Μαγνητίζει τα βλέμματα η «Μαρία Πενταγιώτισσα» του πολυσχιδούς Μποστ στην καλοκαιρινή της περιοδεία. Ο ταλαντούχος ηθοποιός – σκηνοθέτης Μάνος Καρατζογιάννης, έχοντας στη φαρέτρα του ένα εκλεκτό επιτελείο συντελεστών, πλάθει μία παράσταση φρέσκια, απολαυστική και άκρως διασκεδαστική με σύγχρονη ματιά, προσαρμοσμένη όμως ευλαβικά στο εικαστικό και δραματουργικό καμβά του αυθεντικού μποστικού ύφους.
Λίγα λόγια για το έργο
Θελκτική και λυγερόκορμη η Μαρία Δασκαλοπούλου, γνωστή ως η θρυλική «Μαρία Πενταγιώτισσα» από τους Πενταγιούς Φωκίδας, περιπλανιέται στα βουνά, από αγκαλιά σε αγκαλιά και από ενέδρα σε ενέδρα, έρμαιο της αδάμαστης φύσης και του άνομου βίου της, προτάσσοντας με θάρρος τα στήθη της απέναντι σε κάθε ανείπωτο κίνδυνο ως γνήσια γυναίκα, αγωνίστρια και φεμινίστρια.
Έχει μείνει στην ιστορία για την ομορφιά της και τους πολυάριθμους εραστές της: «Στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά και στο Χρισσό κριάρια και στης Μαρίτσας την ποδιά σφάζονται παληκάρια Μαρίτσα Πενταγιώτισσα, μωρή δασκαλοπούλα, εσύ τα ΄καμες ούλα!»
Ο Μέντης Μποσταντζόγλου ή αλλιώς Μποστ γράφει με ενάργεια το 1982 για το βίο και πολιτεία της «Μαρίας Πενταγιώτισσας» σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, χωρισμένο σε δύο χρονικές περιόδους υπό τη μορφή αφήγησης. Πρόκειται για ένα δραματικό ειδύλλιο, μία ξεκαρδιστική σουρεαλιστική κωμωδία, μία λαϊκή παρωδία ηθών και εθίμων που ακροβατεί δεξιοτεχνικά στις παρυφές της σάτιρας. Με εχέγγυα την καυστική του πένα και τη διεισδυτική του ματιά, το σπιρτόζο χιούμορ και το αιχμηρό του ύφος διακωμωδεί τον παραλογισμό και σχολιάζει τα κακώς κείμενα της εκάστοτε κοινωνικοπολιτικής κατάστασης της χώρας ανεβάζοντας τη σατυρική θερμοκρασία στα ύψη.
Η κριτική μας
Η παράσταση μοιάζει με όαση στις ζεστές, καλοκαιρινές μας νύχτες. Ένα ξέφρενο πανηγύρι, μία γιορτή λόγου και μουσικής που ψυχαγωγεί, προβληματίζει και “σφάζει” με το βαμβάκι. Ο χαρισματικός Μάνος Καρατζογιάννης αναλαμβάνει τη δραματουργική επεξεργασία και τη σκηνοθεσία του έργου με σεβασμό και αγάπη αναδεικνύοντας τον ευφυή, διαχρονικό χαρακτήρα του κειμένου. Γεφυρώνει το παρελθόν με το παρόν επιτυχώς με τις απαραίτητες εκσυγχρονιστικές ενέσεις, διατηρώντας ωστόσο αλώβητο το ήθος του πονήματος του δημιουργού. Οι ήρωες, πρόσωπα οικεία σε ιλαροτραγικές καταστάσεις, θίγουν σοβαρά θέματα της επικαιρότητας, προκαλώντας γέλιο και προβληματισμό στους θεατές σε μία καλόγουστη, ζωντανή, λαϊκή, ευφρόσυνη θεατρική κατασκευή που υπηρετεί όλα τα καλά συστατικά στις σωστές ανάλαφρες δόσεις.
Προσεγμένη σκηνογραφικά, χορογραφικά και μουσικά με κοινό παρονομαστή το ιδεατό αποτέλεσμα. Ο Γιάννης Αρβανίτης φροντίζει για τα λειτουργικά σκηνικά, η Βάνα Γιαννούλα επιμελείται τα καλαίσθητα κοστούμια εποχής, ο Νίκος Σωτηρόπουλος φωτοσκιάζει εντέχνως το σκηνικό χώρο, ο Θύμιος Παπαδόπουλος εμπνέεται ζωηρά μουσικά μοτίβα και η Βρισηίς Σολωμού διδάσκει τους ηθοποιούς σκαμπρόζικες χορογραφημένες κινήσεις.
Ο θίασος απαρτίζεται από ταλαντούχους κωμικούς ηθοποιούς που αποδεικνύουν έμπραχτα τον υποκριτικό οπλισμό με τον οποίο είναι εφοδιασμένοι. Καλοκουρδισμένοι με ζήλο, αμεσότητα, συνέπεια, σκηνική ευθυβολία και κινητική ευχέρεια μεταλαμπαδεύουν τους έμμεσα διδακτικούς στόχους του έργου.
Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ενσαρκώνει την πέτρα του σκανδάλου, τη χειμαρρώδη Μαρία Πενταγιώτισσα με τρόπο ζηλευτό. Ακριβής, έμπειρος, ικανός κινείται μεθοδικά στο σανίδι και σκορπίζει απλόχερα το γέλιο μαγεύοντας τους θεατές. Πλάι του, η πληθωρική Βίκυ Σταυροπούλου υποδυόμενη την τρισέγγονη Μαρίτσα, γοητεύει με την αλέγρα ερμηνεία της. Ο ικανός Δημήτρης Μαυρόπουλος σκιαγραφεί το πορτρέτο του ρόλου του με δυναμισμό και ευστοχία. Ο απολαυστικός Ηλίας Μελέτης ζωγραφίζει την προσωπικότητα του Τάσου με ισορροπημένη εκφραστική διαφάνεια. Το “δημοσιογραφικό δίδυμο” Αργύρης Αγγέλου και Δανάη Μπάρκα είναι χάρμα οφθαλμών και ώτων. Με αστείρευτο κέφι, μπρίο και αέναη ενέργεια ξεσηκώνουν το κοινό με το ξεφαντωτικό τους στυλ και το γουστόζικο κωμικό τους ύφος. Εύπλαστος ο Αχιλλέας Σκεύης στο ρόλο του γαμπρού, απολαυστικός ο Χάρης Γρηγορόπουλος ως παπάς, καίριος ο Γιώργος Δεπάστας και πειθαρχημένος ο Απόστολος Καμιτσάκης.
Εν κατακλείδι, στο ανοιχτό θέατρο Βράχων απήλαυσα μία άρτια παράσταση φαινομενικά ανάλαφρη αλλά με πλούσιο, συμπαγές υπόβαθρο και ολοκληρωμένες ερμηνείες, η οποία ωθεί το θεατή να αισθανθεί όσα δεν του επιτρέπουν οι κοινωνικές συμβάσεις. Καλοτάξιδη!
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Σκηνικά: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Κοστούμια: ΒΑΝΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ
Μουσική: ΘΥΜΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτισμοί: ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Χορογραφίες – Κινησιολογία: ΒΡΙΣΗΙΣ ΣΟΛΩΜΟΥ
Επικοινωνία: ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΓΟΥΡΟΥ
Παραγωγή: 5η ΕΠΟΧΗ
Παίζουν οι ηθοποιοί:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΒΙΚΥ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΕΛΕΤΗΣ ΗΛΙΑΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΑΓΓΕΛΟΥ, ΧΑΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΑΝΑΗ ΜΠΑΡΚΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΠΑΣΤΑΣ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΣΚΕΥΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΜΙΤΣΑΚΗΣ
Προπώληση: viva.gr (www.viva.gr/tickets/theatre/periodeia/maria-pentagiotissa)
Πληροφορίες: 6973303041, 6972776991, 5seasonart@gmail.com
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ
ΙΟΥΝΙΟΣ
27 – ΠΑΠΑΓΟΣ – ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ
29 – ΧΑΛΚΙΔΑ – ΘΕΑΤΡΟ «ΟΡΕΣΤΗΣ ΜΑΚΡΗΣ»
ΙΟΥΛΙΟΣ
02, 03, 04 – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΘΕΑΤΡΟ ΚΗΠΟΥ
05 – ΒΕΡΟΙΑ – ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
06 – ΚΟΖΑΝΗ – ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΟΖΑΝΗΣ
08 – ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ – ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ
09 – ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ – ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ «Δ. ΚΙΝΤΗΣ»
10 – ΛΑΡΙΣΑ – ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ
11 – ΒΟΛΟΣ – ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
12 – ΔΙΟΝ – ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΥ
13 – ΠΡΕΒΕΖΑ – ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΡΕΒΕΖΑΣ «Γ. ΡΙΤΣΟΣ»
14 – ΛΕΥΚΑΔΑ – ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
15 & 16 – ΚΕΡΚΥΡΑ – ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝ ΡΕΠΟ «ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ»
17 – ΓΙΑΝΝΕΝΑ – ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΗΜ ΦΡΟΝΤΖΟΥ
18 – ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ – ΑΥΛΕΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΞΕΝΙΑ
19 – ΛΗΞΟΥΡΙ – ΙΑΚΩΒΑΤΕΙΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
21 – ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ – ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ»
22 – ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
23 – ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ – ΘΕΑΤΡΟ ΝΤΑΜΑΡΙ «ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ»
24 – ΒΥΡΩΝΑΣ – ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ
25 – ΔΕΛΦΟΙ – ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΕΛΦΩΝ
27 – ΣΗΤΕΙΑ – ΑΛΣΟΣ ΧΛΟΥΒΕΡΑΚΗ
28 – ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ – 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ
29 – ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ «ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ»
30 – ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙ – ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ
31 – ΡΕΘΥΜΝΟ – ΦΡΟΥΡΙΟ ΦΟΡΤΕΤΖΑ
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
01 – ΡΕΘΥΜΝΟ – ΦΡΟΥΡΙΟ ΦΟΡΤΕΤΖΑ
02 – ΧΑΝΙΑ – ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
04 – ΚΑΛΑΜΑΤΑ – ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΥ
05 – ΗΛΙΔΑ – ΘΕΑΤΡΟ ΗΛΙΔΑΣ
06 – ΑΙΓΙΟ – ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΠΑΣ»
07 – ΖΑΚΥΝΘΟΣ – ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
08 – ΣΠΑΡΤΗ – ΣΑΪΝΟΠΟΥΛΕΙΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
10 – ΧΙΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ»
11 – ΜΥΤΙΛΗΝΗ – ΚΑΣΤΡΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
23 – ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ – ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΙΒΗΡΗΣ
24 – ΜΟΥΔΑΝΙΑ – ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΩΝ ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ
25 – ΚΟΜΟΤΗΝΗ – ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
26 – ΚΑΒΑΛΑ – ΑΝΟΙΧΤΟ ΦΡΟΥΡΙΟ
27 – ΣΕΡΡΕΣ – ΑΝΟΙΧΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΤΕΙ
28 – ΞΑΝΘΗ – ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΞΑΝΘΗΣ
29 – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΠΑΡΚΟ ΑΛΤΙΝΑΛΜΑΖΗ
30 – ΚΙΛΚΙΣ – ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΟΦΟΥ
31 – ΚΟΖΑΝΗ – ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΟΖΑΝΗΣ
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
04 – ΠΑΤΡΑ – ΡΩΜΑΪΚΟ ΩΔΕΙΟ
05 – ΠΑΤΡΑ – ΡΩΜΑΪΚΟ ΩΔΕΙΟ
Ντίνα Καρρά
Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!
Latest posts by Ντίνα Καρρά (see all)
- Είδαμε την παράσταση “Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα” στο θέατρο Τζένη Καρέζη - 25 Οκτωβρίου 2019
- Είδαμε την παράσταση “LEMON” από την ομάδα Experimento στο Μπάγκειον - 8 Οκτωβρίου 2019
- Είδαμε την παράσταση “Μήδεια” σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γεωργαλά στο Μπάγκειον - 18 Σεπτεμβρίου 2019
Καμία κριτική