Γράφει η Νεφέλη Παπαθανασίου

Παρακολουθήσαμε τον «Βαφτιστικό της Κυρίας» των Μορίς Ενεκέν, Πιέρ Βέμπερ και Χένρι Ντε Γκορς στην Θεατρική σκηνή «Αθηναΐς», σε διασκευή και σκηνοθεσία Χάρη Ρώμα.

Η επιλογή του επιτυχημένου σεναριογράφου και ηθοποιού για φέτος, είναι κάτι σχετικά ασυνήθιστο για την ελληνική θεατρική σκηνή. Παρ’ όλα αυτά, συμπλέει με την γενική αισθητική του και το χαρακτήρα των έργων που τον έχουμε συνηθίσει να παρουσιάζει.

Λίγα λόγια για το έργο:

Μία ρετρό κωμική παράσταση, που μας ταξιδεύει στα χρόνια των Βαλκανικών πολέμων. Ένας βαπτιστικός (Όθων Μεταξάς) φεύγει από το μέτωπο με άδεια για να επισκεφθεί την νονά του (Θεοφανία Παπαθωμά), την οποία δεν έχει δει από την βάπτιση! Παρ’ όλα αυτά αλληλογραφούσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα και εκείνος έχει αρχίσει να την ερωτεύεται!

Είναι όμως η ταυτότητά του αυτή που διατυμπανίζει; Ποιός είναι ο απώτερος σκοπός του; Το «ζευγάρι» βαπτιστικού-νονάς συμπληρώνει ο σύζυγος της δεύτερης (Σωτήρης Καλυβάτσης), ο οποίος εκτός από λουφαδόρος από το μέτωπο είναι και άπιστος και έχει στενοχωρήσει πρόσφατα την γυναίκα του με τις παράνομες σχέσεις του.

Μπλεγμένοι μέσα σε όλα αυτά, οι ήρωες δημιουργούν ένα ανεπανάληπτο και συνάμα αστείο μπέρδεμα, που περιπλέκεται ακόμα πιο πολύ όταν την εμφάνιση του κάνει ο θείος της κοπέλας (Χάρης Ρώμας), στρατηγός και υπέρμαχος της ηθικής που πιάνει το παράνομο ζευγάρι να φιλιέται και η σύζυγος ενός στρατιώτη (Κατερίνα Τσαβάλου) για να ζητήσει μεσολάβηση να φέρουν τον άντρα της από το μέτωπο.

Η κριτική μας:

Ο «Βαπτιστικός» πρωτοεμφανίστηκε ως γαλλική φάρσα στις αρχές του 20ου αιώνα και γρήγορα υιοθετήθηκε από τον ευφάνταστο Έλληνα συνθέτη οπερέτας, Θεόφραστο Σακελλαρίδη. Ο Σακελλαρίδης φυσικά, εξελλήνισε το αρχικό περιεχόμενο και φημολογείται ότι έγραψε το λιμπρέτο σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, λόγω της αυξημένης ζήτησης για επιτυχίες στα θέατρα. Το εγχείρημα πέτυχε και ο «Βαπτιστικός» έγινε μία από τις πιο γνωστές και επιτυχημένες ελληνικές οπερέτες.

Τα στοιχεία της φάρσας παρέμειναν ορατά. Τα ατέλειωτα μπερδέματα, τα συνεχή ανοιγοκλεισίματα πορτών, οι φωνές, τα χτυπήματα, τα κυνηγητά… Επίσης παρέμειναν οι στερεοτυπικοί χαρακτήρες της φάρσας, όπως αυτοί των ερωτευμένων, του μεγαλύτερου σε ηλικία κυνηγού δεσποινίδων, της αφελούς υπηρέτριας, του απατημένου συζύγου.

Τα ίδια φυσικά χαρακτηριστικά έχει κρατήσει και ο Χάρης Ρώμας, εκπληρώνοντας το τριπλό του καθήκον απέναντι στο κείμενο, στον εαυτό του, αλλά και στο κοινό. Το έργο έχει παραμείνει αναγνωρίσιμο, προκαλώντας όμως το αβίαστο γέλιο των θεατών. Με τις μικρές (ή όχι και τόσο) αλλαγές που έχει τολμήσει, δικαιώνεται και ο ίδιος ως προς την συγγραφική του δεινότητα, καταφέρνοντας να μας τραβήξει το ενδιαφέρον.

Η διασκέδαση του κοινού τους, αποτελεί σίγουρα ηθική ικανοποίηση για τους δημιουργούς και πόσο μάλλον στη φάρσα, στην οποία είναι το ζητούμενο. Συνάμα, το είδος ακροβατεί σε θεματολογία ανάμεσα σε θέματα σκληρά, όπως ο πόλεμος και ελαφρά, όπως το σεξ. Ο θεατής προκαλείται λοιπόν, «ξεδιάντροπα» να γελάσει κι αν από αυτό προκύψουν κοινωνικές ή φιλοσοφικές σκέψεις για τις συμπεριφορές των ανθρώπων, είναι φυσικά ένα καλοδεχούμενο κερασάκι στην τούρτα!

Μία παράσταση που συστήνεται, αν ψάχνετε για μια ποιοτική κωμωδία που δεν θα σας αφήσει παρ’ όλα αυτά απλά να μειδιάσετε, αλλά θα σας διασκεδάσει πλήρως, προκαλώντας σας γέλιο και χαρά με το ταμπεραμέντο και τον αέρα της!

photo-1Η συγκεκριμένη παράσταση ως παρουσίαση, φέρνει τον πολυτελέστερο αέρα του εμπορικού θεάτρου, δεν είναι όμως κενή σε περιεχόμενο. Οι ερμηνείες είναι υπέροχες απ’ όλους ανεξαιρέτως τους ηθοποιούς. Βρίσκονται πλήρως μέσα στο πνεύμα της παράστασης που ανεβάζουν.

Ο Χάρης Ρώμας με τις κλασικές αντιδράσεις και κινήσεις του, τα φωνητικά ξαφνιάσματα του και το γνωστό του στυλ, ήταν γεμάτος όρεξη και άψογος στο ρόλο του. Ο Σωτήρης Καλυβάτσης, χειμαρρώδης, σε κερδίζει με το ταλέντο του και κρατάει έναν πολύ καλό ρυθμό. Ο Όθωνας Μεταξάς είναι ταιριαστός στο ρόλο του βαπτιστικού, με την γοητεία άλλης εποχής που εκπέμπει. Ο Βαγγέλης Δουκουτσέλης στο ρόλο ενός φιλάργυρου πατρινού αρχιτέκτονα είναι απολαυστικός. Τέλος, ο Αντώνης Καλομοιράκης στο ρόλο του αφελή στρατιώτη, νομίζω πως έχει φτιάξει τον πιο φαρσικό χαρακτήρα της παράστασης, χρησιμοποιώντας πλήρως φωνή και παρουσία για να εκπληρώσει το ζητούμενο.

Οι δύο από τις γυναίκες της παράστασης, Θεοφανία Παπαθωμά και Κατερίνα Τσάβαλου, είναι διασκεδαστικότατες επίσης. Ιδιαίτερη μνεία για την πολύ καλή Εύη Κολιούλη στο ρόλο της λαϊκής και μπριόζας υπηρέτριας, το θηλυκό αντίπαλον δέος του Αντώνη Καλομοιράκη, η οποία δίνει έξτρα πόντους στο τελικό αποτέλεσμα.

Το σύνολο ήταν διασκεδαστικότατο λοιπόν, μαζί με τα υπέροχα κοστούμια και το σκηνικό της Λαμπρινής Καρδαρά.

Ίσως φανεί κλισέ, αλλά πότε τελικά ο άνθρωπος δεν έχει ανάγκη την ανόθευτη, παλιά, καλή ψυχαγωγία;

Μία παράσταση που συστήνεται, αν ψάχνετε για μια ποιοτική κωμωδία που δεν θα σας αφήσει παρ’ όλα αυτά απλά να μειδιάσετε, αλλά θα σας διασκεδάσει πλήρως, προκαλώντας σας γέλιο και χαρά με το ταμπεραμέντο και τον αέρα της!

Τα ίδια φυσικά χαρακτηριστικά έχει κρατήσει και ο Χάρης Ρώμας, εκπληρώνοντας το τριπλό του καθήκον απέναντι στο κείμενο, στον εαυτό του, αλλά και στο κοινό. Το έργο έχει παραμείνει αναγνωρίσιμο, προκαλώντας όμως το αβίαστο γέλιο των θεατών. Με τις μικρές (ή όχι και τόσο) αλλαγές που έχει τολμήσει, δικαιώνεται και ο ίδιος ως προς την συγγραφική του δεινότητα, καταφέρνοντας να μας τραβήξει το ενδιαφέρον.

photo-3Πρωταγωνιστούν:

Χάρης Ρώμας, Σωτήρης Καλυβάτσης, Θεοφανία Παπαθωμά, Κατερίνα Τσάβαλου, Βαγγέλης Δουκουτσέλης, Αντώνης Καλομοιράκης και η Εύη Κολιούλη

Στο ρόλο του «Βαφτιστικού» ο Όθων Μεταξάς.

Ταυτότητα παράστασης:

Διασκευή-σκηνοθεσία: Χάρης Ρώμας  
Σκηνικά-κοστούμια: Λαμπρινή Καρδαρά
Φωτισμοί: Δημήτρης Αποστόλου
Μουσική επιμέλεια: Χρήστος Παπαδόπουλος
Παραγωγή: Στράτος Μαρκίδης
Επικοινωνία: Μαρκέλλα Καζαμία-React

Χώρος: Θεατρική σκηνή «Αθηναΐς»
Τηλέφωνο: 2103480099-2109483533-6979394246

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 18:30 (λαϊκή), Πέμπτη και Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:30 (λαϊκή) και στις 21:00, Κυριακή στις 19:00.

Εισιτήρια: 15 ευρώ και 10 ευρώ (μειωμένο).
Τετάρτη (απογευματινή) και Κυριακή: 12 ευρώ και 10 ευρώ (μειωμένο).
Κάθε Πέμπτη: 20 ευρώ (2 άτομα)

Μειωμένες τιμές για ομαδικά εισιτήρια-τηλ επικοινωνίας: 6979394246

Θεατρική σκηνή «Αθηναΐς»
Καστοριάς 34, Αθήνα
photo-2

Νεφέλη Παπαθανασίου

Νεφέλη Παπαθανασίου

Η Νεφέλη Παπαθανασίου είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών από το 2013.
Υπήρξε μέλος των Θεατρικών εργαστηρίων ενηλίκων στο Δήμο Καλλιθέας.
Έχει κάνει επίσης σπουδές πάνω στον Μοντέρνο Χορό στη Σχολή του Φωκά Ευαγγελινου και τα τελευταία χρόνια σπουδάζει Κλασσικό τραγούδι στο Ωδείο Αθηνών.
Έχει δημιουργήσει και λειτουργήσει σε συνεργασία με δημοτικές αρχές στην Εύβοια, θεατρικό εργαστήρι για παιδιά και εφήβους, για τέσσερα συνεχόμενα έτη, συμπληρώνοντας έτσι και την πρακτική της.
Είναι δημιουργός της θεατρικής σελίδας Θεωρείο και αρθρογραφεί επίσης στο επιστημονικό θεατρολογικο περιοδικό «Τοπος Θεάτρου».
Νεφέλη Παπαθανασίου