Είδαμε την παράσταση “Ντ’ Εόν”, σε σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη, στο θέατρο “Aγγέλων Βήμα”
Γράφει η Μπάτσου Αγγελική
Οι kallitexnes.gr βρέθηκαν στο θέατρο “Aγγέλων Βήμα” για να παρακολουθήσουν την παράσταση “Ντ’ Εόν”, σε κείμενο Renny Krupinski, μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου και σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη.
Η σκηνή του πανέμορφου, νεοκλασικού κτιρίου στο οποίο στεγάζεται το “Aγγέλων Βήμα” , φιλοξενεί αυτή την περίοδο, εκτός της παράστασης που παρακολουθήσαμε, και άλλες σπουδαίες παραγωγές, όπως: “ Η ζαριά”, “Νανά”, και “ Ο κύκνος”. Με παραστάσεις που έχουν ως κοινό σημείο την ανώτατη ποιότητα, ο τόσο ξεχωριστός αυτός χώρος, ο οποίος φιλοξενεί επίσης μουσικά event και μια μόνιμη έκθεση ζωγραφικής στο ισόγειό του, καθόλου άδικα, θεωρείται ένας από τους πιο όμορφους καλλιτεχνικά χώρους της πόλης.
Σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα και δεύτερη διεθνώς, του συγγραφέα Renny Krupinski και του έργου του, ο “Ντ’ Εόν”, έχοντας αποσπάσει τις πιο ενθουσιώδεις κριτικές, έρχεται και εδώ, για να ταράξει τα νερά όντας ένα επαναστατικό θεατρικό, το οποίο κάνει λόγο για τη διαφορετικότητα και για την εν γένει αποδοχή ενός ανθρώπου ο οποίος θέλησε να γράψει την ιστορία με τον δικό του τρόπο. Και τα κατάφερε…
Υπόθεση
Η παράσταση αυτή πραγματεύεται την ιστορία του Σαρλ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν, Γάλλου διπλωμάτη και παρασημοφορημένου ήρωα του Πρωσικού πολέμου, ο οποίος έζησε τη ζωή του τόσο ως άντρας όσο και ως γυναίκα. Συγκεκριμένα, για 33 χρόνια, από το 1777 μέχρι το τέλος της ζωής του, έζησε ως γυναίκα, κόντρα σε βασιλείς και κυβερνήσεις, υποστηρίζοντας σθεναρά το δικαίωμά του/της, να είναι απλά ο εαυτός του/της. Ανεξάρτητα από το φύλο και τις κοινωνικές νόρμες. Τι κέρδισε; Τι έχασε από αυτή τη ζωή; Αφήστε την τόσο ξεχωριστή αυτή προσωπικότητα να σας το φανερώσει…
Κριτική
Δεν υπάρχει σκηνοθετική προσπάθεια της Ανδρονίκης Αβδελιώτη που να μην έχω τουλάχιστον, λατρέψει. Με πάντοτε λιτά, μοντέρνα, αφαιρετικά θα έλεγε κανείς, σκηνικά και υπέροχα σχεδιασμένα κοστούμια, κατορθώνει να στήνει επί σκηνής τους πιο βαθείς και ουσιαστικούς θεατρικούς χαρακτήρες. Χαρακτήρες που είναι γεννημένοι με καρδιακό παλμό και αίμα, και που ταυτόχρονα γεννούν τα πιο δυνατά αισθήματα στον καθένα ξεχωριστά θεατή. Ακόμα και στις πιο ακραίες τους εκφράσεις, δε σοκάρουν, αλλά καταφέρνουν να συγκινήσουν, να αγγίξουν, να κινητοποιήσουν όλους τους ψυχικούς μηχανισμούς που διαθέτει η φαρέτρα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αν σε όλο αυτό, προσθέσουμε και κορυφαίες υποκριτικά ερμηνείες, έχουμε να κάνουμε με μια ιδιαίτερα ταλαντούχα καλλιτέχνιδα που τόσο σε ερμηνευτικό όσο και σε σκηνοθετικό επίπεδο, έχει ήδη γράψει τη δική της ιστορία στο χώρο του θεάτρου.
Στην παράσταση που είδαμε, η τελειότητα ήταν για άλλη μια φορά, ο κανόνας. Στοχευμένη, ακριβής, λαμπρή και δυνατή σκηνοθεσία, η οποία μπόρεσε να αναδείξει με τον πιο οργανωμένο τρόπο έντεκα ερμηνείες και με την πρωτοτυπία της, αποτέλεσε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις της χρονιάς που σε λίγες μέρες τελειώνει. Με βοηθό σκηνοθεσίας, την Ελεάννα Παναγουλέα, η Ανδρονίκη Αβδελιώτη, επιλέγοντας το έργο ενός σύγχρονου συγγραφέα, έχει στήσει μια παράσταση την οποία συνιστούμε ανεπιφύλακτα. Για άλλη μια φορά, θερμά συγχαρητήρια σε μια ευφυέστατη, εργατική, ταλαντούχα και τόσο πρωτότυπη στη σκέψη, δημιουργό. Της ευχόμαστε μόνο τα καλύτερα γιατί πραγματικά της αξίζουν!
Η ίδια ως Ντ’ Εόν, τελεί υπό καθεστώς ολοκληρωτικής μεταμόρφωσης επί σκηνής. Με έναν μαγικό τρόπο, κατορθώνει να ξεδιπλώσει την ψυχολογία ενός ανθρώπου με δύο φύσεις, όντας τόσο άντρας όσο και γυναίκα, μα κυρίως ένας άνθρωπος γενναίος και επαναστάτης. Δίνοντας παραπάνω από το 100% του εαυτού της, έδωσε μια παράσταση που με απύθμενο συναισθηματισμό άγγιξε σε όλο το βάθος τόσο την ψυχολογία του Ντ’ Εόν, όσο και εκείνη του κοινού της. Ο αντισυμβατικός αυτός ήρωας με τις δύο φύσεις, κατάφερε να ξεδιπλώσει επί σκηνής τον εαυτό του και μας έδωσε να καταλάβουμε πόσο βαθιά ανθρώπινος μπορεί να είναι ένας άντρας που πολέμησε και μια γυναίκα που επέλεξε τη φύση της, στο όνομα της προσωπικής ελευθερίας. Μιας ελευθερίας η οποία εκείνη την εποχή (και για να είμαστε ειλικρινείς, ακόμα και σήμερα), θεωρήθηκε αδιανόητη, προσβλητική, ρυπερή και έξω από την ανθρώπινη φύση. Ξένη από τα κοινωνικά πρέπει και κανόνες σωστής συμπεριφοράς. Μια “σωστή” συμπεριφορά η οποία οδήγησε έναν άντρα και μαζί μια γυναίκα στο ποτό και στην εξαθλίωση, την οποία αποτυπώνει ως ρόλος η Ανδρονίκη Αβδελιώτη και κάνει το κοινό της στην κυριολεξία να δακρύζει. Βαθιά εσωτερικότητα, πλήρης εμβάθυνση στον ρόλο, και μια ερμηνεία που θα μείνει για πάντα χαραγμένη στο νου και στην καρδιά μας. Εξαιρετική και σε αυτό το κομμάτι, μια ηθοποιός τόσο ταλαντούχα και ουσιαστική, η οποία αποτελεί μοντέλο μίμησης. Θερμά συγχαρητήρια από καρδιάς!
Ο “Ντ’ Εόν”, είναι η φωνή της ελευθερίας κάθε σκεπτόμενης ύπαρξης που όντας αρχικά και κύρια, άνθρωπος, βγαίνει στους δρόμους για να κηρύξει ακριβώς αυτό το δικαίωμα. Άσχετα από το φύλο.
Μαζί της επί σκηνής, ένα εκπληκτικό επιτελείο ηθοποιών, χτίζει το οικοδόμημα μιας σπουδαίας παράστασης. Δέκα ερμηνευτές, ενσαρκώνουν με ξεχωριστό τρόπο, ιστορικές φυσιογνωμίες εκείνης της εποχής: Ο Νίκος Αναγνωστόπουλος ως Τόμας Πάλμερ και η Αθηνά Μαυρομάτη ως κυρία Κόουλ, είναι ψυχικά, οι πιο κοντινοί άνθρωποι του Ντ΄Εόν και οι μόνοι που όντως υφίστανται ως φυσικές παρουσίες για εκείνον. Δύο ευγενικές φυσιογνωμίες και παρουσίες οι οποίες δείχνουν ενσυναίσθηση και ανθρωπιά, ικανές για βαθιά συναισθήματα, δύο άνθρωποι που αποδέχονται τον συνάνθρωπο, μαζί ως το τέλος. Συγκινητικές ερμηνείες και πανέμορφες ερμηνείες.
Ο Ανδρέας Ζάκας ως Λουδοβίκος 15ος, καταφέρνει με ιδιαίτερα χιουμοριστικό τρόπο, να σατυρίσει τα κακώς κείμενα μιας εποχής στην οποία εκτός από τον Γάλλο βασιλιά, βασίλευε επίσης και η υποκρισία, με τον πιο απόλυτο τρόπο. Πραγματικά αστείος στις σκηνές σεξ με τις δύο ερωτικές του παρτενέρ, τις οποίες υποδύονται υπέροχα η Ποπέτα Σούκου, ως Μαντάμ Πομπαντούρ, και η Ελεάννα Παναγουλέα, ως Μαντάμ Ντε Μπαρύ. Ντυμένες υπέροχα, με ξεχωριστές ερμηνείες, οι δύο πρωταγωνίστριες αποδεικνύουν ότι σε κάθε εποχή και κράτος, η γυναικεία σαγήνη και η χρήση της σε καίριες αποφάσεις, είναι κάτι παραπάνω από πάγια πολιτική! Εύγε και μπράβο πολλά και στους τρεις αυτούς ερμηνευτές, οι οποίοι πραγματικά ξεχώρισαν για την αυθεντικότητά τους και το μπαρόκ στοιχείο της παράστασης!
Ο Βασίλης Σαμαριτάκης, ως Λουδοβίκος 16ος, με το γνωστό του σκηνικό και ερμηνευτικό εκτόπισμα, εντυπωσιάζει με την ερμηνεία του και αποδεικνύει για άλλη μια φορά, τη σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τον ρόλο του και το μεγάλο ταλέντο του. Πολλά μπράβο!
Ο Γιώργος Γογώνης ως Κόμης Ντε Γκερσύ, ο Γιάννης Ίτσιος ως κόλακας Ντε Σουαζέλ, και ο Δημήτρης Ξηρός ως Σαρλ Ντε Μοράντ, είναι τρεις ακόμα ερμηνευτές που κοσμούν με πανέμορφο τρόπο την παράσταση. Ταιριάζοντας τέλεια με τη φιλοσοφία του έργου, δίνουν μαθήματα υποκριτικής και εντυπωσιάζουν το κοινό τους. Μπράβο σε όλους και στον καθένα ξεχωριστά!
Ένα πολύ μεγάλο μπράβο και στον Σταμάτη Μπαντούνα, που ως Μπωμαρσαί, με την τόσο ξεχωριστή φωνητική χροιά και παρουσία του, και το υποκριτικό δυναμικό του, αποσπά τις καλύτερες των εντυπώσεων. Του ευχόμαστε ειλικρινά τα καλύτερα στη θεατρική του πορεία!
Συνοδός με τις νότες του σε όλο αυτό το θεατρικό ταξίδι, ο Σπύρος Παπαθεοδώρου, ο οποίος, έχοντας αναλάβει την πρωτότυπη μουσική, με τις μελωδίες του στο πιάνο, μας συντρόφευσε σε όλη αυτή την πορεία του Ντ’ Εόν, στη σκηνή του θεάτρου. Υπέροχο αποτέλεσμα, τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα και του ευχόμαστε καλή συνέχεια, γεμάτη επιτυχίες!
Τα σκηνικά και τα κοστούμια, δημιουργίες του Νίκου Μαρμαροτούρη και της, Ανδρονίκης Αβδελιώτη, κάτι παραπάνω από εξαιρετικά, μας εντυπωσίασαν ιδιαίτερα. Τα σκηνικά, ιδιαίτερα απλά, μπόρεσαν με αυτόν τον τρόπο να στηρίξουν τόσο τις ερμηνείες όσο και τα εκπληκτικά κοστούμια, τα οποία έκλεψαν τις εντυπώσεις. Πανέμορφα σχέδια και χρώματα, μπόρεσαν να αναπαραστήσουν με τον πιο ωραίο τρόπο, μια ολόκληρη εποχή μπροστά στα μάτια μας. Μπράβο για το εντυπωσιακό αυτό αποτέλεσμα και για το γεγονός ότι δόθηκε προσοχή σε έναν ιδιαίτερα σημαντικό τομέα της παράστασης, που είναι άλλος από την ενδυματολογία.
Ο σχεδιασμός φωτισμού, δημιουργία του Βασίλη Κλωτσοτήρα, συμβαδίζοντας τέλεια με τις σκηνοθετικές εναλλαγές, μπόρεσε να αναδείξει τα καίρια σημεία του έργου και ταίριαξε απόλυτα με το κλίμα αυτού. Τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα για το τόσο προσεγμένο αυτό αποτέλεσμα!
Ο “Ντ’ Εόν”, είναι η φωνή της ελευθερίας κάθε σκεπτόμενης ύπαρξης που όντας αρχικά και κύρια, άνθρωπος, βγαίνει στους δρόμους για να κηρύξει ακριβώς αυτό το δικαίωμα. Άσχετα από το φύλο. Το φύλο, είναι σε πολλές περιπτώσεις, επιλογή. Και ως συνάνθρωποι, έχουμε την υποχρέωση να σεβόμαστε τις επιλογές του διπλανού μας. Ως άνθρωποι, πρέπει να μοιραζόμαστε τις ίδιες αξίες και ελευθερίες. Θεωρητικά, όλα αυτά ισχύουν, στην πράξη όμως, ακόμα και σήμερα, γνωρίζουμε όλοι ότι ο δρόμος της πραγματικής αποδοχής (και όχι της απλής ανοχής), είναι ακόμα μακρύς. Ως τότε, παραστάσεις όπως αυτή που παρακολουθήσαμε στο “Aγγέλων Βήμα”, έρχονται για να μας θυμίσουν τα αυτονόητα. Ας μην τη χάσουμε με τίποτα, λοιπόν…
Συντελεστές της παράστασης:
«Ντ’ Εόν» του Renny Krupinski
Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάννα Παναγουλέα
Σκηνικά – κοστούμια: Νίκος Μαρμαροτούρης, Ανδρονίκη Αβδελιώτη
Πρωτότυπη Μουσική: Σπύρος Παπαθεοδώρου
Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Φωτογραφίες: Ναταλία Β.
Στο πιάνο επί σκηνής ο Σπύρος Παπαθεοδώρου
Ηθοποιοί: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Νίκος Αναγνωστόπουλος, Γιώργος Γογώνης, Ανδρέας Ζάκας, Γιάννης Ίτσιος, Αθηνά Μαυρομάτη, Σταμάτης Μπαντούνας, Δημήτρης Ξηρός, Ελεάννα Παναγουλέα, Βασίλης Σαμαριτάκης, Ποπέτα Σούκου
Πληροφορίες:
Θέατρο Αγγέλων Βήμα
Σατωβριάνδου 36, Αθήνα 104.31
(στάση Μετρό και ΗΣΑΠ: «Ομόνοια»)
Τηλέφωνα: 2105242211, 2105242213
Fax: 2105242212
E-mail: info@aggelonvima.gr
Site: www.aggelonvima.gr
Facebook page: www.facebook.com/ΑΓΓΕΛΩΝ-ΒΗΜΑ-ΤΟΠΟΣ-ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ-ΑΝΑΤΟΛΗΣ-ΔΥΣΗΣ-103903886317869
Πρεμιέρα: Σάββατο 09 Νοεμβρίου 2019 στις 20.30
Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.30
Διάρκεια 120΄
Τιμές εισιτηρίων: 14€ (κανονικό), 10€ (μειωμένο), 5€ (ατέλεια)
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ:
Τηλεφωνικά στο 2105242211
Ηλεκτρονικά στο www.aggelonvima.gr και στο www.viva.gr
Αγγελική Μπάτσου
Σ’όλο τον κόσμο τελικά δεν μπόρεσα να πάω...κατόρθωσα όμως να φανταστώ και να χαράξω τα ίχνη αυτού μέσα από ταμονοπάτια της ποίησης,της λογοτεχνίας και της φαντασίας. Αγαπημένος μου συγγραφέας ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε,αγαπημένος ποιητής ο Ουϊλιαμ Μπλέϊκ,ο Μπωντλαίρ και ο Απολιναίρ, αγαπημένος ζωγράφος ο Βαν Γκογκ και ο Γκουστάβ Κλιμπ.
Latest posts by Αγγελική Μπάτσου (see all)
- “Τα πνεύματα του Χιλ Χάους”, σε σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη, στο “Αγγέλων Βήμα” - 14 Δεκεμβρίου 2024
- “Το Παλτό” του Νικολάϊ Γκόγκολ, σε σκηνοθεσία-διασκευή Θοδωρή Γκόγκου, στο θέατρο “Αργώ” - 6 Δεκεμβρίου 2024
- Εντρυφώντας στην “Υψηλή μαγειρική των σχέσων”, σε σενάριο Βίλης Σωτηροπούλου και σκηνοθεσία Κέλλυς Σταμουλάκη, στο Θέατρο της Ημέρας - 27 Νοεμβρίου 2024
Καμία κριτική