Σ.Τ: Καταρχάς να πω ότι χαίρομαι πάρα πολύ που σας έχω απέναντι μου. Εϊχαμε κάνει πριν λίγους μήνες με τον Μενέλαο Τζαβέλα μία συνέντευξη για τον Ερωτόκριτο. Μίλησε με τόσο καλά λόγια για εσάς, που ήταν πραγματικά σαν να σας είχα γνωρίσει. Ήταν τόσο παραστατικός, τόσο «ερωτευμένος» με την αύρα σας, που νομίζω ότι τη μεταφέρει και σε κάθε άνθρωπο με το οποίο μιλάει για εσάς.
Ν.Γ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και εσάς και τον Μενέλαο. Με τον Μενέλαο συναντηθήκαμε για να κάνουμε μία δουλειά, αυτή τη συγκεκριμένη δουλειά και πραγματικά προχώρησε και λίγο παραπέρα. Πλέον, πέρα από συνεργάτες, είμαστε και καλοί φίλοι.
Σ.Τ: Αν δεν κάνω λάθος, έχετε ανεβάσει ξανά μαζί του τον Ερωτόκριτο. Σωστά;
Ν.Γ: Ναι την πρώτη χρονιά. Εϊναι η Τρίτη χρονιά που πάει ο Ερωτόκριτος. Την πρώτη χρονιά όπου έγινε και η περισσότερη δουλειά χρειαστήκαμε 4 μήνες προετοιμασίας. Είχαμε επί δυόμιση μήνες στο τραπέζι το κείμενο, να το αναλύουμε, να το επεξεργαζόμαστε, να το δουλεύουμε γενικότερα, προκειμένου να γίνει κτήμα μας. Αγγίζοντας αυτό το κείμενο, σε πιάνει κάτι, εγώ προσωπικά ένιωσα ένα δέος. Επίσης είναι σαν να μαθαίνεις και μία ξένη γλώσσα. Δεν είναι εύκολο κείμενο. Είναι ένα δύσκολο αλλά συνάμα και υπέροχο έργο, το οποίο σε συνεπαίρνει, σε παρασύρει.
Έτσι, τότε δουλέψαμε 4 μήνες για να το ανεβάσουμε. Στήσαμε μία πάρα πολύ ωραία παράσταση στο θέατρο Φούρνος, όπου κάναμε και 14 παραστάσεις. Στη συνέχεια χώρισαν οι δρόμοι μας, εγώ συνέχισα με κάτι άλλο – ευτυχώς η η δουλειά δε σταματά ποτέ- και βρισκόμαστε πάλι φέτος το καλοκαίρι να ετοιμάζουμε την περιοδεία του Ερωτόκριτου. Που; Μα φυσικά στην Κρήτη! Άλλη λαχτάρα από εκεί κι άλλο καρδιοχτύπι διοτι πάμε πια τον Ερωτόκριτο, τον Βιντσέντζο Κορνάρο, στην πατρίδα του, την Κρήτη!
Σ.Τ : Τολμηρό εγχείρημα αυτή η περιοδεία. Δε συμφωνείτε; Γιατί σίγουρα οι απαιτήσεις στον τόπο καταγωγής ενός κλασικού έργου είναι πάντα μεγαλύτερες.
Ν.Γ: Είναι μεγάλο ρίσκο και πρόκληση βέβαια για εμάς. Αλλά ένα ρίσκο είναι και όλο το έργο. Ρίσκο ήταν εξαρχής και το γεγονός ότι ο Μενέλαος επέλεξε να μην το διασκευάσει, να μην πειράξει τη γλώσσα καθόλου και να το κρατήσει στην πρωτεϊκή του κατάσταση. Η γλώσσα του Κορνάρου είναι δύσκολη. Είναι στην ουσία σαν να καλείται ένας ηθοποιός να μάθει μία ξένη γλώσσα, να την κάνει κτήμα του για να μπορέσει να ερμηνεύσει και το ρόλο. Είναι διπλή η δυσκολία.
Ο ομοιοκατάληκτος δεκαπεντασύλλαβος στίχος του έργου δεν μπορεί να ειπωθεί σαν ποιηματάκι. Χρειάζεται να γίνει πρόζα για να μη χάσει την ομορφιά του, για να μη χαθεί η ποίηση. Κι είναι ακριβώς αυτή η μαγεία του λόγου που καθηλώνει τον κόσμο και στην παράσταση. Το ότι μεταφέρεται το έργο με σεβασμό στο θεατή, αυτούσιο.
Αλλά το ίδιο το έργο καθηλώνει και τον ηθοποιό. Τον συνεπαίρνει, δε γίνεται διαφορετικά. Θεωρώ μάλιστα πως κάθε ηθοποιός θα ήθελε να αξιωθεί να παίξει τον Ερωτόκριτο, όπως ακριβώς θέλουμε να παίξουμε έργα του Σαίξπηρ ή των αρχαίων μας τραγικών.
Σ.Τ: Πόσο δύσκολο ήταν για σας αυτό το εγχείρημα; Πόσο σας δυσκόλεψε η παραμάνα που ερμηνεύετε;
Ν.Γ: Δεν ήταν εύκολο. Το πήγα βήμα βήμα, πολύ σιγά, το πήρα, το ανέλυσα, διάβασα τρεις φορές όλο το κείμενο κανονικά, όχι μόνο αυτά που με αφορούσαν, τον ρόλο δηλαδή. Εγώ κάνω την παραμάνα στο έργο, αλλά ήθελα να γευτώ όλο το κείμενο. Ήταν δύσκολο αλλά είχα και το χρόνο μα και το μεράκι να το δουλέψω.
Σ.Τ: Κι επιστρέφετε λοιπόν στο θίασο ως η παραμάνα της Αρετούσας, ένα ρόλο απαιτητικό που οφείλει επί σκηνής να βγάλει συναίσθημα..
Ν.Γ: Ναι γιατι έτσι όπως παρουσιάζεται, ο Κορνάρος ουσιαστικά την παραμάνα την έχει “μάνα” στο έργο. Ο Ρήγας, ο πατέρας της, εμφανίζεται και έχει πολύ σημαντικό ρόλο, αλλά η μάνα δεν εμφανίζεται πουθενά, οπότε η παρα-μάνα παίρνει αυτό το παιδί από την ώρα που γεννιέται. Το λέει, μάλιστα χαρακτηριστικά «κάτεχε πως σ’ανάθρεψα στο στήθος σαν παιδί μου, εσύ ήσουνα τα μάτια μου, εσύ ήσουνα το φώς μου, σε κάθε πίκρα και καημό εσύ ήσουν ο γιατρός μου». Αυτά τα υπέροχα λόγια δεν μπορούν παρά να είναι τα λόγια μιας μάνας.
Σ.Τ: Ας μιλήσουμςε λίγο για το θέατρο γενικότερα.Πως κρίνεται την κατάσταση στο χώρο στην Ελλάδα της Κρίσης;
Ν.Γ: Υπάρχουν διάφοροι τυχάρπαστοι στο χώρο που προσπαθούν να του κάνουν ζημιά. Αλλά δεν πρόκειται να τα καταφέρουν. Κι αυτό γιατί υπάρχουν και οι άνθρωποι που αγαπούν το θέατρο, ασχολούνται με το θέατρο, αφιερώνουν τη ζωή τους στο θέατρο.
Εγώ ήδη έχω 38 χρόνια στο σανίδι, για να μη μιλήσω για τα κομπαρσιλίκια και τη δραματική σχολή. Το θέατρο δεν το είδα πότε σαν επάγγελμα, το είδα σαν λειτούργημα, έτσι το γνώρισα, έτσι το αγάπησα, έτσι το σπούδασα, έτσι πορεύτηκα μαζί του. Είναι ναός για μένα το θέατρο, σαν να ανάβω κερί.
Σ.Τ: Υπάρχει κάποια στιγμή σας στο θέατρο την οποία την ξεχωρίζετε από όλες τις άλλες;
Ν.Γ: Ίσως ακουστεί περίεργο αλλά όλες οι στιγμές μου ήταν σημαντικές, ήταν μεγαλειώδεις. Το ίδιο τρέμουλο αισθανόμουν στα 15 μου, στα 17 μου, στα 25 μου στα 38 μου, λίγο πριν βγω στη σκηνή.
Το θέατρο μου προκάλεσε πόνο αλλά και με βοήθησε να ξεπεράσω τον πόνο – όσο οξύμωρο κ αν ακούγεται- στο χαμό των γονιών μου. Στη μία περίπτωση είχα αποχαιρετήσει τον πατέρα μου 6 ώρες πριν και στην άλλη ήμουνα στην Κω με 9 μποφόρ, δεν μπορούσα να πάρω αεροπλάνο να φτάσω από Κω-Αθήνα, Αθήνα-Κέρκυρα, να αποχαιρετήσω την μητέρα μου. Αν θέλετε για εμένα ήταν μία κορυφαία στιγμή, από την άποψη ότι το θέατρο και οι συνάδελφοι στάθηκαν δίπλα μου και μου έδωσαν δύναμη για να ξεπεράσω μία τόσο πολύ δύσκολη στιγμή. Ήταν πολύ μεγάλος ο ρόλος που έπαιξε εκείνες τις τόσο δύσκολες δικές μου ώρες το θέατρο. Ήταν καθοριστικός.
Σ.Τ: Επιστρέφοντας στον Ερωτόκριτο, πείτε μου, πως κυλά η συνεργασία σας με τον υπόλοιπο θίασο;
Ν.Γ: Δόξα τω Θεώ, όλα είναι υπέροχα. Η συνεργασία είναι άψογη και νιώθω τυχερή που συνεργάζομαι με τόσο ταλαντούχους ανθρώπους.
Όσο είμαι μέσα στη δουλειά είμαι πολύ υπομονετική, τουλάχιστον σε όλα αυτά τα χρόνια είναι μία ή δύο οι φορές που έχω φύγει και έχω στενοχωρηθεί. Είχα την ευτυχία να είμαι σε πολύ καλές δουλειές, με πολύ καλούς συνεργάτες κι αν θέλετε κι εγώ είμαι ένας άνθρωπος πολύ low profile, να μπορώ να καταλάβω, να προσπερνάω κάποιες δύσκολες στιγμές γιατί η δουλειά μας δεν είναι και όλα μέσα στην καλή χαρά.
Άνθρωποι είμαστε οπότε πρέπει να υπάρχει αλληλοκατανόηση και να υπάρχει αυτό το γλυκό κλίμα, γιατί αν δεν υπάρχει αυτό σε μία δουλειά, ο κόσμος είναι ο πρώτος που θα το καταδικάσει. Βλέπετε, υπάρχουν και συνάδελφοι που πιστεύουν ότι μπορούν να βγούν στη σκηνή και να ξεγελάσουν. Να είναι δηλαδή στα μαχαίρια στα καμαρίνια και να βγούν σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Ο κόσμος όμως το καταλαβαίνει και όχι μόνο το εισπράττει αλλά και το ανταποδίδει με την απουσία του, κι ας είναι και καλή η δουλειά!
Σ.Τ: Θα συνεχίσετε το ταξίδι του Ερωτόκριτου και το χειμώνα;
Ν.Γ: Ναι, πρώτα ο Θεός, έχουμε κλείσει για Οκτώβριο στο Μιχάλης Κακογιάννης και από εκεί και πέρα βλέπουμε. Όσο για μένα, συζητώ κι άλλη μία πρόταση που θα τρέξει αν είναι παράλληλα με τον Ερωτόκριτο. Δε σταματάω μέχρι να τα παρατήσω τελείως και να εξαφανισθώ. Όσο αντέχω και όσο το κλίμα είναι καλό και μπορώ να περνάω καλά, γιατί τώρα πια περισσότερο από κάθε άλλη φορά αυτό απαιτώ, θα δουλεύω.
Θέλω να περνάω καλά! Οπότε αν είμαι σε καλό κλίμα δεν είναι τα χρήματα που θα με παρακινήσουν στο να κλείσω μία δουλειά ή όχι.
Αν πάλι δεν νιώθω καλά, έβλεπα χθες ένα πάρα πολύ ωραίο νησί, το Αγαθονήσι, έχει κάπου 40 κατοίκους. Σε ένα τέτοιο νησάκι θα χαθώ. Εκεί θα πάω, θα ταξιδέψω, με τους ανθρώπους του, το βράδια καμιά ρακί, κάτι να ψήνεται στο τζάκι, το πρωί τα καλοκαίρια ατέλιωτα στη θάλασσα. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;
Φωτογραφίες: Σταύρος Μακατσώρης
Επιμέλεια: Στεύη Τσούτση
Στεύη Τσούτση
Αρθρογραφεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσαγράφοντας για ανθρώπινες σχέσεις, αυτογνωσία, λογοτεχνία, θέατρο και μουσική.
Αρχισυντάκτρια του www.anapnoes.gr ενώ μετρά συνεργασίες με δημοφιλείς ιστοσελίδες, όπως www.diaforetiko.gr, www.politismos.net, www.ilov.gr,www.thessalonikiartsandculture.gr κ.α
Σύντομα, πρόκειται να κυκλοφορήσει και το πρώτο της βιβλίο.
Latest posts by Στεύη Τσούτση (see all)
- Συνέντευξη με τον ηθοποιό Χάρη Σώζο που πρωταγωνιστεί στην παράσταση “Ερωτόκριτος” - 13 Ιουλίου 2016
- Συνέντευξη με την ηθοποιό Νέλλη Γκίνη που πρωταγωνιστεί στην παράσταση “Ερωτόκριτος” - 6 Ιουλίου 2016
- Είδαμε την παράσταση “Εγώ, η Μάρθα Φρόυντ” - 10 Μαρτίου 2016
Καμία κριτική