της πλοκής, και μαζί δημιουργούν μια πραγματικά συγκινητική και ενδιαφέρουσα παράσταση. Μια πινελιά βαθιάς ανθρωπιάς, ζεστή παρουσία, όμορφα ηθικά νοήματα, μια σπουδαία ερμηνεία από έναν ιδιαίτερα ταλαντούχο ηθοποιό. Μπράβο και συγχαρητήρια για όλα όσα προσφέρει επί σκηνής!

O Βαγγέλης Πιτσιλός ως κινησιολόγος των ερμηνευτών, έχει κάνει θαύματα με το σχεδόν χορευτικό αποτέλεσμα που δημιουργεί. Όλοι οι ηθοποιοί κινούνται με έναν γρήγορο, ευέλικτο τρόπο, προσδίδοντας στο θεατρικό όλη τη ζωντάνια και πλαστικότητα που αυτό μπορεί να λάβει από μια ομάδα σπουδαίων καλλιτεχνών. Σπουδαία δουλειά τόσο από τον κινησιολόγο όσο και από τους ερμηνευτές, οι οποίοι αξίζουν μπράβο όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά. Τους ευχόμαστε καλή συνέχεια και πάντα να έχουν επιτυχίες και σπουδαίες στιγμές στο θεατρικό σανίδι!

Η σκηνογραφική επιμέλεια και το video art, είναι έργο του Ευάγγελου Τσαρούμη. Πολύ έξυπνη η προσθήκη του τρισδιάστατου προτζέκτορα στην αρχή και στο τέλος της παράστασης, η οποία έδωσε μια νότα μοντέρνου στην όλη πλοκή. Τα σκηνικά, σχεδιασμένα με εργονομικό τρόπο, μπόρεσαν να χρησιμεύσουν τόσο ως ποταμόπλοιο όσο και ως σπίτι. Όμορφη διακόσμηση και κατασκευές, ωραία χρώματα, αρμονικό οπτικά αποτέλεσμα.

Οι φωτισμοί του Μανώλη Μπράτση, τονίζοντας σωστά τα καίρια σημεία και τις εκάστοτε αλλαγές σκηνικών και καταστάσεων και σε αρμονική σχέση με την πρωτότυπη μουσική και στίχους της Χάρις Μέγα, δημιούργησαν ένα όμορφο οπτικά και ακουστικά, αποτέλεσμα. Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τους παραπάνω καλλιτέχνες για το όμορφο έργο τους και τους ευχόμαστε μια δημιουργική συνέχεια γεμάτη έμπνευση και φαντασία!

Η “Καλύβα του Μπαρμπα-Θωμά”, ένα από τα σπουδαιότερα καλλιτεχνικά έργα, ένα βιβλίο που άλλαξε τον ρου της ιστορίας, σας περιμένει όλους, μικρούς και μεγάλους στο Χυτήριο. Σε μια εποχή που το θέμα του ρατσισμού είναι μια πραγματικότητα, η παράσταση αυτή, έχει έρθει για να μας θυμίσει τα αυτονόητα. Μην τη χάσετε!

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία:  Αθανασία Καλογιάννη

Θεατρική Διασκευή:  Κωνσταντίνος Θάνος  

Κινησιολογία:  Βαγγέλης Πιτσιλός  

Β. Σκηνοθέτη:  Ιωάννης Παναγόπουλος

Μουσική-Στίχοι:  Χάρις Μέγα

Σκηνογρ.επιμελεια-video art:  Ευάγγελος Τσαρούμης  

Φωτισμοί:  Μανώλης Μπράτσης  

Στούντιο Ηχογράφησης:   Ιωσήφ Χυδήρογλου

Φωτογραφίες:  Απόστολος Δελάλης

Ηθοποιοί:  

Γιώργος Γερωνυμάκης 

 Αλεξάνδρα Κολαΐτη 

Ορνέλα Λούτη 

Δημήτρης Παπανικολάου 

Κυριακή Στούρου 

Νικόλαος Φραγκιουδάκης

Αγγελική Μπάτσου

Αγγελική Μπάτσου

Γεννήθηκα πριν αρκετά καλοκαίρια (κι άλλους τόσους χειμώνες)στην Αθήνα. Είχα την τιμή να μεγαλώσω στους Αγ.Αναργύρους,όπου έζησα τα ομορφότερα παιδικάχρόνια σε μια τεράστια αυλή,παρέα με τα γατιά μου και δυο ζευγάρια παππούδες και γιαγιάδες που πάντα θα υπεραγαπώ.Έπειτα ήρθε η Γαλλική Φιλολογία,επιπλέον σπουδές σε γλώσσα και μετάφραση και η οικογένεια. Δεν σταμάτησα όμως ποτέ να είμαι παιδί της ποίησης,της λογοτεχνίας,της ζωγραφικής και της μουσικής και το όνειρό μου από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου,ήταν να ταξιδέψω σ’όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στο Θιβέτ!
Σ’όλο τον κόσμο τελικά δεν μπόρεσα να πάω...κατόρθωσα όμως να φανταστώ και να χαράξω τα ίχνη αυτού μέσα από ταμονοπάτια της ποίησης,της λογοτεχνίας και της φαντασίας. Αγαπημένος μου συγγραφέας ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε,αγαπημένος ποιητής ο Ουϊλιαμ Μπλέϊκ,ο Μπωντλαίρ και ο Απολιναίρ, αγαπημένος ζωγράφος ο Βαν Γκογκ και ο Γκουστάβ Κλιμπ.
Αγγελική Μπάτσου