Η Κατερίνα Μπουζάνη, μέσα από ερωτήσεις-απαντήσεις, μας ξεναγεί στον κόσμο του χώρου τέχνης ΚΛΕΨύΔΡΑ

Είναι κάτι παραπάνω από ενδιαφέρον, είναι πραγματικά συγκινητικό το να συναντά κάποιος ανθρώπους και καλλιτέχνες οι οποίοι σε πείσμα των καιρών, χτίζουν τα όνειρά τους και με λόγια και πράξεις αποδεικνύουν ότι όσο υπάρχει όραμα και ψυχή, τα πάντα γίνονται. Μια τέτοια περίπτωση που είχα την τύχη να βρω στην πορεία της ζωής μου, είναι η σκηνοθέτιδα-ηθοποιός Κατερίνα Μπουζάνη, η οποία παρέα με τη θεατρική της ομάδα, μας συστήνει τον νέο χώρο τέχνης, την ΚΛΕΨύΔΡΑ. Της ευχόμαστε ολόψυχα ένα πανέμορφο ξεκίνημα και κυρίως μια συνεχή, επιτυχημένη πορεία.

Οι kallitexnes.gr καλωσορίζουν την Κατερίνα Μπουζάνη, ιδρύτρια και “ψυχή” του νέου χώρου τέχνης στον Κεραμεικό που ακούει στο όνομα “ΚΛΕΨύΔΡΑ”. Αρχικά, συγχαρητήρια και καλορίζικος ο νέος αυτός χώρος! Κάνε μας αν θες μια μικρή περιήγηση σε αυτόν και πες μας πώς και πότε ακριβώς γεννήθηκε ως ιδέα.

Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές! Ο χώρος τέχνης ΚΛΕΨύΔΡΑ δημιουργήθηκε με πολλή αγάπη, καθώς είναι ένα όνειρο χρόνων που παρόλες τις δύσκολες συνθήκες που ζούμε αυτή την περίοδο, ένιωσα την ανάγκη πως τώρα όσο ποτέ άλλοτε είναι η στιγμή να γίνει πραγματικότητα. Ο χώρος μας λειτουργεί με κεντρικό άξονα την εκπαίδευση από όλο το φάσμα των τεχνών, έχοντας ως πυρήνα το θέατρο που είναι και η αφετηρία μας, και στόχος μας είναι μέσα από σύγχρονες εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές μεθόδους, να αποτελέσει ένα κέντρο έρευνας και πειραματισμού, δίνοντας βήμα σε νέους δημιουργούς να εξελίξουν την τέχνη που αγαπούν και να εξελίσσονται μέσα από αυτήν! Επίσης, ο χώρος μας διατίθεται και για ενοικίαση προβών καλλιτεχνικών σχημάτων, σεμινάρια, διαλέξεις, παρουσιάσεις κ.α.

Πες μας λίγα πράγματα για τη θεατρική ομάδα “ΚΛΕΨύΔΡΑ”. Πώς ακριβώς και υπό το φως ποιων αναγκών δημιουργήθηκε; Ποια είναι η φιλοσοφία της και ποιο είδος θεατρικής δημιουργίας υιοθετεί και προτείνει στο κοινό της;

Έπειτα από πολλά χρόνια διδασκαλίας σε ομάδες, εργαστήρια, ιδρύματα, σχολές, κ.λπ., παρατήρησα ότι αρκετά άτομα από τις ομάδες που είχα αναλάβει ήθελαν να σπουδάσουν σε μία δραματική σχολή αλλά δυστυχώς η εργασία τους, ο χρόνος, και η οικονομική τους δυνατότητα δεν τους το επέτρεπαν να το κάνουν πράξη. Έτσι πριν 2,5 χρόνια ίδρυσα την θεατρική ομάδα ΚΛΕΨύΔΡΑ με στόχο να δοθεί η δυνατότητα σε ερασιτέχνες ηθοποιούς να εκπαιδευτούν και να εργαστούν στα πρότυπα ενός επαγγελματικού πλαισίου. Η φιλοσοφία μας είναι να είμαστε παρόντες στη στιγμή στη σκηνή αλλά και στη ζωή, αφουγκραζόμενοι την κοινωνία που ζούμε στο εδώ και τώρα. Η ομάδα μας κινείται με βασικό άξονα την αλληλεγγύη και καταπιάνεται με κοινωνικά θέματα όπου η βάση τους στηρίζεται στο θέατρο documento και στο in yer face theater έχοντας ως στόχο την εσωτερική μετακίνηση.

Τι πιστεύεις ότι έχει πραγματικά ανάγκη το θεατρόφιλο κοινό ενόψει των τωρινών και μελλοντικών καταστάσεων που καλείται να ζήσει τόσο σε πολιτιστικό, όσο και σε πολιτικό ή κοινωνικό επίπεδο;

Ο φόβος είναι ένα είδος αυτο-ύπνωσης, υπάρχει, είναι εκεί, μέσα μας, αλλά δεν πρέπει να τον αφήσουμε να κυριαρχήσει στις επιλογές μας και στα θέλω μας και να καθοδηγεί την ζωή μας. Αυτό που πιστεύω ότι οφείλει κάθε καλλιτέχνης από τη θέση που βρίσκεται μέσα από τα έργα του, είναι να αφυπνίσει συνειδήσεις.

Ποια πιστεύεις ότι είναι η προσφορά του θεάτρου σε επίπεδο αυτοβελτίωσης και αυτογνωσίας; Με ποιον τρόπο η προσωπική σου μεθοδολογία οδηγεί σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα;

Το θέατρο σε φέρνει συνέχεια αντιμέτωπο με τον ίδιο σου τον εαυτό, με τα πάθη σου, τις αδυναμίες σου, τα θέλω σου, τις κρυφές σου επιθυμίες, τους φόβους σου, τα προσωπικά σου όρια και με το ερώτημα του ποιός είμαι. Αν όλα αυτά τα δεις κατάματα και δεν λειτουργήσεις με υπεκφυγές, αυτό που έχεις να κερδίσεις ως άνθρωπος εσωτερικά, εκτός του ότι είναι μια άκρως ψυχοθεραπευτική τέχνη, είναι πολλά βήματα εξέλιξης και κατανόησης του βαθύτερου εαυτού σου. Εμένα προσωπικά αυτή η τέχνη με έκανε καλύτερο άνθρωπο και ολοκλήρωσε την προσωπικότητά μου, με βοήθησε να εξελιχθώ ως άνθρωπος, να αντιληφθώ όλες τις πλευρές μου και να τις αποδεχτώ. Το ίδιο προσπαθώ να μεταδώσω και στους μαθητές μου μέσα από τις μεθόδους που δουλεύουμε. Το ζητούμενο είναι πάντα η ειλικρίνεια ,αυτό όμως προυποθέτει να είσαι πρώτα ο εαυτός σου. Για να μπορέσουμε να εκθέσουμε πολλαπλά τον εαυτό μας, χρειάζεται και να τον ξέρουμε. Στόχος μας είναι να κατανοήσουμε, να αναγνωρίσουμε και να ξεπεράσουμε όλα αυτά που μας εμποδίζουν να εκθέσουμε τον αληθινό μας εαυτό. Όπως λέει και ο Κ.Stanislawski, αυτό που είσαι είναι χίλιες φορές πιο ενδιαφέρον από οποιονδήποτε ρόλο πάρεις στα χέρια σου…Όταν αντιληφθούμε την μοναδικότητα μας και υπερπηδήσουμε τα εμπόδια που μας κρατάνε πίσω, το αποτέλεσμα στην σκηνή είναι μαγικό. Είναι μία τέχνη που έχει να κάνει με τον άνθρωπο, αυξάνει την ενσυναίσθησή σου και αν δεν αγαπάς τον άνθρωπο, δεν μπορείς να την κάνεις.

118498214_3887692057911985_82706064962354532_n

Έχεις ως γνωστό δράση τόσο ως ηθοποιός, όσο και ως σκηνοθέτιδα. Σε ποιο βαθμό συμπληρώνει και “βοηθά” το ένα το άλλο; Υπάρχουν πιθανόν και σημεία σύγκρουσης;

Θεωρώ ότι το ένα συμπληρώνει το άλλο. Το ότι είμαι ηθοποιός που σκηνοθετεί βοηθάει πολύ στο να αντιλαμβάνομαι και να κατανοώ το πώς νιώθουν οι ηθοποιοί όταν βρίσκονται στην σκηνή. Είμαστε ευαίσθητα πλάσματα και ο καθένας θέλει τον δικό του χειρισμό. Η παγίδα από την άλλη είναι να μη σκέφτεσαι ως σκηνοθέτης όταν βρίσκεσαι εσύ στην σκηνή, αλλά αυτό με την εμπειρία μαθαίνεις να το διαχειρίζεσαι.

Ως καλλιτέχνιδα η οποία έχει εφαρμόσει νέες μεθόδους και σύγχρονες τεχνικές υποκριτικής και κινησιολογίας, τι έχεις να δηλώσεις για την αποτελεσματικότητά τους; Μεταφέρουν με ηχηρό τρόπο το μήνυμά τους στο κοινό; Δέχονται σωστή αποδοχή και αντιμετώπιση από αυτό;

Όλες οι μέθοδοι και οι τεχνικές χρησιμεύουν στο να αποκτήσει εχέγγυα ο ηθοποιός και να επιλέξει αυτές που είναι πιο λειτουργικές για αυτόν, έχοντας ως στόχο και ζητούμενο  την αλήθεια που όλοι θέλουμε να φτάσει στην καρδιά του θεατή. Με τα θέματα που καταπιανόμαστε ως ομάδα, το μόνο σίγουρο είναι ότι δύσκολα κάποιος θα φύγει ανεπηρέαστος (είτε θετικά, είτε αρνητικά) από κάποια παράστασή μας.

Δεδομένης της τωρινής κοινωνικοπολιτικής κατάστασης στην οποία τελεί η χώρα μας μα και ο κόσμος γενικά, ποια θεωρείς ότι πρέπει να είναι η συμβολή του θεάτρου ως μέσο μετάδοσης κοινωνικών μηνυμάτων;

Θεωρώ πολύ σημαντικό ο κάθε καλλιτέχνης να μην κλείνει τα μάτια του και τα αυτιά του σε ό,τι ζούμε και βιώνουμε κοινωνικά, αλλά να αφουγκραζόμαστε το παρόν και να μην μας ωθεί η ματαιοδοξία του να ανέβουμε στην σκηνή, αλλά η ανάγκη μας για να μοιραστούμε, να επικοινωνήσουμε,να έχουμε κάτι να πούμε.

Τελικά, αυτό που μετράει περισσότερο είναι το γνήσιο ταλέντο ή η σκληρή δουλειά προκειμένου κάποιος να γίνει καλός ηθοποιός; Ποιες πιστεύεις ότι πρέπει να είναι οι πραγματικά σημαντικές αξίες ενός καλλιτέχνη γενικά;

Δουλειά, δουλειά, δουλειά…Σίγουρα κάποιος μπορεί να έχει μία έφεση, αλλά αν δεν δουλέψει αυτό, δεν μπορεί να γίνει από μόνο του κάτι ουσιαστικό. Πιστεύω στη δουλειά και στην εξέλιξη. Αγάπη, ενσυναίσθηση, κατανόηση, αλήθεια, επαφή με τον εαυτό του, τους γύρω του και την κοινωνία που ζει, και να συμβαδίζουν τα θέλω του με την ιδεολογία του.

118999103_316155546111296_82667607792227601_n

“Η ομάδα μας κινείται με βασικό άξονα την αλληλεγγύη και καταπιάνεται με κοινωνικά θέματα όπου η βάση τους στηρίζεται στο θέατρο documento και στο in yer face theater έχοντας ως στόχο την εσωτερική μετακίνηση”.

Ποιοι είναι αυτοί οι οποίοι γίνονται δεκτοί στον κύκλο της “ΚΛΕΨύΔΡΑΣ” και τι πρέπει να προσδοκούν από τη συμμετοχή τους αυτη?

Στην ομάδα μας γίνονται δεκτοί όλοι όσοι αγαπούν την τέχνη του θεάτρου και θέλουν να την γνωρίσουν μέσα από μεθόδους που χρησιμοποιούνται σε ένα επαγγελματικό πλαίσιο και έχουν όρεξη και διάθεση  για δημιουργία, πειραματισμό, δουλειά και εξέλιξη. Ευελπιστώ από την εμπειρία μου, ότι θα έχουν στις αποσκευές τους αρκετό υλικό για εξέλιξη τόσο στην σκηνή, όσο και στη ζωή.

Μέσα από όλα τα θεατρικά που έχεις επιμεληθεί ως σκηνοθέτιδα, ποιο είναι αυτό που άφησε βαθιά την επιρροή του μέσα στην ψυχή σου και γιατί;

Το καθένα από αυτά έχει αφήσει το δικό του μοναδικό στίγμα μέσα μου. Δυστυχώς δεν μπορώ να τα ξεχωρίσω. Όλα τα έργα που επιλέγω για εμένα γίνονται προσωπική υπόθεση και προσωπικό στοίχημα. Είναι τόσο έντονες και πολλές οι δυνατές στιγμές και όλα τους έχουν χαραχτεί μέσα στην ψυχή μου, για τον δικό τους λόγο, το καθένα ξεχωριστά.

Τι ελπίζεις να φέρει ο νέος αυτός χώρος στην Αθηναϊκή πολιτιστική δημιουργία και γιατί; Ποιο είναι τελικά το βασικό σου όραμα ως καλλιτέχνιδα;

Αυτός ο νέος χώρος επιθυμώ να φέρει και να στεγάσει πολλά όνειρα, σχέδια, ιδέες, χαμόγελα, έκφραση, δημιουργία, φαντασία, στόχους και να λειτουργήσει ως ένα σημείο δημιουργικής συνάντησης και γόνιμης συναναστροφής με τον άλλο. Το βασικό μου όραμα είναι να εξελίσσομαι…να εξελίσσομαι…να εξελίσσομαι…και να έχω το αυτί μου κολλημένο στην ψυχή μου…

118357225_3887687527912438_2833622101753867723_n

Στοιχεία επικοινωνίας της ΚΛΕΨύΔΡΑΣ

Αίμου 24β-30, Αθήνα

Mετρό Κεραμεικος 3’ λεπτά

Tηλ: 2114165987 & 6987346976 

e-mail: klepsydra.artlab@gmail.com 

Facebook: ΚΛΕΨύΔΡΑ 

Instagram: klepsydra_art_in_act

Αγγελική Μπάτσου

Αγγελική Μπάτσου

Γεννήθηκα πριν αρκετά καλοκαίρια (κι άλλους τόσους χειμώνες)στην Αθήνα. Είχα την τιμή να μεγαλώσω στους Αγ.Αναργύρους,όπου έζησα τα ομορφότερα παιδικάχρόνια σε μια τεράστια αυλή,παρέα με τα γατιά μου και δυο ζευγάρια παππούδες και γιαγιάδες που πάντα θα υπεραγαπώ.Έπειτα ήρθε η Γαλλική Φιλολογία,επιπλέον σπουδές σε γλώσσα και μετάφραση και η οικογένεια. Δεν σταμάτησα όμως ποτέ να είμαι παιδί της ποίησης,της λογοτεχνίας,της ζωγραφικής και της μουσικής και το όνειρό μου από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου,ήταν να ταξιδέψω σ’όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στο Θιβέτ!
Σ’όλο τον κόσμο τελικά δεν μπόρεσα να πάω...κατόρθωσα όμως να φανταστώ και να χαράξω τα ίχνη αυτού μέσα από ταμονοπάτια της ποίησης,της λογοτεχνίας και της φαντασίας. Αγαπημένος μου συγγραφέας ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε,αγαπημένος ποιητής ο Ουϊλιαμ Μπλέϊκ,ο Μπωντλαίρ και ο Απολιναίρ, αγαπημένος ζωγράφος ο Βαν Γκογκ και ο Γκουστάβ Κλιμπ.
Αγγελική Μπάτσου